Downloadsnelheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen Kampioen

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2003
Berichten
121
Computerliefhebbers,

ben me momenteel aan het oriënteren op een ADSL-provider, omdat ik mijn huidige service van Chello steeds slechter (en duurder) vind. Ik heb de (technische) specificaties van Wanadoo ADSL GO bekeken. Ik wordt van de prijs wel vrolijk, maar wat minder van de downloadsnelheden.

Ik gebruik nu Chello Classic, met 2560 Kbps download, en 384 Kbps upload. Wanadoon ADSL Go adverteert met 416 Kbps download en 160 Kbps upload.

Ik begrijp daaruit dat ADSL GO veel trager is, maar is dat in de praktijk ook zo? Ik heb met Chello nooit hoger gehaald dan 150-200 Kbps. Heb ik straks met mijn ADSLO GO een groot verlies aan snelheid, om valt het wel mee? Kan ik ook uit ADSL GO een downloadsnelheid van 100 Kbps halen?


Hoor graag jullie advies!


Jeroen
 
Ik denk dat je in de war bent met het kb/s-verhaal.

kbps betekent kilobits per seconde, 8 kbps is dus 1 kB/s (kilobyte/sec). Bandbreedte wordt veelal uitgedrukt in Kbps.

Opm. 1: De afkorting "bps" is niet overeenkomstig met internationale standaards, en wordt daarom ontraden.

Opm. 2: Onder kB/s per seconde (met hoofdletter B) wordt kilobyte per seconde verstaan.

Een megabyte per seconde is gelijk aan 1.048.576 bytes per seconde. Een megabit per seconde is gelijk aan 1.000.000 bits per seconde.

2560kbps is gemiddeld zo'n 280kb/s download-snelheid.
 
Vaak is het met ADSL zo dat je de maximale download snelheid zonder problemen haalt.

Bij Chello is dit vaak een stuk minder (ik haal meestal zo'n 280 kb/s).
 
Geplaatst door BrEeZeR
Vaak is het met ADSL zo dat je de maximale download snelheid zonder problemen haalt.

Bij Chello is dit vaak een stuk minder (ik haal meestal zo'n 280 kb/s).

Dan heb ik blijkbaar geluk ik zit bij ons in de buurt als enigste op het kastje, mijn download snelheid is gemiddeld 280, dus van dat verhaal dat 280 max is klopt volgens mij ook niets
 
Zelf ik heb wanadoo-lite. Mijn downlaod ligt op
117.8 KB oftewel 942 kbps
 
Geplaatst door XXlerator


Dan heb ik blijkbaar geluk ik zit bij ons in de buurt als enigste op het kastje, mijn download snelheid is gemiddeld 280, dus van dat verhaal dat 280 max is klopt volgens mij ook niets

Chello Classic heeft maximaal 320 kb/s download en 48 kb/s upload.

280 is niet de max.

Ik heb ook geluk, ik woon in een "klein" dorp met "weinig" gebruikers.. als je in een grote stad als a-dam ofzo woont zal het stukken trager zijn omdat er veel meer gebruikers zijn.
 
Wannadoo ADSL Go specs :
DL : 416 KBit
UL : 160 KBit

Let op dit is dus kBIT. Even delen door 8 en je hebt bij benadering de dl in Kbyte :

DL : 52 Kbyte/sec
UL : 20 Kbyte/sec

Niet echt iets om vrolijk over te zijn hoor :)


Btw als je bij chello nooit hoger komt dan 200 Kbit ( 20 Kbyte/sec) dan moet je even bellen.
Maar verder hangt de max download ook af van de site waar de data vandaan moet komen.

Je kunt best een abbo hebben met een download van max 2000 kbit maar als je bij iemand een bestand ophaalt die maar een upload heeft van 128 Kbit, dan zul je daar niet boven komen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn oog nu laten vallen op ADSL Lite.

Snelheid 1120 / 352 Kbit/s tegenover Chello 2560 / 384 Kbit/s.


Ik heb begrepen dat je bij ADSL als enige gebruik maakt van je verbinding, en dat je bij kabel (Chello) je verbinding deelt met je buren. Ik begreep daaruit dat je bij ADSL vaak de maximale snelheid eruit haalt, en bij kabel maar een gedeelte als het druk is.

Ik begrijp dat ik er in snelheid op achteruit ga, maar zal ik dat daadwerkelijk merken? Het verschil is prijs is namelijk € 270,- per jaar!!! Ik gebruik mijn internetverbinding hoofdzakelijk om te surfen, een paar kleine websites bij te houden en af en toe eens wat MP3'tjes te downloaden.

Graag jullie advies.



Jeroen
 
Ik gebruik zelf ook een 1120/352 verbinding en ben daar tevreden over. Redelijke snelheid en je moet zo maar denken: het kan altijd sneller, maar waarom? Als je toch niet al te veel internet (geen hardcore MP3 downloader/gamez/warez etc, is zo'n 1120/352 verbindinkje snel genoeg ;)
 
Toen m'n pa 3 jaar geleden of zo voor het eerst ADSL bestelde kregen we een verbinding van 50 kb/s met een upload van 12 kb/s ... Check de email die ik vanochtend (rond 5 uur) ontving:
Snel, sneller, snelst

Wederom goed nieuws van Planet Internet! In navolging van de snelheidsverhoging van januari dit jaar, gaat de snelheid van uw ADSL-verbinding opnieuw omhoog. Uw huidige snelheid van 2084/320 Kbit/sec. wordt per 15 juni a.s. verhoogd naar een snelheid van 2240/416 Kbit/sec. Dit houdt in dat u nu nóg sneller kunt surfen, film- en muziekbestanden downloaden en foto’s versturen.
Ik was al blij met 50 kb/s en als ik die snelheid nu zou hebben zou ik er nog steeds tevreden mee zijn, maar die mensen van Planet Internet hebben de verbinding bijna al zo'n 5 keer sneller gemaakt, voor dezelfde prijs ... Ik klaag niet ... :D

Voor zover ik weet is ADSL stúkken stabieler dan kabel, doordat kabel van 1 centrale snelheid gebruik maakt waar iedereen gebruik van maakt, terwijl ADSL ieder z'n eigen snelheid heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf demon dsl expres, snelheid 512/256 voor maar 19,95 per maand. Het werkt perfect en de snelheid haal ik bijna altijd en soms overschrijdt ik hem zelfs www.demon.nl
 
Geplaatst door sjorsangeren
Ik heb zelf demon dsl expres, snelheid 512/256 voor maar 19,95 per maand. Het werkt perfect en de snelheid haal ik bijna altijd en soms overschrijdt ik hem zelfs www.demon.nl

Da's mij te langzaam. (game nogal veel online en voor een stabiele ping is een snelle verbinding vereist)

Ik wil overstappen van Chello (kabel dus) naar een ADSL-provider die paketten leveren met dezelfde snelheid (of hoger) maar wel voor maximaal dezelfde prijs die ik betaal voor Chello Classic die ik nu nog heb.

Waarom ik wil overstappen lees je hier:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=166829

Ik denk dat ADSL Comfort van Planet wel in aanmerking kan komen als vervanger voor mijn Chello Classic. Ik moet nog maar es ff wat andere providers bekijken die ADSL leveren in mijn regio.
 
Ik zit nu op 4.4 Mbit van Wanadoo en nooit problemen (ADSL). Van een heleboel mensen die Cable hebben hoor ik ze klagen.

Het zal vast goed werken hoor, maar niet voor mij ;).
 
Geplaatst door Jeroen Kampioen

Ik gebruik nu Chello Classic, met 2560 Kbps download, en 384 Kbps upload. Wanadoon ADSL Go adverteert met 416 Kbps download en 160 Kbps upload.

Jeroen

416kb(it)/s : 8 = 52KB(yte)/s
160kb(it)/s : 8 = 20KB(yte)/s

De 100KB/s die je zoals je aangaf gemiddelde haalt bij chello zul je dan niet halen, je mag de resultaten schatten op ongeveer 46KB/s bij 16KB/s.
Ruim de helft langzamer dus;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan