• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dosering berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterBijns

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Beste allemaal,

Ik heb een aquarium van 750 liter inhoud waar ik wat middeltjes in doe om het fosfaat, nitraat en kalium gehalte mee op pijl hou. Dit zijn voedingsstoffen welke noodzakelijk zijn voor de platen groei en tevens houden deze middelen de algengroei tegen.
Ik meet met verschillende testen het aquarium water en weet dan waar behoefte aan welke voedingsstof is, ik zit omdat ik heel slecht kan rekenen steeds te klooien met de hoeveelheid middel welke ik moet toevoegen om het water op peil te krijgen vooral het nitraat gehalte is noga kritisch voor de vissen.
Ik heb een opzet van een bestand bijgevoegd.
Mijn vraag is: Ik meet een gehalte en vul dat in de cel gemeten waarde, dan wil ik in de cel toe te voegen middel het gehalte krijgen van het middel welke ik moet toevoegen.
in de eerste 2 middelen zit ook een gehalte kalium, ik zou dat ook willen zien in de cellen kalium.

Alvast bedankt, gr, Peter

Bijlagen

voorzichtige gok.
Je zou al geen kalium meer hoeven toe te dienen, het is al te hoog na toedienen van de nitraat.
En ik die dacht dat nitraat eerder een probleem van te veel was in een aquarium ... .
Ik zou dus 150 ml van die aangemaakte oplossing (41 g KNO3 op 500 ml H20) toevoegen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Cow18,
Ik zie dat ik een totaal verkeerde streefwaarde bij ingevoerd het moet zijn 20. Ik ben erg bij met de formules welke je erin hebt gezet, dank je daarvoor.
Het bestand is voor mij goed zo ik kan er nu mee berekenen zodat ik er niet te veel in doe.

Groet, Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan