draad/draadloos netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

viggso

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2002
We hebben 5 UTP aansluitingen in huis die aangesloten kunnen worden op een router in de meterkast. De router wordt vervolgens verbonden met een kabelmodem van Ziggo. Met dezelfde router willen we ook nog draadloos kunnen internetten via onze laptops. Alle ingeplugde en draadloze pc's en laptops gaan onderdeel uitmaken van een thuisnetwerk. Welke router kunnen we het beste kopen? En zijn er überhaupt routers met 5 UTP aansluitingen? Is er iemand die ons advies kan geven? Enige input wordt erg op prijs gesteld. Alvast bedankt voor de moeite!

/Marleen

je kunt aan de router bijvoorbeeld een 8-poorts UTP switch knopen. Hier kan je dan bedraad 7 pc's op aansluiten.

Kosten voor zo'n 8 poorts 10/100 UTP switch zijn ca. 20 Euro

(www.pcwereld.nl) in Hoorn

Gr. benthouse

Bedankt voor je snelle reactie Benthouse.

Als ik het goed begrijp dient het Scientific Atlanta Webstar EPX 2203 modem van Ziggo een ingebouwde router te hebben als ik hierop direct een 8 poorts switch zet. Ik ben er nog niet achter of deze kabelmodem inderdaad zo'n ingebouwde router heeft. Voor het draadloos internetten zou ik dan toch ook nog een draadloze router nodig hebben? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Groeten
/Marleen

Marleen, de volgende wijze moet je aansluiten:

Coax=>Webstar Kabelmodem=>(draadloze)router=>switch met 8 poorten=> max. 7 PC's

De PC's praten onderling via de switch (bekabeld) of draadloos via de router.

Extern dataverkeer (bijv. internet) gaat via de router naar de kabelmodem van Ziggo.

Dit is een opstelling die ik thuis ook goed heb draaien.

Gr. Benthouse

Bedankt Benthouse! Ben je ook thuis in de verschillende routers? Ze hebben me al een Linksys Draadloze-N 300Mbps Gigabit-Router WRT320N aangeraden. Het is een Dual-Band router. Maar op internet lees ik weer berichten dat je met Dual-Band alleen maar duurder uit bent zonder dat er echte voordelen aan zitten. Het is denk ik verstandig om de router en de switch van hetzelfde merk te nemen?

/Marleen

Zelfde merk hoeft niet.

Ik sta op het punt om een Linksys WRT610N aan te schaffen. Deze heeft als voordeel dat er Gigabitpoorten op zitten. Als je hier ook een Gigabit switch achter plaatst (ongeacht welk merk) en goede bekabeling (minimaal cat.5E of Cat.6 UTP) hebt, zal de netwerksnelheid ook nog eens omhoog gaan.
Het draadloze deel communiceert over de router via een 300Mb verbinding, maar dan moet de draadloze netwerkkaart in je PC of laptop wel geschikt zijn voor de zg. Wireless N-variant.

De verouderde wireless G-variant is begrensd op 54Mb.
Deze routers (bijvoorbeeld de Linksys WRT45G) hebben dus een 54Mb draadloze verbinding en een 100Mb bekabelde verbinding. Uiteraard werkt dit ook goed, maar de nieuwere generatie routers zijn wat meer voorbereid op de toekomst. Dit is ook te merken in de aanschafprijzen.

Een WRT610N zal rond de € 130-150,-- zitten
Een 8-poorts Gigabitswitch 1000/100/10 zal rond de € 50,-- zitten

Een WRT54G zal rond de € 45,-- - 60,-- zitten
Een 8-poorts ethernetswitch 100/10 zal rond de € 20,-- zitten.

Suc6!

Benthouse

Bedankt voor al deze waardevolle informatie Benthouse! Wij kunnen nu vooruit en een keuze gaan maken. Heel erg bedankt nogmaals!

/Marleen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan