Gabi Ionita
Gebruiker
- Lid geworden
- 8 mrt 2009
Ja dat klopt, die is inderdaad 192.168.1.1Dus nog maar even inspringend op het standaardgateway verhaal: Kijk even op je pc na welk ip-adres de standaardgateway heeft (zie vorige posting). Schrijf dat ip-adres even op.
[Als ik je goed begrijp is dat 192.168.1.1 Ik ga in de rest van de tekst ervan uit dat dit inderdaad die waarde is]
Als ik in de livebox inlog zie ik dit: "Begin IP = 192.168.1.10" "Eind IP = 192.168.1.50", daarom heb ik voor 51 gekozen. Maar ik zie ook dit: "Gaterway = 192.168.1.1" "broadcast = 192.168.1.255". Welke is de DHCP server component?Dan op de Livebox nakijken in welke reeks die ip-adressen uitreikt. Dan een ip-adres kiezen dat niet gelijk is aan het LAN adres van de Livebox én niet wordt uitgegeven door de DHCP server component van de Livebox. Een veilige te kiezen waarde zou bijv. een ip-adres eindigend op .199 kunnen zijn, omdat je netwerk niet tientallen pc's etc. bevat die een ip-adres nodig hebben én ik geen router ken die uitdeelt vanaf .190 bijvoorbeeld.
Ja dit heb ik toch gedaan? Of was dat dan dus de WAN, en zo ja, waar kan ik dan de LAN instellen?Dus stel dat de Livebox (=standaardgateway waarde op je pc) 192.168.1.1 als ip-adres heeft, dan wordt het toe te kennen ip-adres voor de Linksys 192.168.1.199.
Dus (in dit voorbeeld): Log daarna in op de Linksys en ken aan het LAN-adres de waarde 192.168.1.199
Volgens mij heb ik wel aardig gedaan wat jij zegt, alleen heb ik dus niet 199 als waarde maar 51 gekozen. En het grote verschil is dus dat ik de WAN IP heb gewijzigd, en dit moet de LAN IP zijn. Moet ik de router van ook via de WAN-poort aan het modem koppelen, die heb ik nu ook via de LAN-poort?(In dit voorbeeld): Je raakt dan de verbinding kwijt met de Linksys, maar je kunt dan later altijd nog (draadloze, WAN etc.) instellingen wijzigen op de Linksys, maar dan via http://192.168.1.199
Log weer in op de Linksys op zijn nieuwe adres, en zet de WAN/Internet instelling weer op "Obtain an IP automaticly".
Ja dit is gelukt, zie mijn edit in de post boven jouwe.M.b.t. Ping: Ja, beiden starten als je de computer aanzet. Is de verbinding er, dan krijg je een respons ("Antwoord van xxxx, bytes = xxx ..."). Is de verbinding weg, dan krijg je "Time-out bij opdracht"
Je kunt dus door beide commando's te laten 'meelopen' met je pc-gebruik checken of de verbinding wegvalt naar de Livebox (je lokale netwerkje) of dat het vanaf de Livebox misgaat (dus op Internet/het provider-netwerk). Zie mijn vorige posting.
Succes,
Tijs.
Bedankt, en nu ga ik echt slapen.