Draadloos Netwerk beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

GeorgetteS

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Ik weet dat er al veel vragen over zijn geweest maar met die antwoorden kom ik er helaas niet uit. Het is een beetje een lang verhaal, maar misschien kan iemand me dan wat gerichter helpen..
Ik heb laatst een laptop gekocht en een router (Ergenic Wireless Router). Ik heb de internet kabel in de router gedaan en een verbinding via draad gemaakt naar de desktop en een draadloze verbinding naar de laptop. Dit werkte allemaal direct prima, internet doet het overal. Nu wil ik echter het netwerk beveiligen en daar komen de problemen. Overal waar ik hierover lees staat er dat je het op twee plekken aan moet passen; zowel in het programmaatje van je router als bij de instelling van je internetverbinding zelf (met die netwerksleutels enzo). Nu kan ik wel de verandering aanbrengen bij de verbinding zelf maar het programmaatje van de router werkt niet. Bij het schermpje van de router (heet: Wireless network configuratuion) staat er namelijk 'wireless network adapter unavailable'. Bij de router zaten twee wireless network adapters, maar deze heb ik niet nodig omdat mijn laptop zelf al zo'n ding erin heeft zitten, en ik kan die adapter er ook nergens inschuiven. Nu ziet het programmaatje dus geen netwerk adapter (ik denk omdat hij die van mij niet herkent??) en kan ik die instellingen met die netwerk sleutel dus ook niet aanpassen. Is er een manier waarop ik hieromheen kan zodat de buren geen misbruik van mijn verbinding maken? Ik wil ook graag mappen delen en dan moet het natuurlijk wel veilig zijn! Hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!

Hoi,

Veel problemen met die set kennelijk bij het instellen van wep-encryptie.
Geen WPA-encryptie mogelijk.

Kijk eens op:
http://www.valijn.nl/Draadloos netwerk beveiligen.htm

Je kunt in ieder geval toegang tot je netwerk voorkomen door:
- mac-filtering (zorg dat je notebook in het netwerk 'hangt' om het mac-adres van je draadloze kaart te detecteren op je router
- SSID-broadcasting uitschakelen.

Er zijn op de diverse forums mensen die de set hebben omgeruild voor een meer geavanceerde .... !!

Ik heb de dingen op je site gelezen maar volgens mij kan ik helemaal niets met die router. De plek waar je die veilige lijst hebt is toch het programma van je router zelf? Daar kan ik helemaal niet bij. Als het goed is heb ik een attatchement bijgevoegd (ben niet zo'n wizkid :o ) waarop je kan zien hoe dat schermpje eruit ziet. Omdat hij denkt dat er geen netwerk is zijn al die opties grijs gekleurd en kan ik ze niet selecteren. Ik heb geen topsecret dingen op mijn computer, ik wil alleen dat er niemand anders op mijn verbinding mee kan liften.

Haha, echt geen wizkid dus. Het plaatje kon maar heel klein, hoop dat je ziet wat ik bedoel, dat ik niets kan selecteren.

Bijlagen

• a.bmp
    a.bmp
    92,3 KB · Weergaven: 53
Hoi,

Nee, een attachement zie ik niet ......
Kan je met je kabelverbonden-pc niet op de setup van je router of met je notebook niet, of met beide niet ....
Want je gaf aan, dat je in eerste instantie zowel met je pc als de notebook internetverbinding had .... en dus moet je dan ook bij het setupprogramma van je router kunnen.
In de manual van de router staat hiervoor een z.g. ip-adres wat je in Internet Explorer als webadres intikt (iets van 192.168.0.001 of zoiets) en dan zit je 'op je router' sogesegt ... ;)
Je mag trouwens wel een bijlage verzenden naar het mailadres dat je via mijn homepage kan vinden.

Oja, ik heb nu die pagina gevonden via dat adres. Maar ik bedoel een ander pragramma, zie voor de attatchment (was toch nog gelukt!) het berichtje boven jouw laatste bericht.

Beste wat nog lijkt op hulp bij het apparaat van je staat hier

Namelijk het stuk van speedobone.

Succes,

Tijs.

Ojee :eek:

Er is een nieuw probleem bij. Ik was net in die setup van de router (nadat ik een soort ip adres in mijn browser in moest vullen). Daar kon ik die WEP beveiliging aanzetten. Ik heb het volgende gedaan. Hij stond al op 64bit, daar heb ik hem op laten staan. Heb ik een passphrase ingevuld van een aantal cijfers en daarna moest ik op generate drukken. Toen kwamen er vier hele lange codes onder elkaar te staan, default TX key ofzo? Ik heb toen op aplly gedrukt en nu kan ik zelf niet meer op het netwerk. Als ik naar op de eigenschappen van mijn eigen verbinding druk weet ik niet meer wat ik nu moet aanpassen (heb wel alles opgschreven uit dat setup scherm, waar ik dus ook niet meer in kan, misschien moet ik die tx keys ergens invullen ofzo?) . Ik hoop dat ik het nog kan aanpassen want anders kan ik niet meer op mijn eigen netwerk. :o

In ieder geval regel je de mac-filtering en SSID-broadcasting in het programma van de router.
Je hoeft dan op je notebook of pa verder niks meer te doen.
Evt. kan je - als dit goed werkt (dus nadat je het voorgaande hebt ingesteld eerst pc en notebook uit en weer opstarten en kijken of je inter-netverbinding hebt) - alsnog een poging wagen om wep-encryptie in te schakelen. Dat doe je dus eerst op je router en dán pas op je notebook (en dus niet op je pc, want daar heb je geen draadloze verbinding)

Je kunt in ieder geval - als het goed is - met je bedrade pc nog op je router komen en dan kan je die wepencryptie weer uitschakelen.

Sorry hoor, ik ben echt een ei, maar ik kan nu helemaal niet meer draadloos op het netwerk! Ik heb net op mijn pc weer via dat 000.000.0.0 ofzo weer die setup gehaald, en alles terug gezet zoals het eerst stond maar nu kan ik er nog niet op? Kan ik dit resetten? Beter even een tijdelijk onbeveiligd netwerk dan helemaal niet!

Ik heb de instellingen terug gezet en als ik probeer de laptop opnieuw ter verbinden zegt hij dat de actie 'IP adres vernieuwen' niet uitgevoerd kan worden.

Mag ik nog even wijzen op deze link, het deel van speedobone.

En graag terugmelding wat je ermee gedaan hebt.

Tijs.

Die speedbone heeft het over een pc card maar daar heb ik volgens mij niets aan toch? Mijn pc loopt gewoon via het kabeltje en in de laptop zat al zo'n netwerk kaart dus ik heb dat ding wat erbij zat en de software ervoor nooit gebruikt.
Bovendien moet ik eerst zorgen dat ik uberhaupt weer met de laptop op internet komt.

Nee, hij praat een deel over de routerconfiguratie, en een deel over de insteekkaart.

Hieronder de delen die betrekking hebben op de router:

7. Stel [bedraad] op router (192.168.1.1) WEP encryptie in, ik gebruik 128 bits hex. Voer een key in.

[Stel dezelfde WEP code in op je eigen laptop, in de configuratie-tool van jouw draadloze netwerkkaart]

10. Benader je de router daarna opnieuw, dan zie je dat je key in de router soms niet meer aanwezig is en weer is vervangen door 00000000000000000. Echter: de key is nog wel degelijk van toepassing. Dus uiteindelijk toch enigzins veilig draadloos !

Hopelijk helpt bovenstaande je toch wat.

Tijs.

Ik had dat net gedaan, die incryptie ingevoerd, op de manier die ik boven beschreef. Ik voerde een passphrase in van 5 tekens en daaruit kwamen 4 sleutels. Ik heb de default key nu op 1 staan. Als ik nu met mijn laptop zoe naar verbindingen ziet hij de verbinding wel maar hij kan er niet meer op, hij is dus in ieder geval beveiligd. Als ik dan zelfde gegevens in mijn internetverbinding van de laptop in wil vullen kan ik kiezen uit 'open' en dan WEP of voor gedeeld en dan WEP. welke moet ik dan kiezen? En als ik dan een netwerk sleuten in moet toetsen, moet ik dan kiezen voor een van de 4 sleutels die ik kreeg in 192.186.1.1. of moet ik dan die passphrase invoeren die ik daar zelf ook had ingevoerd? Hoop dat iemand dat weet. Naar wat er op dat andere forum staat zou hij het dan moeten doen...

Ik heb de instellingen nu terug gezet en kan weer met de laptop (onbeveiligd) op internet.
Maar nu ik weet alleen nog niet wat ik moet invullen in de internet instellingen nadat ik de router heb ingesteld en of ik voor open of gedeeld moet kiezen. Als iemand me daarmee kan helpen hoor ik het graag :) Dnties en Valijn i.i.g. bedankt voor de hulp zover!! Wat moet een ei als ik zonder jullie :thumb:

Wat moet een 'ei' als jij zonder mij .....
broeden, blijven broeden, en steeds maar blijven broeden .......
Als de netwerknaam goed staat kan je mappen en bestanden delen '
EN uiteraard: de op de pc aangesloten printer delen, waardoor je - op balkon of in de achtertuin - met je notebook printopdrachtjes kan verzenden (pc moet wel aanstaan :p )

En:
Als je SSID-broadcasting hebt uit- en MAC-filtering (dus alleen voor je wireless-notebook nodig) hebt in-geschakeld en daarmee volstaat (dus géén wep-encryptie) hoef je wat beveiliging betreft op je pc en notebook niks meer te doen. Anderen hebben dan - draadloos - geen toegang meer tot je netwerk en dus ook niet via jou verbinding naar internet. Bij het uitschakelen van SSID-broadcasting wordt je draadloze netwerk niet eens gezien.

Laatst bewerkt:
Zo, een nieuwe dag is aangebroken. Ik ga het nog een keer proberen!! JEEJ!! :shocked:

En toch kom ik er nog niet uit. Als ik in dat setup ding van mijn router zit in mijn oxplorer staat er ergens 'SSID broadcast' met disable en enable. Die zet ik neem ik aan op disable. Maar op een andere pagina staat Station MAC filter enable en diable. Moet ik die dan ook aanzetten? Daaronder staat een knop; active MAC table. Moet ik daaronder dan het MAC adres aanzetten wat ik in dat DOS schermpje had opgeroepen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan