draadloos internet aanschaf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laatst bewerkt:
Een paar opmerkingen:

De prijs die je noemt vind ik vrij hoog:

http://www.tweakers.net/pricewatch/40638

oeps verkeerde :o , maar toch nog goedkoper:

http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?Cat2=&DB=Pricewatch&Query=WAG54G

Ik heb net een linksys wireless G router gekocht, deze heeft autodetectie op de LAN poorten, het maakt dus niet uit of je een cross of straight kabel gebruikt, ik weet niet of die modem dat ook heeft. (zou je online in de handleiding op kunnen zoeken) anders is het een kwestie van aan een kant een nieuw stekkertje eraan (heb je wel een speciale tang voor nodig)

Verder heeft linksys een pagina over beveiliging (ze vinden WEP (de draadloze encryptie) niet zo belangrijk, maar ik zou het toch aanzetten. zonder WEP gaan de paketten ongecodeerd door de lucht (iemand zou ze dus theoretisch op kunnen vangen) als je kaartjes WPA ondersteunen kan je dit ook proberen, dit is vaak wat lastiger te configureren, maar wel nog veiliger.
Edit: Hmm toch maar even de link erbij, ben wel wakker vandaag ;) http://www.linksys.com/splash/wirelessnotes.asp

Je desktops via een kabeltje aansluiten blijft goedkoper, en als je de modem daar toch in de buurt hebt staan (of al een kabel hebt liggen)

Laatst bewerkt:
bebetok,

Als je dan dezelfde router koop als N.Teusink dan moet dat kunnen.

Beste,

over de prijzen: inderdaad, dat scheelt nogal. Kijkend bij die Yorcom winkel... scheelt dat zo'n 80 euro t.o.v. de Dixons.... is dat normaal..?! :8-0:

maar even over de modem/router zelf: ik heb die handleiding gelezen over de site van linksys.. en daar begrijp ik uit, dat ik wanneer ik wireless wil netwerken, ik eerst nog een pc-card moet kopen die IN de modem/router moet worden gestoken... want die leveren ze er niet bij... begrijp ik dit goed?

over of er een cross/straight kabel in moet/kan ben ik niet veel wijzer geworden.

gr.

- nu zie ik ook een site waar je voor 136 euro incl btw die kaart erbij krijgt.. , maar dan mijn vraag gelijk weer: wat is het verschil tussen een -a of -b of - g kaart? in mijn laptop zit een broadcom pccard met -b maar zie veel -g kaarten.. verschil??-

Laatst bewerkt:
Onee, dat is een andere kaart.

zo'n kaart die je in de modem moet stoppen is een Instant Wireless Network PC Card WPC11. maar dat is 11mb/s...... ik dacht dat het een 54 mbps netwerk was????
ik snap er werkelijk niets van :)

kan je het linksys-nummer eens geven van het type dat je wilt kopen? Ik ging uit van de WAG54G: http://www.linksys.com/international/product.asp?coid=6&ipid=371

Daar zit al wireless functionaliteit in, je hoeft alleen wireless adapters te kopen voor de PC's die draadloos moeten kunnen internetten. In dit geval heeft je laptop al een 802.11b kaartje, dit is een standaard die compatible is met 802.11g (de standaard van de router/modem) het enige verschil is dat G sneller is dan B (54mbit vs. 11mbit) maar eigenlijk merk je dit alleen als je grote bestanden overstuurt. Met de broadcom kaart moet je dus gewoon kunnen internetten, aleen het netwerk is wat langzamer dan met een nieuwe G kaart.

802.11a is een iets ander verhaal, dit is even snel als 802.11g maar zit op een andere frequentie, het is hierdoor niet compatible met 802.11b of g. 802.11a kom je eigenlijk maar zelden tegen.

Ik houd me er even buiten, wetende dat Nteusink wel een goed idee heeft :D.

[Edit]Zo zie je maar :)[/edit]

Laatst bewerkt:
Geplaatst door nteusink

Klopt, in die router moet je een los wireless kaartje stoppen, ik degene die ik noemde zit het al ingebouwd.

kijk dat is handiger, want dat aparte kaartje is ook weer zon 70 euro EN langzamer.

maar zijn er nog meer dingen die ik moet weten??:D
gisteravond was ik vol vertrouwen dat ik die ene modem moest hebben, totdat ik vanmorgen zag dat je er een kaart bij moest kopen... ghehe.. ;)

uhm... als je hem gaat kopen even zorgen dat je het goede modem koopt, je hebt een POTS en een ISDN versie :) had je nog met planet gebeld of ze het modem ondersteunen?

nee geen planet gebeld, zag op de site van linksys dat in nederland Planet, XS4all en nog iemand het ondersteunde, dus ga ervanuit dat dat klopt.

Geplaatst door Bebetok
nee geen planet gebeld, zag op de site van linksys dat in nederland Planet, XS4all en nog iemand het ondersteunde, dus ga ervanuit dat dat klopt.

ah ok, ik weet alleen niet of je specifiek de nederlandse instellingen erbij krijgt, anders wordt het misschien een beetje proberen. Je kan dan altijd nog even in de handleiding van een andere modem/router kijken. bijv:
http://www.sweexeurope.com/media/prodDownloads/Configuratie_ADSLRouter.pdf

ja analoge modem moet ik dan hebben he :)

maar laatste vraag:

stel ik neem de wag54g... is het dan nog noodzakelijk om een usb adapter voor de gewone pc te kopen? nee he? ik kan dus gewoon die cross kabel in die modem stoppen?

komen hier positive antwoorden op, dan ga ik straks de stad in :)

Laatst bewerkt:
als je geen isdn hebt moet je inderdaad het analoge modem hebben.

je kan je gewone pc inderdaad gewoon wired aansluiten op de modem/router. ik durf nog niet met 100% zekerheid te zeggen dat dit met een crosscable werkt, maar ik denk het wel. anders is het een kwestie van een stekkertje vervangen. als het werkt zouden er lampjes moeten gaan branden op de netwerkkaart en modem/router als je de kabel aansluit.

neem een afdruk van de internetaanbieding mee, dan kan je nog een beetje afdingen ;)

goed plan :)

ik ben weg, je hoort wel hoe het afgelopen is :)

bedankt voor adviezen

dag,

nou heb het gekocht. 160 euro, mediamarkt.. afdingen deden ze niet aan :)

maar lees net ff de handleiding door. ze zeggen dat wanneer je de modem aansluit, dat je je gegevens van de ISP moet hebben. over welke gegevens gaat dit? gewoon inlognaam met wachtwoord? of nog meer dingen?

gr.

username en password inderdaad, en misschien nog een paar andere instellingen, die kan je waarschijnlijk in de link naar de sweex handleiding die ik eerder gaf terugvinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan