draadloos internet aanschaf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bebetok

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2001
daag,

ik wil graag mn laptop draadloos laten internetten/netwerken.
ik heb op mn gewone desktop pc een usb modem.
ik had al een netwerk met nog een oude pc van me, maar inderdaad, door die usb modem kon die niet internetten.
nu is mij aangeraden om een ADSL Modem + Router with 4-Port Switch van Linksys te nemen.

ik ben nog altijd een leek wat betreft dat netwerk gedoe... dus wat ik graag zou willen weten is:

-deze modem vervangt dan mijn huidige adsl modem... maar kan dat zomaar? heb een abonnement bij Planet.. kan je gewoon met elke modem internetten? zelfde snelheid en dergelijke?

- en wat heb ik nog meer nodig behalve die modem/router? in mijn laptop heb ik een ingebouwde draadloze netwerkaart, dus die hoef ik niet meer te kopen lijkt mij? ondanks merkverschil?
en moet ik dan voor mijn andere twee pc's zon Wireless-G USB Network Adapter kopen? of kan ik gewoon mijn netwerkkabel waarmij die twee nu verbonden zijn op de modem/router aansluiten??

sorry voor de vele vragen,
maar graag advies gevraagd. wil vanavond anders de boel kopen :)

groet,
Bebetok

In principe kan je tussen dit soort modems wel wisselen. Zeker de nieuwere zouden moeten werken.
Indien je niet zeker bent kun je beter even Planet bellen (heb ik laatst ook gedaan).

Merkverschil mag niet uitmaken nee.

In principe zou je voor draadloos netwerk volgens mij wel zo'n kaart moeten kopen. Je zal hem wel op de router aan kunnen sluiten maar dan is het niet 100% draadloos meer. (maar voor een stilstaande desktop is het niet zo'n probleem, ligt eraan waar het internet binnenkomt). Dit weet ik niet 100% zeker.

Hoe oud is die ene PC? Ondersteund 'ie dat? Draait er overal XP op?

Wat in ieder geval belangrijk is, is beveiliging. Meer dan 70% van de draadloze netwerken is slecht of niet beveiligd. Zo kunnen er onschuldige dingen gebeuren (meeliften op jouw netwerk) en kwaadaardige dingen gebeuren (grofweg je bestanden verwijderen etc.).

Waar wil je het kopen? Lokale computerboer? Zij hebben vaak ook nog informatie.

nou ik had gekeken bij dixons (opzich redelijke winkel).

maar bedoel je dat ik ondanks dat ik een ingebouwde draadloze kaart in mn laptop heb, toch een nieuwe moet kopen? of bedoelde je dat voor mn gewone pc's?

mn desktop pc is 1 jaar oud. mn laptop 3 weken en mn andere desktop pc is 4 jaar oud. overal winxp home.

alvast bedankt

Klassiek spul alweer :p

Hahahaha, nee hoor ;).

Voor je laptop zou je in principe geen nieuwe kaart moeten kopen nee. Moet gewoon kunnen werken.
Desktops wel.

dus om even tot een conclusie te komen:

heb die modem/router nodig á 190 euro (dacht ik em te zien liggen) + 2 adapters voor de desktop pc's á 79 euro (dacht ik ze te zien:))....
wel ff bellen naar planet dan, maar als dat in orde is, is het oke?

das alles?? alles aansluiten en internetten/netwerken maar?

groet

Ietsies ingewikkelder.
Sowieso sla jij de beveiliging al over.

Aansluiten, installeren, configureren. Belangrijk onderdeel. Zeker je router moet gewoon goed blijven werken natuurlijk :).

Zorg ervoor dat XP alle update's voor draadloze verbindingen binnen heeft. Draai dan de Wizard voor draadloze netwerkverbindingen.

ja oke, maar dat komt wel goed dan :-)

maar dit zijn gewoon alle onderdelen.

wel duur zaakje trouwens, maargoed. geld moet rollen :P

bedankt voor advies, mocht er nog iets onduidelijk zijn... ik meldt me dan wel weer :)

gegroet!!

Bebetok :thumb: :cool:

En ik las in het verhaal dat er al twee computers zijn met een netwerkkaart en dat deze al een kabel aansluiting hebben (utp).
Ook las ik dat de router een vier poort switch heeft.

Dus de router alleen zou voldoende moeten zijn.
De rest is er namelijk al, of lees ik het nu helemaal verkeerd.:o

Ik heb er "volgens mij" expres cursief bijgezet.

Het ligt eraan wat je allemaal draadloos wil laten communiceren volgens of niet?

Als jij regelmatig met je desktops in de weer bent of die 100% draadloos qua netwerk wilt hebben dan heb je de kaarten nodig lijkt me.

Voor de rest lees je het toch goed :).

Oke dat is helder.

Maar ik denk dat de vraagsteller nu ook denkt dat er meerdere draadloze kaarten nodig zijn.

Hmm; hopen dat 'ie even terugwandeld...

Want wat ik me dan afvraag; wat hij wil precies draadloos gaan doen (behalve de laptop) als hij bijna alles met kabels aan elkaar hangt.

Of denk ik nou vreemd?

Je denkt niet vreemd hoor.
Ik heb thuis 1 computer vast en twee laptops draadloos.
het is maar net hoe de gebruiker het zelf wil he.

aah oke. maar moet ik dan ook een andere netwerk kabel hebben? heb nu een crossed kabel.. kan die gewoon op de router ?

oohwww. dus alleen die modem/router en klaar is kees, of wie er ook mee bezig is :)

Geplaatst door XP_PC
Crosscables (CAT5 UTP) kunnen op de router :).

Even weer een vraag:

cross is toch gekruisd ?

Als dat zo is dan heb je in 1 computer ook twee netwerkkaarten.
En dan werkt die kabel niet.

Geplaatst door puppie

Even weer een vraag:

cross is toch gekruisd ?

Als dat zo is dan heb je in 1 computer ook twee netwerkkaarten.
En dan werkt die kabel niet.

Waar basseer jij dat op? Crosscable is voor netwerkkaarten te verbinden?

Oke,

Er gaat een beetje verwarring te ontstaan.
Een crosscable gebruik je om twee computers rechtstreeks met elkaar te verbinden.
Het woord cross zegt al dat er iets gekruisd is.
Als je van een netwerkkaart naar een router wil dan heb je een recht tot rect aan verbinding nodig, dit noemt met straight.
Kijk eens of jou kabel aan beide zijden hetzelfde is aan gesloten dus bij de uiteinden van de kabel heb je een stekkertje zitten. Deze moeten beide hetzelfde zijn aangesloten dus b.v. begin je met oranje wit dan moet de andere kant ok met oranje wit beginnen.

is dat bij jou ook zo.

Ik wacht even af. Ik meen mij te herinneren dat dat werkte.

Als jij zegt dat dat niet zo is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan