Draadloos netwerk wordt gevonden, kan geen verbinding maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mammadenise

Verenigingslid
Lid geworden
5 nov 2006
Beste Allemaal,
Ik krijg het (in Italië, met vakantie) niet voor elkaar om verbinding te maken met het draadloze netwerk hier in huis. Er staat nog 2 laptops (w.o. zelf een oudje) en 2 telefoons op aangesloten die het wel gewoon doen. Via de netwerkkabel heb ik gewoon verbinding, maar ik wil graag draadloos kunnen werken. In de bijlage de foutmelding die ik krijg. Het is een Vodafone-netwerk en moet dan kiezen voor WEP. Enig idee? Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Denise

Bijlagen

Hoi !

Wat er staat: het netwerk is niet toegankelijk !

Mogelijk is de z.g. Mac-herkenning ingeschakeld, of is het draadloze netwerk op "hidden"gezet.

Je zult in de router moeten duiken, en de instellingen nalopen.

Greetz,

Harry.

Enig idee waarom de andere laptops en de mobiele telefoon dan wel draadloze verbinding hebben met het zelfde netwerk? Dan moet het dus aan mijn laptop liggen? Want de router is voor alle apparaten hier in huis,toch?

Hoi !

Nogmaals: Mogelijk worden alleen geselecteerde gebruikers toegelaten; de router "herkent"die aan het z.g. Mac-adres.

Dit wordt veel als beveiliging gebruikt om te zorgen dat niet iedereen gratis mee kan liften op het netwerk.

Hoi Harry,
Bedankt voor je snelle antwoord. Kan je me op weg helpen hoe ik dan in de router kom en mijn laptop kan aanmelden? Ik heb daar echt geen kaas van gegeten.
Alvast bedankt! Je hebt het overigens over een z.g. Mac-adres, maar het is een Windows laptop...

Hoi,

Mac-adres zegt niks over 'Apple' of een 'Mac-computer'
Het is een code die bij een draadloze netwerkkaart hoort. En die kan worden gebruikt om de toegang tot een router te beperken.
Dat is wat Harry bedoelt.
En om dat te wijzigen moet je in de setup van de router. En om dát weer te kunnen moet je een toegangsnaam en - wachtwoord hebben om in die setup te kunnen.
En als het goed is heb je die niet, want je bent daar 'te gast'. Dus de eigenaar zal jou dat niet gaan vertellen ......

Hoi !

Mac-adres heeft helemaal niets met @Apple van doen !

Ga even naar 'n laptop die wel verbinding heeft, Windowstoets + R - in het vak trommel je CMD: enter.

In het zwarte command-prompt vak trommel je: ipconfig /all.

Enter, en nu kijk je wat er staat achter: standaardgateway; bijv. 192.168.xxx.xxx.

Dat nr. schrijf je op en zet het in de adresbalk van de browser.

Nu kom je in de startpagina van de router, maar...die is waarschijnlijk beveiligd met 'n ww !

Ook daar is 'n oplossing voor, maar het makkelijkst is even de verantwoordelijke daar om 'n ww. te vragen...

Dan kijk je bij WLAN en de beveiligings-instellingen.

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
Haha, ik zit hier in ons familiehuis, dus ik heb alle gegevens bij de hand, want zo heb ik ook mijn HTC telefoon kunnen instellen. Dus, hoe kan ik nu verder?

Hoi !

Uit je waarschuwing in post 1 blijkt dat je je niet kunt aanmelden, maar je hebt alle gegevens ?

Dat klinkt me volkomen onlogisch in de oren maar goed; ik heb verder geen oplossing voor je.

Greetz,

Harry.

Hoi Harry, het is mij ook een raadsel. Ik zit nu op een van de laptops die het wel doen en heb je instructies uitgevoerd. Er staan wel gegevens over ADSL, WiFI en WAN, maar geen WLAN. WiFi gaat via WEP. We hebben alle gegevens, zoals SSID en WEP-sleutel, waar alle andere apparaten ook via werken, alleen mijn eigen laptop geeft de foutmelding :-(

..... en dus moet je eerst in de setup van de router, zoals ook Harry aangeeft.
En daar heb je drie dingen voor nodig: het ip-adres (standaardgateway zoals Harry aangeeft); een inlognaam en een inlogwachtwoord (dat is dus iets anders dan de encryptiesleutel .... !).
Daar kan je dan regelen, dat ook jou laptop toegang moet hebben tot de router.
Als je die toegangsgegevens niet hebt ..... koop maar een hele lange netwerkkabel .... :P

Ik zit nu in de setup van de router, hoop ik. Heb het IP-adres ingevoerd in de balk en zat er meteen in zonder inlognaam en inlogwachtwoord. Acces Control staat op Uit en en staan geen MAC-adressen in. Zou het kunnen zijn dat mijn laptop niet om kan gaan met WEP?

Hoi,

Dat kan je controleren (voorbeeld in Vista):

Wanneer je je aan wilt melden bij een (nieuw) draadloos netwerk, heb je de keuzemogelijkheid tussen aantal 'typen' netwerksleutels.
Als daar géén WEP bij staat (zoals in onderstaand voorbeeld) dan is het inderdaad niet mogelijk.

NoWep.jpg

bij mij staat er dit, zie schermafdruk. Ik heb ook de MAC-gegevens mijn mijn netwerkkaart ingevoerd bij VOdafone, maar ook dat helpt niet echt.

Bijlagen

Hoi,

Dat je laptop niet met WEP kan omgaan lijkt me sterk.

Ik neem aan dat wanneer je de laptop laat zoeken naar beschikbare netwerken, hij jouw netwerk ook vindt.
Uit je eerste reactie maak ik verder op dat het netwerk vraagt om een WEP key.
Als je na ingave van de key niet kan inloggen, lijkt het mij dat je niet de juiste key hebt ingegeven.
Check hierbij of je capslock niet aanstaat.

@Denise,

Kennelijk ondersteunt de netwerkkaart van je (XP-)laptop wél WEP-encryptie, dus moet de oorzaak inderdaad ergens anders gezocht worden.

Hij vindt inderdaad automatisch het netwerk. Als je dan wilt verbinden geeft hij de foutmelding. Heb toen handmatig het netwerk weggehaald en handmatig weer aangemaakt (eigenlijk wel 15 keer), maar niets werkt. Alleen dus via de kabel.

Ik weet het echt niet. Er zijn hier drie laptops die alle drie dezelfde instellingen hebben, maar er is er 1 die het niet doet :-( Alle adviezen zijn welkom!

Netwerk niet aanmaken

Hoi,

Als je het netwerk nu eens niet handmatig aanmaakt, gewoon netwerk verwijderen en dan de laptop laten zoeken naar beschikbare netwerken.
Jouw netwerk selecteren en dan op verbinden klikken.
Vraagt het netwerk dan een key? Staat er expliciet dat het een WEP key is?

Ik gooi maar wat suggesties om het probleem wat beter te vatten.

PS. Gebruik je trouwens de software van je draadloze netwerkkaart om netwerken te zoeken en ermee te verbinden of gebruik je de zero network configuration van Windows

Laatst bewerkt:
Hoi Webster,
Fijn dat je meedenkt. Ik heb het Vodafone-netwerk verwijderd. Hij ziet wel de Vodafone, maar als ik er dan op klik om verbinding te maken, dan krijg ik eerst een scherm dat Windows verbinding maakt en dan krijg ik alleen de foutmelding zoals ergens hierboven meegestuurd. Ik krijg niet eens de kans om een wachtwoord in te geven, zoals ik thuis wel ooit heb moeten doen. Ik heb geen idee welke software mijn laptop gebruikt... Hoe kan ik dan uitzoeken?

Controleer bij je services of Windows Zero config aan of uit staat als deze aan staat verwijder dan de client software van je Wireless kaart ( niet de drivers uiteraard ) en laat dan Windows is zoeken naar nieuwe netwerken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan