mailen

jan62

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2010
Ik heb in een access programma een knop op het formulier waar ik een rapport mee opsla als een pdf in een map en hij opent daarna het mailprogramma van office outlook en plaats in de mail als bijlage dezelfde Pdf en vult automatisch het mailadres in en ik hoef dan alleen nog op verzenden te klikken om deze te versturen. Mijn vraag is als ik dit wil doen niet met Office outlook maar met bijvoorbeeld ziggo mail hoe moet ik dit verwijzen met de VBA code
Code:
Set appOutLook = CreateObject("Outlook.Application")
            Set MailOutLook = appOutLook.CreateItem(0) '(olMailItem)
            mess_body = "Hoi Klaas ," & Chr(13) & _
            "Bijgesloten vindt u als bijlage de pdf van" & Chr(13) & Me.naam & Chr(13) & Me.datum & Chr(13) & Chr(13) & _
            "Met vriendelijke groet,Piet "

With MailOutLook
                '.From = "test@mail.nl"
                .BodyFormat = 3 ' olFormatRichText
                .To = "ikke@mail.nl"
                .Subject = "Bijgaand de pdf."
                .HTMLBody = mess_body
                '.SentOnBehalfOfName = Me.txtFrom
                '.SenderEmailAddress = Me.txtFrom
                .Attachments.Add "C:\Diversen\" & stDocName & ".pdf"
                .DeleteAfterSubmit = False
                ''.DeleteAfterSubmit = True     'Verwijderen na verzenden
                ''.Send                         'Gelijk verzenden
                .Display                        'Op scherm tonen
            End With

End Sub

Via welk programma wil je dan mailen? Iets moet toch de SMTP-taal spreken. 😀

Je zou ook je Ziggo mailaccount aan Outlook kunnen toevoegen. Je code kun je uitbreiden om het juiste account te selecteren.

Als je geen mailclient wil gebruiken, maar iets als Ziggo (en ik vermoed dat je het dan over een webclient hebt, niet over een lokaal mailaccount, dat je prima als standaard mailaccount kunt gebruiken in Outlook) dan wordt het een heel wat ingewikkelder verhaal. Dat kan wel, maar dan moet je dat via CDO gaan doen. Zelf zou ik het gewoon bij de standaard mailclient houden die je toch al hebt, en desnoods een regeltje toevoegen waarin je eerst het ziggo account kiest als dat niet je standaard client is.

Nou een mailclient mag wel ik zat te denken aan de mailclient van windows outlook maar met de code hierboven opent hij de office mail is de code zo te maken dat hij in plaats van de office de windows mailbox opent. Dit is iets wat ik aan het proberen ben.

VBA is een programmeertaal die werkt binnen Office pakketten. Windows Mail valt daar (uiteraard) niet onder; ergo: je kunt WM niet aansturen middels VBA. Moet je dus ook niet willen, als je controle wilt houden over het verzenden. Wil je een 'extern' pakket gebruiken, dan kun je dat wél openen met een Shell opdracht, maar dan moet je de rest van de handelingen dus zelf in dat pakket doen. Wat denk je daar mee te winnen?

Of je kunt een rapport rechtstreeks verzenden vanuit Access, waarbij je standaard Mail client wordt gebruikt. Dan moet je Windows Mail daarvoor wel als default instellen. Maar de verzendopdracht (het is in Access één regel code) heeft heel weinig mogelijkheden, dus ook hier geldt: wat win je er mee?

Ik snap overigens niet waarom je a) van Outlook af wilt, en b) .Display gebruikt en niet .Send. Met de laatste code is het proces volledig geautomatiseerd, en heb je er helemaal geen last van; druk op de knop en de mailtjes worden automatisch verstuurd. Hoe mooi wil je het dán hebben?

Ik was even vooruit aan het denken als je geen Office hebt op een pc maar wel programma,s in access kan gebruiken door een werkende runtime standalone had ik het idee dat een knop naar de office mail misschien niet gaat werken. Ik werk zelf wel met Office mail en dat ga ik niet veranderen. Ik heb hem op Display staan om er zeker van te zijn dat hij met een extra klik wordt verzonden. maar dat ga ik nu veranderen want is ook onzin dat het zo staat.

Er vanuit gaande dat elke computer wel een (default) mailcliwnt heeft, kun je dus ook zonder Outlook mailen. Maar dan heb je een simpeler protocol waarmee je verder niks kan instellen.

Mijn ervaring is dat je met CLI-tooltjes, dus via de commandline, juist meer flexibiliteit hebt.

Terug
Bovenaan Onderaan