Draadloos netwerk opzetten in moeilijk gebouw

Status
Niet open voor verdere reacties.

jegero13

Gebruiker
Lid geworden
24 dec 2008
Beste medehelpmijers,

Ik zit met een probleem (lees uitdaging). Wij hebben als installatiebedrijf een klusje binnengekregen om accespoints te gaan plaatsen in een soort van ronde boerderij.
Aangezien ik wel aardig wat met computers kan heeft mijn baas mij gevraagd om hier eens naar te kijken. De klant wil graag op meerder plekken accespoints in huis omdat hij met 1 router niet genoeg heeft. De situatie is nu dat ze meerder routers hebben en dan steeds moeten overschakelen naar een andere netwerk wat erg vervelend is.

Om maar gelijk van wal te steken. Mijn eerste idee was om meerdere routers te gaan plaatsen die puur en alleen als "doorgeefluik" werken. 1 vaste DHCP router die alles uitdeelt en op de verschillende plekken WiFi routers plaatsen met precies hetzelfde SSID en Password. Alleen toen bedacht ik me iets met van die WiFi extenders. Deze zijn kleiner nemen minder plek in. Alleen ik weet niet of het werkt. Ik wou dan van die extenders gaan gebruiken die via een bekabeld netwerk het signaal gaan versterken. Nu is mijn vraag aan jullie: Werkt dit? Gaat dit goed? Hoe werkt het precies qua opzetten etc.
De huidige WiFi router is een Netgear. Ik weet zo 123 het type niet uit mijn hoofd. Maar stel, ik plaats van die extenders op de plekken waar de klant het graag wil, en ik geef ze dezelfde SSID en password mee dan zou dit goed moeten gaan toch? Dan verbind je apparaat met het sterkste signaal wat er in de buurt is? Of zit dit veel ingewikkelder in elkaar? Graag ontvang ik van jullie wat tips enzo zodat ik dit kan gaan realiseren.

Alvast heel erg bedankt!! En ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :thumb:

Met vriendelijke groet,

jegero13

Laatst bewerkt:
Eén router met wifi en DHCP en in de rest van het gebouw wifi-powerline/homeplug.
Alle wifi-powerlineadapters dezelfde SSID, beveiliging en kanaal als de router geven en je bent eigenlijk klaar...

Maar dit is dus in principe gewoon Internet via de elektriciteitskabel en die zend dus weer zijn eigen netwerk uit? Op het zelfde kanaal en met dezelfde SSID zeg maar?
Wat ik graag wil is bijna het zelfde alleen dan gewoon het internet signaal via een UTP kabel ipv de elektriciteits kabel... Zijn die dingen er ook? Ik ben al een beetje aan het zoeken maar dan is de Internet aansluiting alleen voor het configureren ;-)

Maar dit is dus in principe gewoon Internet via de elektriciteitskabel
Klopt

De vraag is; waarom zou je upt-kabels door je hut gaan trekken als alle kabels die je nodig hebt er al liggen.

Wil je perse met utp aan de gang gaan dan kun je kiezen tussen extra routers of extra Access-Points. Extra routers kan, maar router-achter-router is lastiger te configureren dan AP-achter-router. Feitelijk is powerline ook een AP...

De opzet van powerline:

Naast je router komt een adapter die het signaal je elektriciteitsnet in pompt. Deze twee zijn verbonden middels utp.
Op strategische plekken door het gebouw komen (wifi)powerline-adapters die het signaal opvangen en bekabeld danwel draadloos naar de pc's sturen.
Je router regelt het DHCP-verhaal. De powerline-adapters krijgen hetzelfde ssid, wachtwoord en vaste kanaal als de router. Dit om te voorkomen dat wanneer je je verplaats in het gebouw je smartphone/laptop over moet naar een ander netwerk. Is alles hetzelfde, dan schakel je alleen over naar een andere antenne/station...

Ik vind het prima klinken haha. Maar onze klant is wat moeilijker over te halen. Het is nogal... hoe zeg je dat? Een zeikerd ;-) Dus ik doe het liever op de manier hoe hij het graag wil. Vandaar. Dan zal ik eens gaan kijken naar die AP's. Router achter router verhaal is inderdaad lastiger en ook veel duurder (lijkt mij). En ik zal eens overleggen met mijn baas of het misschien inderdaad een optie is om WiFiPowerlines te gaan gebruiken! Bedankt voor je info! :thumb:

Ik snap t. Maar nogmaals; de opzet is t zelfde alleen maak je gebruik van kabels die al door je woning liggen. Qua kosten zal t elkaar niets ontlopen. Kijk eens bij Conrad.nl

*edit*
Het blijft een router met AP's alleen zijn ze onderling verbonden met een ander type kabel...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan