Downgrade van Vista naar XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

CompLeekSaab

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2007
Berichten
9
Hallo,

Wij hebben, als bedrijf, een Toshiba Satelite Pro P200 gekocht met Vista Business. Het ding staat al een paar maanden werkeloos te zijn omdat diverse aparatuur (printers, NAS, ftp, scanner) er niet op werkt.
Nu we eindelijk wat tijd hebben, hebben we geprobeerd om Win XP te installeren, maar het gekke ding wil de cd niet 'zien'.
In de bios hebben we de cd/dvd op de eerste plaats gezet, boven de hdd, xxx en dan de LAN. Ook geprobeerd om alle andere opstarttimes (HDD, LAN) op disable gezet. Maar bij het opnieuw opstarten hoor je de cd even ronddraaien en vervolgens gaat de bios op het internet zoeken naar een opstart bestand.
Als we de inhoud van de cd in een venster laten weergeven staat er geen setup.exe op de cd. Wel een autorun.exe.
Bij het dubbelklikken van het autorun.exe bestand start een venster waarin staat "Microsoft Windows XP Service Pack 2 met geavanceerde beveiligingstechnologieën" Verder nog 3 knoppen: Vorige (disabled), Sluiten en Doorgaan. Bij het kiezen van Doorgaan wordt een nieuw venster getoond met de tekst "U moet een administrator op deze computer zijn om dit servicepack te kunnen installeren. meld uzelf af en meld uzelf opnieuw aan als administrator om Service Pack 2 te installeren. Plaats vervolgens de cd-rom in het cd-rom-station en start de installatie opnieuw" De knop Doorgaan is nu vervangen door een knop "Installatie annuleren"
Het gekke is dat als we dit doen dat er maar 1 gebruiker is. Geen administrator of iets dergelijks. En blijkbaar is die gebruiker niet gemachtigd om XP te installeren. Maar bij gebruikersaccounts is deze gebruiker wel bekend als administrator.
Verder rijst bij ons de vraag of het alleen een cd is om SP2 te installeren en niet het hele besturingssysteem. Bij een test op een pc met Win98 kan met gebruik van dezelfde cd moeiteloos geupgrade worden naar XP. Dus het moet haast wel weer aan Vista liggen.

Nog gezocht hoe we Vista kunnen verwijderen (via systeembeheer-computerbeheer) maar dan is bij de selectie van de c-schijf waar Vista op staat, de optie om te formatteren uitgeschakeld.

Radeloos hebben we nog geprobeerd om XP als dualboot te installeren, maar na het maken van een nieuwe partitie stranden we op hetzelfde probleem als hierboven beschreven: Er wordt niet van cd schijf gelezen...

We weten nu echt niet meer wat we nog kunnen doen om van Vista af te geraken.

Wie kan helpen?
 
Volgens mij is het geen Windows cd die je probeert te installeren, maar een cd waar ALLEEN ServicePack 2 op staat!!

En die is inderdaad ook niet bootable!!

Dus eerst XP installeren en daarna vanuit XP de SP2 cd pas opstarten!

En eh, voor je verder gaat, zijn voor die laptop wel alle XP drivers beschikbaar? Anders is alle moeite voor niets!
 
Is het een orginele XP cd.
 
Het is echt een orginele cd. Zoals we al schreven hebben we er ooit een W'98 mee geupgrade. Dat ging als een tierelier.
Heb de doos hier voor me en daar staat op: "For PCs without Windows, or PCs with Windows 95 or earlier versions."
Jarengeleden gekocht van iemand die bij Microsoft werkt(e).
 
Wellicht een upgrade versie dus, waarmee je niet kunt downgraden en opstarten...
 
Wellicht een upgrade versie dus, waarmee je niet kunt downgraden en opstarten...
Toch een upgrade? Ook al staat op de doos: "For PCs without Windows" (Vert.:"Voor PCs zonder Windows") Dacht dat het dan juist géén upgrade, maar een volledige versie is...:shocked:
 
Dat without zonder betekent dat weet ik nog net:p

Rare vraag, maar zit de goede cd wel in de goede doos???

Want nogmaals, een originele XP CD gedraagt zich NIET zoals jij beschrijft in alle gevallen!!

Wat staat er op die cd zelf (dus niet op de doos, the box...)
 
Op cd staat "Microsoft Windows XP Service Pack 2 met geavanceerde beveiligingstechnologieën". Zou die ... bij Microsoft ons destijds hebben laten betalen voor iets wat gratis te downloaden is??? grrr...:mad: En hoe zijn wij er toen ingetuind als dat zo is....:eek:
 
Ik heb hier precies diezelfde cd nu voor me liggen met precies hetzelfde opschrift, op een mooie blauwe sticker...

En geloof mij, dat is, zoals ik al eerder suggereerde, een cd waarop ALLEEN SP2 staat en GEEN volledige Windows!
 
Inderdaad, een mooie blauwe sticker, op cd in een oranje "drieluik", in een mooie blauwe doos die zegt dat ... :evil:

Tjemig... Dat is balen...

In ieder geval is er nu een hoop duidelijk. Fijn dat je geholpen hebt! En vooral geduldig bent geweest:)

Wij gaan morgen maar meteen op zoek naar en volledige versie, want die pc moet nu echt gaan draaien. Misschien komen we nog in aanmerking voor de investeringsaftek:D

Nogmaals Dank:thumb:
 
Het is echt een orginele cd. Zoals we al schreven hebben we er ooit een W'98 mee geupgrade. Dat ging als een tierelier.

Alleen bovenstaande begrijp ik niet zo goed, want dat kan dus niet!!

Vandaar mijn suggestie of de juiste cd wel in de juiste doos zit.
Want wanneer je inderdaad een keer met een dergelijke cd geinstalleerd hebt, dan moet je die dus ook hebben!
 
Als ik trouwens nog even mag inbreken...

Voor zover ik weet is Windows 95 niet te upgraden naar XP maar is win 98 het minmaal vereiste.
Heb de doos hier voor me en daar staat op: "For PCs without Windows, or PCs with Windows 95 or earlier versions."

Is dat wel XP (die doos dan, de CD is het SP begreep ik).
 
Laatst bewerkt:
voglens mij kun je via toshiba van vista Business is gratis te downgrade naar xp prof.

robin
 
voglens mij kun je via toshiba van vista Business is gratis te downgrade naar xp prof.

robin
Ik heb Toshiba gebeld en de vriendelijke mevrouw zegt dat er geen ondersteuning geboden wordt.

En recentelijk leveren ze notebooks met Vista Business en via recovery cd XP, maar daar heb ik dus niks aan...
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook kunnen proberen drivers te vinden voor Vista van de dingen die niet werken. Als je eenmaal met Vista werkt valt het echt niet tegen hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan