Draadloos printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Steeg

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2006
Goedenavond,

Ik heb hier een netwerk liggen dat er als volgt uitziet: binnenkomend signaal in stoppenkast = aangesloten op een draadloos router. vanaf deze draadloze router gaat er een kabel naar een firewall. vanaf deze firewall gaan er kabels naar 3 switches waarop de computers aangesloten zitten.

Ik kan overal de netwerkprinters/gedeelde printers installeren en gebruiken. behalve als ik draadloos ga werken met mijn laptop. Ligt dat aan de instellingen van de router ofzo?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee. Zou heel mooi zijn als ik draadloos kan printen op netwerkprinters hier of gedeelde printers.

Alles is dus bedraad aangesloten, behalve mijn laptop. Die wil ik ook draadloos kunnen gebruiken voor het printen.

Alvast bedankt!

welke firewal is aangesloten.

Hoi,

Wat je niet aangeeft is de plek van de netwerkprinters in dit schema.
Vermoedelijk heeft alleen de router een draadloze verbindingsmogelijkheid en de switches niet.
Als dat het geval is, klopt het. Je zou één van de netwerkprinters direct op de router moeten aansluiten.

Lijkt me logisch. Je zult in de firewall een rule moeten toevoegen voor verkeer van buiten (of dmz / hangt van je config af) naar binnen toe. De IP reeks aan de buitenkant is de reeks adressen die je wireless uitdeelt. Poort is 9100 en protocol is TCP.

Het gaat om het merk firewall: Draytek Vigor 2200E-plus.
Merk router: Thomson ST780i WL

Firewall is dus alleen bedraad, switches ook. enkel de router is draadloos, hier zitten geen bedrade apparaten op, behalve de firewall.

De netwerkprinters zitten dus gewoon op de switches aangesloten.

Als ik op de firewall een rule toevoeg. is dit dan nog wel veilig? Het gaat namelijk om een bedrijfsnetwerk.

Of zou ik die firewall ertussenuit kunnen halen en de switches rechtstreeks op de router aansluiten. Of is dat niet veilig genoeg omdat in de router geen firewall zit?

Je geeft aan dat het een bedrijfsnetwerk is. In principe geef ik persoonlijk hierover geen advies op dit forum, maar toch even het volgende. Uit je reacties kan ik een heel klein beetje inschatten wat voor kennis je over deze materie hebt. Zonder dit als negatief te zien durf ik te stellen dat je beveiliging er niet onder lijdt als je poort 9100 open zet.

Alleen zit je gewoon met een ontwerpfout en zou je draadloos gedeelte ook achter de firewall moeten zitten. Aangezien dit met je huidige apparatuur niet kan in deze opstelling, zou je het kunnen oplossen zoals aangegeven.

Dus door poort 9100 open te zetten?

Of door de firewall er compleet tussenuit te halen en alle switches op de thomson modem/router aan te sluiten? De vraag is dan als ik dat doe of de thomson die ik heb een firewall functie heeft?

Nee niet zomaar poort 9100 open zetten. Je moet poort 9100 open zetten voor de IP reeks van je wireless modem. Dit zal iets zijn als 192.168.x.y.

Je Thomson heeft ook iets van een firewall, maar dat is toch van een andere orde dan deze Draytek

Hoi,

Mijn optie zou zijn: zet een draaloze router achter je firewall en schakel op de Thomson draadloos uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan