Draadloos Accespoint

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0450

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Hoi Allen,

Ik zit met een lastig probleem.

Ik heb een winkelpand waarvan de eigenaar in de verdieping erboven woont. Hij beheerde de internet verbinding en ik mag via wifi gebruik maken van zijn netwerk.

Nu wil ik graag een bekabeld apparaat in het netwerk opnemen, hiervoor heb ik een sitecom wl330 aangeschaft, ik heb al van alles geprobeerd maar heb nog niet het gewenste resultaat behaald. Het is inmiddels even geleden dat ik ermee bezig ben geweest maar voor zover ik mij kan herinneren heb ik via de sitecom naar een draadloos netwerk gezocht, de bijbehorende gegevens ingevuld en vervolgens was er een verbinding waarbij ik vanuit een bekabeld apparaat zowel de wifi router kon pingen als dat ik een internet verbinding had.

Toch was het echter niet mogelijk om een poort te forwarden naar het bekabelde apparaat. Het forwarden heb ik gedaan vanuit router van de eigenaar want volgens mij was het nieuwe wireless accespoint niet meer toegankelijk via een ip adres.

Iemand tips of ideeën wat ik fout heb gedaan?

Ja kan hemngebriken als repeater, je moet als eerst e router van je baas op wpa, geen wpa2 doen, of een andere, en versleuteling moet AES zijn, dan alles van ssid hetzelfde zetten, alles van passwoord zetten, en op network bridgin zetten. Even resetten na opslaan, en je zou je router als een sort van internet srickje gebruiken, via kabel, met iitstekend goede kwaliteit, voor meer vragen hoef je dus maar een vraag te stellen, en we helpen je wel,
Groetjes,
Pcexpert

Standaard staat hij al op "universal repeater" dan kun je naar je router zoeken en verbinding maken. Ik heb toen daarna nog DHCP uitgezet.

Als ik nu een poort wil forwarden in welke router moet ik dat dan doen? Want volgens mij was die optie er niet als hij op universal repeater stond.

Ik ga er maandag weer even mee aan de slag

Portforwarding heb je op een draadloze repeater, draadloze accesspoint of draadloze bridge niets mee te doen.
Waar je mogelijk wél met portforwarding te maken hebt is op het apparaat daar ervoor staat (oftewel de router van je huisbaas/bovenbuurman), als UPnP (in je 'serverprogramma's) de poorten niet automatisch voor je open kan zetten.

Zet je jouw apparaat ook in router modus, dan moet (indien UPnP porforwarding niet onnodig maakt) 2x porforwarden: 1x in de router van huisbaas naar het WAN ip-adres van jouw router en in jouw router naar het ip-adres van je 'server'.

Tijs.

@dnties Bedankt voor je bijdrage, ik was zelf niet 100% zeker over het forwarden maar volgens mij is het apparaat in repeater modus ook niet meer apart benaderbaar toch?

Verder wil ik nog even verifiëren of het wel zeker mogelijk is om een apparaat bekabeld aan de sluiten op de repeater en is het eventueel mogelijk om op de ene aansluiting die het apparaat maar heeft een switch te hangen zodat er meer apparaten bekabeld aangesloten kunnen worden?

In repeater/bridge/accesspoint modus is het apparaat doorgaans niet benaderbaar tenzij via zijn ene bedrade aansluiting (op een pc/laptop of bedraad via een switch).

Nu je blijkbaar alleen een wifi koppeling hebt met het huisbaasnetwerk (erg jammer) zijn je opties beperkt:

Je zult m.i. het beste af zijn door te proberen een draadloze bridge aan te leggen over de Sitecom. Daar kun je dan (aan de bedrade kant van de Sitecom) een switch op aansluiten en dáár sluit je bedraad alles van jou aan. Als de Sitecom gecombineerd bridge én accesspoint kan zijn dan heb je ook meteen draadloos. Heeft de Sitecom dat niet, dan zou ik nog een aparte accesspoint aanschaffen waar jij je eigen draadloze netwerk over aanlegt. Die accesspoint natuurlijk verbinden met de switch.

In deze setup hoeft (áls het al nodig is) alleen in de router van de huisbaas geportforward te worden; de rest is helemaal transparant en koppelt met alles op het interne netwerk.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@dnties nogmaals bedankt voor je reactie.

Naar ik mij kan herinneren is het mogelijk om hem zowel als bridge als accespoint tegelijk te gebruiken, ik heb de accespoint functie echter niet echt nodig, het signaal van de eigenaar is sterk genoeg voor de mobiele telefoon en tablet die ik in de winkel gebruik. Het belangrijkste is dat het apparaat die alleen via een bedrade verbinding kan werken via de sitecom gaat werken.

Als ik het dus goed begrijp is het in de universal repeater mode niet mogelijk om iets bekabeld aan te sluiten?

Ik ga er maandag of dinsdag nog even mee aan de slag, de bridge instellen is een kwestie van het mac adress van de router van de eigenaar instellen neem ik aan?

Aan repeater modus heb je niets als het gaat om iets bedraad aan te sluiten, daar kan alleen de bridge functie voor gebruikt worden.
Als het werkend gemaakt kan worden is doorgaans het MAC adres van de eigenaar's router (wifi gedeelte!) genoeg, inderdaad [de rest weet je al: ssid, netwerkwachtwoord etc.]

Tijs.

Omdat wireless bridges alleen (min of meer) zeker goed werken tussen exact dezelfde draadloze apparatuur aan beide kanten van de draadloze brug.
Er is geen garantie dat het werkt tussen apparatuur van verschillende fabrikanten.

Tijs.

Ik wil straks even naar de winkel rijden om ermee aan de slag te gaan, maar ik vernam vandaag van iemand dat de router van ziggo ook in bridge mode gezet moet worden, klopt dat? Kan je dat zelf doen? Heeft dat geen gevolgen voor de eigenaar zelf?

Ik zou het gewoon proberen zónder Ziggo router in bridge modus te zetten.

Tijs.

Ik ben net even aan de slag geweest en het is wel gewoon mogelijk om in universal repeater mode de netwerkaansluiting te gebruiken. De eigenaar heeft jammer genoeg alleen de ziggo router voorzien van een nieuw wachtwoord waardoor ik geen poort kon forwarden. Wat mij betreft is de vraag opgelost.

Bedankt voor de reacties.

Graag gedaan.

De vraag zet je zelf op opgelost: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan