draadloos en bedraad combineren

• Onderwerp starter Onderwerp starter piavf
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

piavf

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2012
onlangs een draadloos modem geinstalleerd, laptops en telfoons hebben gewoon contact. Alleen de printer en andere pc's uit het oude netwerk zijn hier nu niet zichtbaar. inmiddel ben ik wel zover dat ik door heb dat het nu om twee netwerken gaat: bedraad en onbedraad. Ook heb ik al gezord dat het (draadloos) modemvia een kabel met de router (bedraad) is verbonden (dit was ook de situatie met het oude bedraadde modem) en dat de IP adressen 198.168.1.2 en 198.168.1.5 zijn.( ze waren beiden 192.168.1.1)

Hoe kan ik deze twee koppelen zodat ik de printers en de rest van het net werk zie en kan gebruiken.

Bijkomend probleempje doordat in de router het ip adres is veranderd is dat netwerk ook niet meer optimaal, enkele apparaten hebben een vast ip adres enkele niet, wat is wijsheid?

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ga er even vanuit dat je subnetmask 255.255.255.0 is (standaard bij thuis routertjes).
het is en blijft dan nog steeds maar een netwerk omgeving en dat is in dit geval 198.168.1
dat laatste getal staat voor je device bijvoorbeeld:

pc1- 198.168.1.1
pc2- 198.168.1.2
pc3- 198.168.1.3

Ik zou er gewoon voor kieze om de DHCP functie in de router aan te zetten, en dan ook overal de netwerk instellingen van de pc's op dynamic moeten zetten.
je kan dan als je wilt in je router nog de cope instellen van de DHCP service

Bijvoorbeeld scope: 198.168.1.10 - 198.168.1.100

Je DHCP server begint dan met ip adressen 198.168.1.10 uit te delen, je steekt de netwerk kabel in de pc en als dat je eerste pc is wat je aansluit krijgt deze auto 192.168.1.10 (wifi zit dan gewoon in de zelfde scope).

M.V.G Sjoerd

routersettings.jpg

dank voor je snelle reactie Sjoerd !
kan ik deze settings dan aan passen, zonder probleem te krijgen? nu staan een aantal zaken op de 192.168.1.100+ ingesteld

gr
toon

Laatst bewerkt:
Inderdaad deze settings staan nu zo ingesteld dat hij begint met uitdelen bij 198.168,1.100
bij numbers of DHCP users staat nu 50 dat wil gewoon simpel weg zeggen dat er maximaal 50 aparaten die een ip adres nodig hebben in gebruik kunnen zijn.
zoals ik zie op jou afbeelding staat het zo prima ingesteld, ik zou nu gaan proberen op de pc´s om deze aan de praat te krijgen door het dynamic instellen van je netwerk config.

MVG Sjoerd

PS
als ik die scope aanpas is dat op de interface start IP adres: en dan van de 100 maak ik bijvoorbeeld 10, kan 1 ook?
Of kan ik beter de IP adressen van 1 en 5 ( router en modem) veranderen naar bijvoor beeld 148 en 149.
Geen idee waarop die keuze moet baseren.... :-)

Laatst bewerkt:
je was snel Sjoerd, dank !
het modem staat nu op 2, hoe komt de laptop die daarmee in verbinding staat met het geheel ( de router dus) in contact?
of moet ik daar ook wat aan weizigen?

Je kan er een getal van maken wat je zelf wilt, als het goed is pakt je router auto het laatste ip adres.
je ziet namelijk ook in je eigen afbeelding staan start ip vanaf 100, terwijl er dan staat bij scope range 198.168.1.100 - 198.168.1.149
Die laatste 198.168.1.150 reserveerd de router van voor zich zelf.
Als dit dan allemaal gelukt is kun je nog eens kijken op je pc of de router kan bekijken dan open je de command promp en typ je in: ping 192.168.1.150.
of als je de instellingen al veranerd hebt je ip adres wat op dat moment de router heeft. ( dit kan je ook nog checken door in de command promp in te type: ipconfig /all , dan kijk je bij standaard gateway welk ip adres dat daar staat.)

MVG Sjoerd

Ik ben even aant denken hoor, Bij mij thuis zit het zo in elkaar:
ik heb een router en modem in elkaar als ik bij mij thuis kijk naar de standaard gateway (de standaard weg naar buiten) is dit bijvoorbeeld 192.168.1.254
maar ik weet niet percies hoe het bij jou zit aangezien jij een los modem hebt, zou ik zeggen dat dat de standaard gateway is.
ook omdat jij vermeldt dat je modem een eigen ip adres heeft gekregen, maar het zou ook kunnen dat je router de standaard gateway is en dat deze auto al het verkeerd door stuurt naar je modem.

misschien een mede helpmijer die hierbij even kan helpen??

MVG Sjoerd

is het zo dat alles wat zich in de range 192.168.1 bevindt gezien en gebruikt kan worden?

en dat het uitdelen van nieuwe, niet vaste, ip adrewsssen door de router wodt gestart met 100?

Maar deelt het modem dan niet uit aan ip adressen? kan dat geen conflict opleveren? stel dat ze beiden nummer 111 uitgeven aan een ander apparaat?

gr
toon

Ja je moet het zo zien, het licht aan je subnetmask dit is standaard 255.255.255.0.
dus als je een ip adres hebt van 192.168.1.2 dan is je netwerk omgeving 192.168.1
ik zie het netwerk altijd als een straat, de straat 192.168.1
als er dan een pc is met een ip adres 192.168.1.55 dan zit hij in de straat(netwerk) en heeft als huisnummer 55.
dit mits de subnetmask 255.255.255.0 is, stel nu dat je subnetmask 255.255.0.0 is dan is je straat 192.168. en je huis nummer 1.55
pc's waarvan de een dus in 192.168.1.55 zit en de andere in 192.168.2.60 en er wordt gebruik gemaakt van subnetmask 255.255.255.0 kunnen dus niet met elkaar in verbinding komen.

Zoals inderdaad op de afbeelding weergegeve is begint jou router met het uitdelen van ip adressen vanaf 192.168.1.100

een modem deelt eigelijk nooit ip adressen uit een modem zorgt voor de verbinding tussen jou huis en de ISP (internet service provider), je router deelt de DHCP adressen uit en stuurt het uitgaande verkeerd door naar je modem. Het is ook mogelijk dat een server voor de DHCP services zorgt maar dit is meestal in bedrijven het geval en niet in thuis netwerken.
bij jou doet dus gewoon je router het DHCP werk.

MVG Sjoerd

dank je wel een helder verhaal ! nu snap het principe.

eigenlijk is mijn modem ook een router, want er kan zowel draadloos als 4x bedraad op worden aangesloten. Of is dat een verkeerde conclusie ?

tkx
toon

Als je op je modem 4x bedraad kan aansluiten is het warschijnlijk een modem en router in 1.
heb je nu dus een modem waar de internet lijn van buiten naartoe gaat waar 4x bedraad op kan?
dan heb je ook een router/modem in elkaar (weet dat kpn dat heeft) dan is jou 2e router die achter het 1e kasje hangt overbodig.
deze zou je dan los kunnen koppelen en alles laten werken met het 1e kasje, hier dan dus ook je instellingen weer even checken en goed zetten.

MVG Sjoerd

Ik snap dat je dat aangeeft, maar helaas zijn de 4 gaatjes die het modem heeft te weinig, daarnaast zit het aansluitpunt voor het modem op een onhandige plaats. Vandaar dat ik, toen ik nog een bedraad modem had, al een kabel daarvandaan naar mij werkhok getroken en daar de router op heb aangesloten.Alleen al vanwege het aantal toegangspunten wilde ik het eigenlijk zo laten.

groet
toon

Dan moet je die 2e router als een switch gebruiker. als het goed is zit op die router 5 poorten 1tje appart en die 4 bij elkaar.
die wat apart zit vervalt dan en die kabel die naar het hok loopt stop je in 1 van die 4 poorten die 3 wat dan nog open zijn van de 4 kun je bruiker om andere apparaten aan te hangen.
wil je ook gebruik maken van het draadloos gedeelte van de 2e router? dan maak je er ook nog een acces point van.

MVG Sjoerd

oke dan ga ik dat zo doen, maar gaande weg zit ik ook te denken om een echte switch te kopen, de beveiliging zit in het modem/router en dan kan ik ook meteen de snelheid opvoeren van 100 naar 1000 Mbit. Ik ga het allemaal proberen en meld me als ik nog wat wil vragen.
Met veel dank tot nu toe !
toon

Aan die 100mbit zul je als het om internet gaat weinig hebben, als je de 100mbit haalt over je internet verbinding dan zit je al heel heel heel goed.
het geeft natuurlijk wel een uitkomst als je bestand over het netwerk heen pompt van pc naar pc bijvoorbeeld. maar je moet dan wel een 1 gbit netwerk kaart in de pc's hebben zitten en switch die ertussen hangt ook 1gbit switch. als een pc waar je dan het bestand heen pompt aan de router hangt moet die ook nog eens 1000 mbit zijn. maar dat spreekt natuurlijk voor zich.

suc6 verder!

MVG Sjoerd

snelheid wordt bepaald door de "zwakste" schakel, en Sjoerd prima oplossing en een dankwoord voor meedenken en geleverde energie, klasse

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan