.dot bestanden op werkbalk zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

no3o5

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2009
Voor mijn werk maak ik veel gebruik van templates in .dot formaat.
Bij het maken van een nieuw document selecteer ik de goede template door naar "Bestand -> Nieuw" te gaan en vervolgens de goede template aan de rechterkant van mijn scherm te selecteren.

Ik vind dit te omslachtig werken en zou dan ook graag de .dot bestanden die ik gebruik willen koppelen aan een werkbalk. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet aanpakken.

Ik sta natuurlijk ook open voor andere snelle manieren.

Ik maak op dit moment nog gebruik van office 2003

Laatst bewerkt:
Ik zou een menu maken, waarin je de documenten kunt selecteren. Ik gebruik zelf een formulier met daarop een aantal sjablonen/documenten die met Optierondjes gekozen kunnen worden. Elke optie (radiobutton) wijst naar een sjabloon d.m.v. de Tag eigenschap van het keuzerondje. Met de knop <OK> selecteer je een document, en wordt het geopend. De code voor het uitvoerende deel ervan is dan:

Code:
Const SjabloonPad = "Q:\Apps\Sjablonen\"
Public sButton As String, sDoc As String, sDocPadNaam As String
Public ctl As Control

Code:
Private Sub cmdOK_Click()
Dim bCheck As Boolean
    For Each ctl In Controls
        With ctl
            If Left(.Name, 12) = "OptionButton" Then
                sButton = .Name
                If Me(sButton) = True Then
                    bCheck = True
                    sDoc = .Tag
                    sDocPadNaam = SjabloonPad & sDoc
                    If Dir(sMijnDocPadNaam) <> "" Then
                        bCheck = True
                        Documents.Open FileName:=sDocPadNaam
                        Unload Mijndocs
                    End If
                End If
            End If
        End With
    Next ctl

If bCheck = False Then
        MsgBox "Er is iets fout gegaan... Neem contact op met de Servicecesk."
        Exit Sub
    End If
End Sub

Kleine toelichting: alle optierondjes hebben dezelfde naam (OptionButton) met een volgnummer. De code loopt alle rondjes af, en kijkt welke actief is. Vervolgens wordt de naam van de sjabloon uit de Tag eigenschap gelezen, en in de padvariabele gezet. Met Dir wordt gecontroleerd of het bestand wel bestaat, en als dat zo is, wordt het geopend. Anders krijg je een foutmelding.

Ik ben (nog) niet zo heel erg thuis in vba.
Maar is het niet mogelijk om zoiets te maken als ik heb bijgevoegd als afbeelding. In een menu of een werkbalk.

attachment.php

Deze afbeelding heb ik overigens gemaakt in photoshop. Ik heb geen flauw idee hoe ik zelf een menu of wekbalk moet maken met vba. Wil het wel graag leren, en probeer dus af en toe wel een wat.

Bijlagen

• templates menu.png
    templates menu.png
    7,6 KB · Weergaven: 143
Je werkt met de juiste wordversie als het gaat om aanpassen van de werkbalk. Kwestie van rechtsklikken, en een nieuw menu maken. Maar dat had je al ontdekt... Je zou kunnen kijken of je een hyperlink kunt gebruiken om een document te openen. Ook kun je macro's op een menu zetten. In dat geval moet je uiteraard eerst de macro's maken door ze op te nemen. Die macro bestaat dan uit het openen van het betreffende document of sjabloon. Vervolgens zet je de macro in de menubalk. Maar dat is nogal grof (qua werkwijze) om het zo te doen. Veel makkelijker is het om een menu te maken, zoals ik je aan raadde. Zeker als je wat meer wilt doen met vba. een menu is heel makkelijk gemaakt: druk op <Alt>+<F11> en ga naar het menu <Invoegen>. Kies dan Formulier. Mijn truc is dus om op dat formulier een aantal optierondjes te plaatsen, en dan in de Tag eigenschap de naam van het bestand te zetten. En die dan uit te lezen.

Een voorbeeldje van dat menu heb ik bijgevoegd; krijg je een beetje een idee. Dat menu zet je overigens in de menubalk van een sjabloon dat je in de Opstart map van Word zet, zodat het automatisch wordt toegevoegd bij het starten van Word. Je kunt het dan gelijk gebruiken.

Bijlagen

• Startmenu.png
    Startmenu.png
    37,3 KB · Weergaven: 55
Inmiddels heb ik office 2010 op mijn pc geïnstalleerd gekregen.
De methode om bij mijn eigen sjablonen te komen is nog omslachtiger geworden, ben ik van mening.
Nu heb ik wel zo'n mooi lint, en ik heb al gezien dat je heel eenvoudig zelf een tab hier aan toe kan voegen.
Is het ook mogelijk om word te laten zoeken in een (netwerk)map en dan een index/koppeling weer te geven van alle sjablonen in deze map.
Dus dat ik een sjbloon kan openen via het lint

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan