Draadloos internet probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

delsey

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2008
Goedenavond,

Ik heb een probleem met mijn internet op mijn laptop. Zie de plaatje hieronder:

[smallimg]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/14/1234632924-240.jpg[/smallimg]
(klikbaar)
Ik heb één computer en een laptop. Ik heb een telfort modem en daarachter een router. De router heb ik aangesloten op de computer via een kabel en met de laptop wil ik draadloos internetten.

Alleen wil ik draadloos kunnen internetten, maar de rode kruis bij LAN verbinding (zie plaatje) voorkomt dit. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit kan oplossen. Ik hoor ook graag hoe ik internet beter kan instellen (bv door IP adressen in te vullen of dergelijke).

Alvast bedankt voor de hulp ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zit flink naast: Je hebt 2 routers, het apparaat van Telfort is namelijk ook een router (is namelijk een modem-router combi apparaat).

Kijk dus welk ip-adres je krijgt als je (bekabeld) rechstreeks met de Telfort router verbindt en welk ip-adres je krijgt als je (bekabeld) met je eigen router verbindt.
Zien die ip-adressen er opvallend hetzelfde uit (bijv. via Telfort router 192.168.1.33 en via eigen router 192.168.1.100), dan zitten de reeksen elkaar in de weg. Je zult dan op 1 van de 2 routers het LAN-ipadres moeten gaan wijzigen en (daarmee) ook de reeks van ip-adressen die aan verbonden pc's/laptops worden uitgedeeld.
Ik raad je aan om alleen op je eigen router dingen te veranderen, en de Telfort modem-router zoveel mogelijk in originele staat te laten.

Succes ermee,

Tijs.

Je zit flink naast: Je hebt 2 routers, het apparaat van Telfort is namelijk ook een router (is namelijk een modem-router combi apparaat).

Kijk dus welk ip-adres je krijgt als je (bekabeld) rechstreeks met de Telfort router verbindt en welk ip-adres je krijgt als je (bekabeld) met je eigen router verbindt.
Zien die ip-adressen er opvallend hetzelfde uit (bijv. via Telfort router 192.168.1.33 en via eigen router 192.168.1.100), dan zitten de reeksen elkaar in de weg. Je zult dan op 1 van de 2 routers het LAN-ipadres moeten gaan wijzigen en (daarmee) ook de reeks van ip-adressen die aan verbonden pc's/laptops worden uitgedeeld.
Ik raad je aan om alleen op je eigen router dingen te veranderen, en de Telfort modem-router zoveel mogelijk in originele staat te laten.

Succes ermee,

Tijs.

Heey,

Nee hoor de telfort modem van mij is geen modem-router combinatie. Maar daarom heb ik achter mijn telfort modem een router gezet die ik in de winkel gekocht heb. Maar heb nog steeds probleem met draadloos internet. Het heeft een hele tijd gewerkt sinds gister niet meer ...

Vertel ons het type + merk van het Tiscali 'modem'?
en vertel ons welk ip-adres je pc krijgt als je 'm rechtstreeks aan het Tiscali 'modem' aansluit?

Tijs.

Vertel ons het type + merk van het Tiscali 'modem'?
en vertel ons welk ip-adres je pc krijgt als je 'm rechtstreeks aan het Tiscali 'modem' aansluit?

Tijs.

Heey,

Het is een zyxel 2602R-D1A. Het ip-adres is 192.168.1.254 dan log je in je modem van telfort. Mijn ip-adres van mijn router (sitecom) is 192.168.1.100.

Ik hoor nog van je ..

Heey,

Het is een zyxel 2602R-D1A. Het ip-adres is 192.168.1.254 dan log je in je modem van telfort. Mijn ip-adres van mijn router (sitecom) is 192.168.1.100.

Ik hoor nog van je ..

Het is dus duidelijk: Het is wel degelijk een router-modem (*)
Je ziet bovendien dat beide routers (Zyxel en Sitecom) op hun LAN-kant dezelfde reeks gebruiken.
Mijn eerste posting is dus 100% correct; lees dus daar wat je nu moet gaan doen om je probleem op te lossen.

(*) Uitleg: 192.168.1.x is een privé ip-reeks, niet een Internet ip-reeks.
Als je Zyxel een modem was geweest had je computer een publiek ip-adres moeten krijgen toen je 'm eraan gehangen had.
Publieke ip-adressen zijn adressen die niet 192.168.x.x of 10.x.x.x of 172.16.0.0–172.31.255.255 adressen zijn, want dat zijn private ip-adressen. Zie o.a. hier uitleg daarover.

We horen graag of het je gelukt is.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het is dus duidelijk: Het is wel degelijk een router-modem (*)
Je ziet bovendien dat beide routers (Zyxel en Sitecom) op hun LAN-kant dezelfde reeks gebruiken.
Mijn eerste posting is dus 100% correct; lees dus daar wat je nu moet gaan doen om je probleem op te lossen.

(*) Uitleg: 192.168.1.x is een privé ip-reeks, niet een Internet ip-reeks.
Als je Zyxel een modem was geweest had je computer een publiek ip-adres moeten krijgen toen je 'm eraan gehangen had.
Publieke ip-adressen zijn adressen die niet 192.168.x.x of 10.x.x.x of 172.16.0.0–172.31.255.255 adressen zijn, want dat zijn private ip-adressen. Zie o.a. hier uitleg daarover.

We horen graag of het je gelukt is.

Tijs.

Heey,

Dus mijn zyxel 2602R-D1A is een modem en router. Ik kan dus ook draadloos internet krijgen zonder de router van sitecom of niet ?

Laatst bewerkt:

Succes ermee,

Tijs.

Heey,

Dus dit is wat ik moet doen:

- Ik sluit de alleen de zyxel 2602R-D1A rechtstreeks op mijn laptop aan en controleer het IP-adres van de zyxel 2602R-D1A.

- Daarna sluit ik de router van sitecom rechtsteeks op mijn laptop aan en controleer het IP-adres van de router van sitecom.

klopt dit ?

Je moet 'inloggen' op de configuratie van de Sitecom (dus ook (bekabeld) verbonden met de sitecom). Verander daar het adres van de LAN-verbinding van 192.168.1.x naar 192.168.3.x (laat x hetzelfde, verander dus alleen het deel vóór de laatste '.')
Je zult dan je pc even moeten herstarten, en dan kun je vanaf dan met http://192.168.3.x weer naar de configuratie van de sitecom komen.
Feitelijk zou het dan klaar moeten zijn, en je kunt direct vanaf je pc testen of Internet beschikbaar is.

[...]Je zult dan op 1 van de 2 routers het LAN-ipadres moeten gaan wijzigen en (daarmee) ook de reeks van ip-adressen die aan verbonden pc's/laptops worden uitgedeeld.

Succes ermee,

Tijs.

Je moet 'inloggen' op de configuratie van de Sitecom (dus ook (bekabeld) verbonden met de sitecom). Verander daar het adres van de LAN-verbinding van 192.168.1.x naar 192.168.3.x (laat x hetzelfde, verander dus alleen het deel vóór de laatste '.')
Je zult dan je pc even moeten herstarten, en dan kun je vanaf dan met http://192.168.3.x weer naar de configuratie van de sitecom komen.
Feitelijk zou het dan klaar moeten zijn, en je kunt direct vanaf je pc testen of Internet beschikbaar is.

Heey,

Inderdaad ik heb weer internet op mijn laptop. Dank daarvoor ;)

Ik had het volgende veranderd zonder iets los te koppelen ging ik op mijn computer naar 192.168.1.100 en ik logde in mijn router van sitecom. Daar veranderde ik de 'lan verbinding' in 192.168.3.100 (i.p.v 192.168.1.100). Ik veranderde ook de 'gateway' in 192.168.3.254 (i.p.v 192.168.1.254). Door deze verandering heb ik internet op mijn laptop en plaats ik deze bericht ook via de laptop.

Alleen ik heb nog wat vraagjes:

- Je zei dat mijn zyxel 2602R-D1a een modem/router combinatie is. Wat houdt dat precies in ? (Kan ik daardoor mijn router van sitecom eraf koppelen, zodat ik draadloos internet krijg alleen van mijn zyxel 2602R-D1a?).

- Als ik nu wil inloggen in mijn router van sitecom welke IP-adres moet ik dan gebruiken ? Ik hoef er niet percé in maar wil het toch eventjes weten, want 192.168.1.100 pakt hij niet meer en 192.168.3.100 ook niet.

Ik hoor graag je reactie.

Laatst bewerkt:
Je had de default gateway niet hoeven/moeten veranderen, want die verwees in de sitecom naar het ip-adres van de Zyxel (zie je 3de posting). Op/met de Zyxel is niets veranderd en dus hoefde je de default gateway dus niet te veranderen.
Misschien is dit allemaal vanzelf weer goedgekomen, maar als er problemen zijn dan zou je dat na kunnen kijken.

Nu is de vraag het volgende: Als je verbindt (liefst bedraad voor deze test) met de Sitecom, welk ip-adres krijgt je computer dan?
Dat zou een 192.168.3.x adres moeten zijn, want dat soort adressen wordt uitgereikt door de Sitecom.
Je zou dan (als ik je goed begrijp m.b.t. je aanpassingen) m.b.v. http://192.168.3.100 weer de configuratie van de Sitecom moeten kunnen bereiken. Probeer dat eens uit.

M.b.t. je andere vragen: De Zyxel heeft geen draadloos onderdeel erin, dus kun je die niet inrichten voor draadloze toegang. Omdat het (o.a.) de functie van router heeft kun je er een draadloze router of een draadloze accesspoint aan hangen om draadloos Internet mogelijk te maken (jij hebt gekozen voor draadloze router).
Omdat de Zyxel ook je telefonie doet kun je helaas niet de Zyxel in zijn geheel vervangen voor de Sitecom, want die kan geen telefonie.

Voor toegang tot de Sitecom: Zie mijn tweede paragraaf in deze posting.

Succes,

Tijs.

Je had de default gateway niet hoeven/moeten veranderen, want die verwees in de sitecom naar het ip-adres van de Zyxel (zie je 3de posting). Op/met de Zyxel is niets veranderd en dus hoefde je de default gateway dus niet te veranderen.
Misschien is dit allemaal vanzelf weer goedgekomen, maar als er problemen zijn dan zou je dat na kunnen kijken.

Nu is de vraag het volgende: Als je verbindt (liefst bedraad voor deze test) met de Sitecom, welk ip-adres krijgt je computer dan?
Dat zou een 192.168.3.x adres moeten zijn, want dat soort adressen wordt uitgereikt door de Sitecom.
Je zou dan (als ik je goed begrijp m.b.t. je aanpassingen) m.b.v. http://192.168.3.100 weer de configuratie van de Sitecom moeten kunnen bereiken. Probeer dat eens uit.

M.b.t. je andere vragen: De Zyxel heeft geen draadloos onderdeel erin, dus kun je die niet inrichten voor draadloze toegang. Omdat het (o.a.) de functie van router heeft kun je er een draadloze router of een draadloze accesspoint aan hangen om draadloos Internet mogelijk te maken (jij hebt gekozen voor draadloze router).
Omdat de Zyxel ook je telefonie doet kun je helaas niet de Zyxel in zijn geheel vervangen voor de Sitecom, want die kan geen telefonie.

Voor toegang tot de Sitecom: Zie mijn tweede paragraaf in deze posting.

Succes,

Tijs.

Heey,

Helaas pakt hij 192.168.3.100 niet en ook niet 192.168.1.100 (die pakte hij voor de wijziging wel).

"Als je verbindt (liefst bedraad voor deze test) met de Sitecom, welk ip-adres krijgt je computer dan?"

Hoe kan ik zien welke IP-adres mijn computer krijgt of bedoel je de IP-adres van de router van sitecom ?

Ik hoor het graag.

Maak op je bureaublad een snelkoppeling naar cmd.exe
Dubbelklik erop.
Doe in het geopende CMD-venster: ipconfig
Kijk wat er staat rechts naast ip adres

Tijs.

Maak op je bureaublad een snelkoppeling naar cmd.exe
Dubbelklik erop.
Doe in het geopende CMD-venster: ipconfig
Kijk wat er staat rechts naast ip adres

Tijs.

Heey,

Ik heb er eventjes een printscreen van gemaakt, zodat het wat duidelijker is.

ipconfig:

ipconfig /all:

Ik hoor graag als je wat ziet wat bijvoorbeeld fout staat of iets dergelijke.

Klaarblijkelijk krijg je nu niet een ip-adres van de Sitecom maar van de Zyxel (want een 192.168.1.x adres gekregen).

Was je pc wel bedraad aangesloten aan de Sitecom? En een andere vraag: Heb je misschien ipv. de WAN aansluiting van de Sitecom misschien een van de 4 LAN-aansluitingen doorgekoppeld met de Zyxel?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Klaarblijkelijk krijg je nu niet een ip-adres van de Sitecom maar van de Zyxel (want een 192.168.1.x adres gekregen).

Was je pc wel bedraad aangesloten aan de Sitecom? En een andere vraag: Heb je misschien ipv. de WAN aansluiting van de Sitecom misschien een van de 4 LAN-aansluitingen doorgekoppeld met de Zyxel?

Tijs.

Mijn aansluiting is als volgt opgebouwd:

1.) Vanaf de ISRA punt naar zyxel 2602R-D1a (voor DSL signaal).
2.) Vanaf de zyxel 2602R-D1a naar de sitecom (via UTP kabel).
3.) Vanaf de sitecom naar de computer (via UTP kabel, voor ethernet).

Mijn computer is wel verbonden met de sitecom. En je andere vraag ik heb wel een van de 4 LAN aansluitingen doorgekoppelde aan mijn zyxel 2602R-D1a.

Ik hoop graag je reactie.

Ik zie nog wat anders (2de bijlage): Je lijkt niet aan te hebben staan dat ip-adressen automatisch worden toegekend (DHCP ingeschakeld: Nee).
Het ip-adres 192.168.1.35 lijkt dus vast ingesteld ipv. toegekend!

Dat zal toch echt gewoon ingeschakeld moeten zijn voor een eerlijke test. Bovendien moet (normaal gesproken) de WAN aansluiting aan de Zyxel zijn aangesloten, niet een LAN-aansluiting (maar lees wat hieronder staat).

Je hebt er een puinhoop van gemaakt, eerlijk gezegd, maar je kunt het zo laten als je nu de instructies volgt, waarbij je de Sitecom een accespoint maakt ipv. een router. Wél moet je daarvoor de Sitecom terugzetten naar de standaard fabrieksinstellingen, doe dat dus eerst. Én zet je bedrade netwerkkaart op Automatisch ip-adres verkrijgen in het IPv4 gedeelte ipv. het vaste ip-adres wat je nu lijkt te hebben.

Je kunt je Sitecom router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Zyxel). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Sitecom van de Zyxel.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Sitecom.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Sitecom, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Sitecom
5. Zet DHCP serving uit op de Sitecom
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Sitecom uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Sitecom een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Zyxel, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de Sitecom instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de Zyxel. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Zyxel als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Sitecom met een LAN poort van de Zyxel.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Zyxel ipv. de Sitecom.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Sitecom nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Sitecom zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Zyxel.
Je hebt dus de Sitecom als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Dus in jouw geval zou je theoretisch het ip-adres van de Sitecom kunnen laten op fabriekswaarden (blijkbaar 192.168.1.100??), want dat is al in de reeks van de Zyxel. Enige wat je dan moet uitzetten is DHCP serving, UPnP, RIP etc., en dan een LAN-aansluiting doorlussen naar de Zyxel (dus in dit geval NIET de WAN aansluiting).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb hier nog eventjes een printscreen van gemaakt, maakt het eventjes wat duidelijker:

Ik hoor het nog wel :)

Ik heb zojuist nog enkele aanpassingen gedaan in mijn vorige posting. Bouw dus je Sitecom om naar een draadloos accesspoint.

En wat je in je schermafdruk laat zien is een draadloze verbinding, terwijl ik het de hele tijd over een bedrade verbinding heb gehad.

Tijs.

DE OPLOSSING:

Doe een harde reset van de router en schakel deze uit.
Zet de modem (zyxel) terug in fabrieksinstellingen door een harde reset te doen en schakel deze maar even uit.

Nu is alles even schoongeveegd en gaan we beginnen bij het begin.

Verbind met een ethernetkabel de router met je computer. Zorg ervoor dat de modem dus niet verbonden is met je router.
Schakel in je router deze opties uit:
DHCP
NAT
FIREWALL
Nadat je dat hebt opgeslagen schakel je de router uit.
Verbindt nu de modem met je computer.
Login in met de default ip: 192.168.2.1 bijvoorbeeld.
Verander als er bijvoorbeeld zoals hier een 2 staat, die 3de reeks in een 1.
Herstart je computer. Herstart je router, anders kan je niet inloggen wegens dubbele
administrator account die ingelogd staan dan.
Computer opgestart, router ingeschakeld.

Schakel de modem in.
Nadat alle lampjes branden en internet verbonden is met de modem.
Verbindt je deze modem met de router.

Je kan nu inloggen met bijvoorbeeld:
router: 192.168.1.1.
modem: 192.168.1.254
Stel VOIP in als dat nodig is door SIP1 en SIP2 in te schakelen je telefoonnummer als
gebruikersnaam te gebruiken en het wachtwoord in te voeren die je hebt meegekregen in een brief van je ISP.
Nu is je VOIP ook goed. SIP staat voor uitgaande, SIP2 staat voor binnenkomende.
Kijk goed welke lijn er verbonden is, anders zet je telefoon1 en telefoon 2 optie gewoon allebei aan om enige verdere problemen te voorkomen.

In je modem, voer een ander wachtwoord in om in te loggen.
In je router, voer hier een beveiligingscode in voor je draadloos internet en zet je beveiliging ervoor aan, bijvoorbeeld WPA2.
Voer nu een code in voor je router zelf.
Houdt de 2 inlogcodes hetzelfde voor het gemak.
Houdt je inlogcode voor het draadloos internet anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan