downloaden legaal of niet? en wat kan ik verwachten

Status
Niet open voor verdere reacties.

amixpl

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2009
Berichten
46
hallo.
ik heb op internet gelezen dat het downloaden van films en muziek legaal is, als je het maar niet kopieerd voor anderen. en dat games en programmas wel illegaal zijn. maar soms download ik wel een een spelletje. ( heel af en toe ). is dat illegaal. zovaak doe ik het niet en het is niet zo dat ik het spel ga kopen. of in sommige gevallen kan kopen. sommig spellen zijn al zo oud, die kan je niet meer kopen. is het dan erg om hem te downloaden. hoe zit dat dan met series die in alleen in amerika uitkomen. nou heb ik bijvoorbeeld een torrent gevonden van een serie met ongelofelijke goede kwaliteit. die kwaliteit kan je nergens anders vinden. zelfs niet in de winkel in een dvd pakket. is het dan erg dat ik de torrent download.
en wat gebeurt er als je gepakt word? krijg je dan alleen een boete. of word je pc in beslag genomen. ik ben nog minderjarig, dus als er een boete komt, moet IK hem dan betalen of mijn ouders. ik zie ze dat niet snel doen. en hoe groot kan die boete worden.???

kan iemand deze vragen beantwoorden.
 
Google :love:
http://www.tvjoost.nl/films-downloaden-legaal-of-illegaal

Kort samengevat: Downloaden mag, mits ze niet illegaal geüpload zijn.
Het toeval wil dan dat 99% illegaal geüpload is.

Gepakt worden met illegale software, mwa dat gebeurd niet snel, of je moet Ubisoft even je hardeschijf laten lenen zodat ze er achter komen.
De meeste politie mensen weten niet eens hoe die regels zijn, en er daarom ook niks mee doen.
Series van hoge kwaliteit met torrents downloaden...hebben jullie goedkope elektra aansluiting? Try nieuwsgroepen.. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
er is enige tijd geleden een voorstel gedaan om het downloaden te verbieden... of dat ie doorgevoerd weet ik niet helemaal zeker, maar het downloaden van software is altijd al illegaal geweest. muziek en films konden legaal gedownload worden, mits ze niet geupload/gedeeld worden en enkel voor eigen gebruik gebruikt worden.

in principe maakt het niets uit hoe oud/nieuw/goede kwaliteit/wel of niet in nederland verkrijgbaar etc etc een product ook is, voor alles gelden dezelfde regels...

echter is de pakkans vrijwel 0, dit omdat anti download organisaties zich vooral richting op de plaatsen waar de bestanden worden aangeboden.

Nu komt het leuke... de boetes... geen enkel benul van, maar mocht je gepakt worden, mag je blij zijn dat je niet in amerika woont, want dat ben je duizenden, honderduizenden of miljoenen dollars kwijt... in nederland zal het in zo'n vaart niet lopen, maar laten we het zo zeggen: de boete zal meer zijn, dan jij kunt betalen (tenzij je een of andere vette bijbaan hebt waar je een paar mille per maand toegeschoven krijgt)...

oftewel: misschien ben je toch beter uit als je je dingetjes netjes koopt ;) en af en toe een downloadje.. ach.
 
Google :love:
http://www.tvjoost.nl/films-downloaden-legaal-of-illegaal

Kort samengevat: Downloaden mag, mits ze niet illegaal geüpload zijn.
alles wat in nederland geupload wordt, is illegaal geupload... je mag alles downloaden, zolang jij zelf maar niet upload, en wanneer je via torrents download UPLOAD JE AUTOMATISCH, illegaal dus.
Het toeval wil dan dat 99% illegaal geüpload is. lijkt me vrij sterk aangezien uploaden in amerika legaal is, downloaden is daar echter illgeaal

Gepakt worden met illegale software, mwa dat gebeurd niet snel, of je moet Ubisoft even je hardeschijf laten lenen zodat ze er achter komen.
De meeste politie mensen weten niet eens hoe die regels zijn, en er daarom ook niks mee doen.
Series van hoge kwaliteit met torrents downloaden...hebben jullie goedkope elektra aansluiting? Try nieuwsgroepen.. :thumb:
 
Kort samengevat: Downloaden mag, mits ze niet illegaal geüpload zijn.
alles wat in nederland geupload wordt, is illegaal geupload... je mag alles downloaden, zolang jij zelf maar niet upload, en wanneer je via torrents download UPLOAD JE AUTOMATISCH, illegaal dus.
Het toeval wil dan dat 99% illegaal geüpload is. lijkt me vrij sterk aangezien uploaden in amerika legaal is, downloaden is daar echter illgeaal

Daar heb je een punt over wat je zei met torrents.:p
Ik bedoelde met die 99% het uploaden in Nederland.

Het is allemaal lekker krom geregeld dat weet ik wel, en snap er nog steeds weinig van..
Never mind, gaan gewoon door
 
dat klopt ja, alles dat copyright is, en zonder toestemming van de eigenaar of gemachtigde, in nederland geupload wordt, is illegaal
 
Kort gezegd klopt al het bovenstaande. Wat betreft software dan welteverstaan. Voor oa muziek ligt het best ingewikkeld en onlogisch. Je mag een kopie maken voor eigen gebruik van een geleende of gevonden cd/mp3. Daar valt idd ook een mp3 op internet onder.

Stel; je hebt een cd. Buurman vind het wel wat en wil hem ook. Wanneer jij een kopie voor hem maakt en het hem geeft ben je in principe strafbaar. Dus geef je hem het origineel, hij maakt een kopie (voor eigen gebruik) en geeft t origineel weer aan jou terug. Het resultaat is t zelfde; een kopie voor de buurman, maar toch mag de ene methode niet en de andere wel. Dit geld dus ook voor een cd die je bijv in de bieb leent. Ook daar mag je thuis een kopie van maken voor eigen gebruik.

Een kopie voor je buurman maken is dus eigenlijk hetzelfde als uploaden; strafbaar...

*edit*
Leesvoer op GeenStijl.nl
 
Laatst bewerkt:
he maar hoe zit dat dan, hoe kan de politie zien dat ik iets illegaals download.
dat weten ze niet zonder dat op mijn computer te zien.
de meeste bestanden zijn winrar bestanden, en volgens mij kun je niet via internet zien wat zich er in de bestand vind. ik begrijp wel hoe de politie torrents kan zien maar illegale downloads dan??
 
over het algemeen checken ze je verbinding, en kunnen ze zien hoeveel data jij verbruikt... als dit boven gemiddeld veel is, download je dus veel... daarna kunnen ze nagaan met welke ip adressen je verbinding hebt gelegt etcetera...

mocht er politie aan de deur komen met de vraag of ze je pc even mogen zien; altijd vragen of ze een huiszoekingsbevel hebben ;)
 
over het algemeen checken ze je verbinding, en kunnen ze zien hoeveel data jij verbruikt... als dit boven gemiddeld veel is, download je dus veel... daarna kunnen ze nagaan met welke ip adressen je verbinding hebt gelegt etcetera...

mocht er politie aan de deur komen met de vraag of ze je pc even mogen zien; altijd vragen of ze een huiszoekingsbevel hebben ;)

Welnee joh, ze checken helemaal niks en er komt helemaal geen politie aan de deur omdat je een paar Gb per maand download, onzin allemaal.
 
Welnee joh, ze checken helemaal niks en er komt helemaal geen politie aan de deur omdat je een paar Gb per maand download, onzin allemaal.

nah dat bedoel ik ook niet, maar ik bedoelde meer dat dat de manieren zijn waarop ze het eventueel zouden kunnen checken. niet dat iemand ook daadwerkelijk achter een pctje de hele dag internet stream in de gaten zit te houden o.i.d.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan