Draadloos netwerk WiFree van Telenet.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Domm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Domm

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2004
Hallo
WiFree is een beveiligd netwerk van Telenet, een soort homespot maar dan beter, éénmaal ingelogd hoef je niet telkens opnieuw in te loggen na een verplaatsing. Ik zou daar moeten op inloggen met mijn gebruikersnaam en paswoord van telenet. Op android lukt dat, maar in Windows Vista krijg ik enkel een kadertje om mijn paswoord in te vullen en geen kadertje om mijn gebruikersnaam in te vullen als ik wil verbinden met het netwerk. Ik kan bijgevolg niet inloggen op dat netwerk.
Heeft daar iemand een oplossing voor?

Doe eens een schermafdruk van hoe dat scherm eruit ziet zodra je dat wachtwoord kunt intypen. Ik heb namelijk nu geen enkel idee waar het fout loopt. Kan bijv. zijn dat je niet "de Windows manier" gebruikt met je wifi netwerkadapter maar een hulpprogramma van de leverancier (of juist andersom). Ook is niet duidelijk of je het intypt in een webbrowser of elders.

Wél staat duidelijk op de website van Telenet dat je EAP moet gebruiken, en mogelijk staat dat niet op je Vista systeem.
Ik heb het niet kunnen testen, maar volg de instructies op deze pagina (gebruik van Internet Explorer verplicht) en zoek naar ecpnode op de Catalog website, download die en installeer die. Hopelijk werkt het WiFree verhaal dan wel.

Tijs.

EAP is een instelling in je persoonlijke pagina op telenet... dat staat aan, en de inloggegevens zou moeten gebeuren als je de verbinding aanklikt, dus zeker niet in een browser.... Via Windows 10 lukt dit wel daar krijg je wel de 2 kadertjes om in te vullen... maar ik heb de vraag aan telenet zelf ook gesteld, ik wacht op antwoord..;

Naamloos.jpg
En dit krijg ik in Windows 10, iets gelijkaardig zou ik in Vista ook moeten bekomen.

Ik heb je een tip gegeven. Volg die in ieder geval even na, mogelijk lost het je probleem op.

Tijs.

Downloaden van epcnode is me gelukt maar er zit geen .exe bestand bij, ik weet niet hoe te installeren

a. Pak het AMD64_X86-ar_bg_zh-tw_cs_da_de_el_en_es_fi_fr_he_hu_it_ko_n..._ro_ru_hr_sk_sv_th_tr_sl_et_lv_lt_zh-cn_pt_ja-nec-20201866_e264e280ce22776a432bcdb57a45eb40d2c7e9f8.cab bestand uit naar een submap, bijv. via 7-zip
Geef daarna die submap een kortere naam. :D
b. Open Apparaatbeheer, rechtsklik op de Computer helemaal bovenaan en kies voor Oudere hardware toevoegen. Geef aan dat je handmatig wilt kiezen -> Volgende -> Bladeren... en ga naar de map waar 7-zip alles had uitgepakt. Je kunt dan ECPNODE installeren, die je later terugziet onder Systeemapparaten in Apparaatbeheer.

Tijs.

Ik heb het geïnstalleerd maar ik heb geen resultaat, ik kan enkel de beveiligingssleutel invoeren zoals te zien in de 1ste afbeelding dat ik stuurde.

Het verhaal hier onder is mogelijk niet relevant als je deze PDF instructie volgt voor het handmatig instellen van de wifi verbinding. Overigens nogal vaag dat in die instructie de identiteit van de Telenet Radius server niet wordt gecheckt...

Ik zou haast vermoeden dat je alleen een handmatige Wifi verbinding kunt maken, maar dan moet je wel nog informatie hebben van Telenet hoe dat in te richten.
Stel je daar iets bij voor als (even nagespeeld op Windows 7, ik heb hier geen Vista):
Start -> Zoeken -> Netwerkcentrum -> klik op het gevonden Netwerkcentrum -> Klik op Draadloze netwerken beheren (aan de linkerkant van Netwerkcentrum) -> knop Toevoegen -> kies voor Handmatig een netwerkprofiel toevoegen -> Geef het netwerkprofiel een naam en kies WPA2-Enterprise bij Beveiligingstype
Kies daarna voor Verbindingsinstellingen wijzigen, klik tabblad Beveiliging, en dan moet Telenet je gaan helpen WELKE netwerkverificatie (met bijbehorende instellingen) er nodig is. Zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
Cisco: Eap-Fast
en dan bij Instellingen eerst aanvinken "Validate server certificate", in tabblad User Credentials voor "use saved username and password" kiezen en vul daar dan die gebruikersnaam en wachtwoord in die je eerder op de tablet succesvol hebt geprobeerd.

PS: Zonder van Telenet te weten welke handmatige instellingen je moet gebruiken gaat het je (hoogstwaarschijnlijk) niet lukken, omdat er zoveel keuzes/mogelijkheden zijn bij handmatige instelling. Het bovenstaande is alleen hoe het ongeveer in te stellen is, maar begin daar niet aan voordat je van Telenet de juiste instellingen hebt ontvangen om in te stellen.
PS2: In dit PDF document staat de instructie zoals je het op Vista zou kunnen doen, gegeven dat mijn instructie hier boven op Windows 7 is gebaseerd. Natuurlijk blijft dat de Telenet instellingen eerst vernomen moeten worden zodat díe zijn in te stellen.
PS3: Als de instructies van de RU Leuven vergelijkbaar zijn met die van Telenet, dan zou het niet Cisco: EAP-Fast moeten zijn maar Microsoft: Beveiligde EAP (PEAP). Dan blijft alleen nog staan welke Radius server je moet instellen, vooropgesteld dat je de aldaar aangevinkte Certificeringsservers ook vertrouwt.
PS4: Ik vraag me af of je in je startposting WiFree of TelenetWiFree als wifi netwerk bedoelt. Indien het TelenetWiFree is, dan vind ik het slordig dat je de naamgeving van het wifi netwerk niet correct in de startposting had gezet(!)
PS5: Vlgs. deze link zou het Microsoft: Beveiligde EAP (PEAP) kunnen zijn met verificatiemethode "Beveiligd wachtwoord (EAP-MSCHAP V2)".

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dat is me echt te ingewikkeld... ik ga wachten op een antwoord van Telenet zelf... ik laat je nog weten hoe het afloopt.. maar ik vermoed dat een verbinding niet mogelijk is... ik zal verder moeten doen met de homespot, is wel telkens in te loggen dan maar dat lukt ook wel...
Bedankt voor je tijd en moeite...

Ik vermoed dat Telenet met een vergelijkbare instructie komt. Ik ben benieuwd of die instructie "gebruikersvriendelijker" is dan de eerste link die ik gaf.
Afwachten waar Telenet mee komt, houd ons op de hoogte. :)

Tijs.

TelenetWiFree

hallo dnties,
Ik heb telenet gehoord, het zijn instellingen in vista, ze verwijzen mij naar google "EAP windows vista" intikken,(TelenetWiFree is een EAP-netwerk) en dat moet ingesteld worden. Ik heb al eens gekeken en is te vergelijken wat je eerder al stuurde met al die instellingen.
Probleem is dat ik niet kan proberen nu, want de laptop met vista staat bij mijn ouders en dat nog tot volgende week.
Mss als je tijd hebt kan jij even zien want het lijkt mij wederom nogal ingewikkeld... De bedoeling is dat ik het dialoogvenster krijg waar ik mijn gebruikersnaam en paswoord kan invullen als ik op verbinden klik met het netwerk TelenetWiFree.
Alvast bedankt.

Dit is nog veel algemener/'vager' dan de links die ik je gaf, want helemaal niet specifiek voor Telenet, dus ook opmerkingen over "The settings for both Authentication and Encryption must match the settings configured on your wireless AP" die dus aangeven dat je van Telenet informatie had moeten krijgen/weten wat je daar precies moest instellen.

Onder de streep is die Microsoft link het toevoegen van een handmatige wifi verbinding, o.b.v. WPA2-Enterprise met EAP/PEAP instellingen, waar ik al de hele tijd op hamer als oplossing: Automatisch verbinden met de juiste parameters blijkt niet mogelijk onder Vista, dus moet je het handmatig doen/instellen.

Ik zou zeggen: Probeer gewoon de PDF instructie die ik (als eerste) in posting #10 linkte, want die lijkt wél specifiek voor TelenetWiFree.

Tijs.

Waarom nam je niet zélf even de moeite die gegevens te vergelijken met wat in die PDF staat? ...
Overigens sluit de PDF aan op wat je hebt laten zien, dus het zou, in alle redelijkheid, inderdaad de goede instructie kunnen zijn om handmatig een verbinding in te stellen met het TelenetWiFree wifi netwerk.

Tijs.

Laatst bewerkt:
In die PDF file op pag 6 punt11... Daar moet ik gegevens van telenet in vullen?

Inderdaad, in dat "Save credentials" invulvak vul je de gebruikersnaam en wachtwoord in die je eerder op de telefoons etc. hebt gebruikt om verbinding te maken met het TelenetWiFree netwerk.

Tijs.

we hebben het toch over dezelfde pagina hé, pag 6 puntje 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan