Draadloos netwerk werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stonebridge

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2004
Ik ben in het bezit van een draadloos router (Asus g-protocol) een Sony Vaio PC en een Acer Laptop. Op beide systemen draaien XP (zo actueel mogelijk) en Norton Internet Security. Ik heb mijn account via kabel bij @home. Draadloos internet delen verloopt prima, echter beide PC's zie elkaar in het netwerk niet.
Na (tig-maal) installatie volgens de officiële procedures, krijg ik steeds de foutmelding dat het netwerk niet toegankelijk is, omdat ik mogelijk niet de juiste machtigingen heb voor de netwerkbron en de lijst met servers voor de werkgroep niet beschikbaar is.

Pingen van zowel laptop (192.168.1.3) als PC (192.168.1.2) naar de router (192.168.1.1) verloopt zonder problemen, echter pingen naar elkaar faalt.

Wie kan mij hierbij behulpzaam zijn? Als bijlage een afbeelding netwerkverbindingen toegevoegd, wellicht dat het helpt?

Bijlagen

• foutje2.jpg
    foutje2.jpg
    91 KB · Weergaven: 57
Zijn de pc's beveiligd met een firewall? Zo ja, dan moet je de pc's in de vertrouwde zone zetten.

Niet net werkend netwerk

Beste Sidi,

Dank voor de tip, echter hoe doe ik dat, de PC's vertrouwd krijgen?

Moeten we eerst weten welke firewall je gebruikt. ALS je die gebruikt, tenminste.

Als je toevallig Zonealarm gebruikt:
Dubbelkik op het icoontje in de taakbalk naast de klok.

Ga naar het tabblad Firewall. (Links in het venster) Dan tabblad Zones (Rechts bovenaan in het venster)
Klik op de knop Add>> IP range. Zone = trusted. IP adress: 192.168.1.1, IP adress: 192.168.1.3 Description: Eigen netwerk (Of zoiets, maakt niet uit). Druk op OK. Vervolgens op Apply.

Let wel: dit is Zone alarm die ik toevallig zelf ook heb; voor andere firewall als Kerio of Sygate zal iemand anders even moeten reageren.

Dus nogmaals: welke firewall gebruik je!?

Niet werkend netwerk

Beste Gerard,

Ik gebruik de firewall van Norton Internet Security. Dien ik deze dan uit te zetten, en de firewall van de router te gaan gebruiken o.i.d.?

Kun je beiden gewoon blijven gebruiken. Jouw ping probleem tussen de pc's onderling zit 'm ook niet in de firewall van de router. (Die is immers gewoon te pingen)
Nu ken ik de firewall van NIS niet maar ik neem aan dat je daarin kunt regelen welke pc's, welke toegang krijgen. Wellicht zijn er forumleden die NIS wel goed kennen??

Netwerk werkt netjes!

Beste Sidi,

Dank voor de gouden tip. Na ruim 2 maanden klooien, bleek de Firewall in NIS de gouden tip!! Draadloos netwerk werkt nu als een tierelier, na het configureren van deze firewall-software.

Nogmaals dank!!

YES!! :)
Veel plezier met je netwerk. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan