draadloos internet beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

liekemireille

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2008
hallo,

ik heb zojuist een linksys w160n router,geplaatst.
ik heb wel internet zowel op mijn desktop als op de laptop(draadloos).
nu wil ik deze verbinding beveiligen.
mij is vertelt,door 192.168.2.1 in de internetbalk in te toetsen dat ik daar dan kon inloggen met admin en ww admin.
maar hij opent bij dat adres helemaal niets.
wat doe ik verkeerd,wil namelijk wel graag de beveiliging toepassen.
via het cdtje is niet raadzaam zegt men.

groetjes lieke

hallo,

bedankt voor je snelle reactie.
(ik ben niet zo thuis in draadloos enz,maar vond het de kosten besparen waard om zelf te proberen en anders via hier deze hulp).
kan er nu wel in,ga het meteen opschrijven.
bedankt!
ik sluit hem straks als ik hem beveiligd heb,indien ik nog vragen heb.

groetjes lieke

sorry nogmaals,

kan iemand me helpen,welk type beveiliging enz,ik in moet schakelen,en waar ik het wachtwoord moet aanpassen.

groetjes

WPA of WPA-2 is de betere keuze. Als je gaat beveiligen kun je ook aangeven wat de sleutel moet worden voor je beveiliging

wat is het verschil tussen wpa2 personal en wpa2 enterprise?
of maakt het niet uit?

daarna vraagt ie om versleuteling AES of TKIP AES?
dan om de sleutelzin?dit is een wachtwoord?
en dan staat er sleutel vernieuwen? 3600 seconden.
kan je me toevallig daar ook bij helpen?

groetjes lieke

is dit hetzelfde als wat er op de cdrom staat?
want mij is namelijk afgeraden het op die manier te beveiligen,waarom weet ik niet.
daarom vraag ik naar deze manier.

via die linksys pagina word mij niet veel duidelijker.
mij iets te ingewikkeld.
kan er iemand via bovenstaande vragen helpen zodat ik toch geholpen ben.
eventueel even via msn is ook mogelijk

groetjes lieke

Hoi,

WPA = TKIP
WPA2 = AES

Waarvoor je moet kiezen is mede afhankelijk van de draadloze netwerkkaarten.
Sommige ondersteunen geen WPA2 versleuteling.

Kies daarom voor WPA.
De sleutel is inderdaad die 'woordcombinatie'

Dus als je als sleutel 'dekatkrabtdekrullenvandetrap' gebruikte (moet je vaak tweemaal intikken) dan is dat de beveiligingssleutel.

Je moet dan ook op de draadloze computers die sleutel invoeren.
Maar dat merk je vanzelf, want je krijgt geen verbinding met je Linksys als je dat niet doet.
Overigens geldt deze beveiliging alleen voor draadloos.
Dus heb je je pc met een kabel aangesloten, dan gelden daarvoor al die beveiligingsinstellingen niet.

ik heb een wachtwoord ingevoerd gehad,maar vervolgens kan ik met de laptop niet meer op dat netwerk komen,ik kan nergens een wachtwoord invoeren.
begrijp het niet.

Ga op de laptop naar het Netwerkcentrum.
Daar zie je ook de naam van je eigen netwerk staan (mogelijk is het zelfs de enige)
Klik er evt. één keer op en klik daarboven op 'Verwijderen'.

Als je na enige tijd rechts bij de klok op het netwericoontje klikt, zal ook jou netwerk weer gevonden worden.
Wanneer je hier nu verbinding mee wilt maken, zal om het wachtwoord worden gevraagd

hallo,

dit had ik geprobeerd maar dat werkte niet,want ik vond hem niet in netwerkcentrum.
wat ik wel heb gedaan is het volgende.

op de laptop:

rechtsonderin bij mijn netwerkicoontje, rechtermuis geklikt op: verbing met een netwerk maken.

daar zag ik mijn eigen netwerknaam staan,rechtermuisknop,daar kon ik naar eigenschappen.
daar kon ik instellen dat deze wpa2 personal moest zijn en AES en daar kon ik mijn wachtwoord invoeren,opslaan,de verbinding moest gerepareerd worden,en het probleem was opgelost.
inmiddels heb ik de verbinding verbroken en mijn draadloze netwerken laten weergeven,daarin kon ik dus zien of mijn internetverbinding beveiligd was,en dat was zo.
wachtwoord invoeren en ik heb internet nu,beveiligd.

enige wat ik nog even wilde weten,moet ik verder via de router nog andere aanpassingen instellingen doen,of is het nu gewoon veilig en ok?
laat even wat achter!

En anders , theu en mario hartstikke bedankt voor de snelle hulp en uitleg was weer zeer bruikbaar

Hoi,

Er kan in elk geval geen gebruik meer worden gemaakt van jou draadloze netwerk door andere draadloze computers, zonder dat ze je wachtwoord weten.

Elk merk/type router heeft een standaard toegangs instelling, dus de naam en het wachtwoord.
Iemand die op jou router iets zou willen veranderen, moet daar natuurlijk altijd eerst toegang toe hebben: of via een kabel (maar daar ben je zelf bij) of draadloos, maar dan moet het versleutelingswachtwoord bekend zijn.
Geadviseerd wordt om het toegangswachtwoord (admin in jou geval) te wijzigen.

Daarnaast kan je ook nog MAC-filtering toepassen. Dit geldt ook alleen voor de draadloze en niet voor de bekabelde verbindingen.
Elke netwerkkaart heeft een unieke code, het z.g. MAC-adres.
Je kunt in de router regelen, dat alleen de draadloze apparaten met een bepaald MAC-adres toegang kunnen krijgen.

Maar hoe dan ook: in principe zijn de WPA-versleuteling en wijziging van het wachtwoord voor toegang tot je router al een zodanig beveiliging dan anderen niet makkelijk meer gebruik kunnen maken van jou (inter-)netwerkverbinding.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan