Draadloosnetwerk mysterieus verdwenen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

semarja

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2004
Mijn schoonvader vroeg mijn hulp bij een computer probleem. Dat gebeurd wel eens vaker en tot nog toe heb ik het altijd op kunnen lossen.

Maar nu snap ik er helemaal niets van, dus ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Er is een draadloos netwerk met 3 computers, 2x pc, 1x laptop. De 2 pc's zien het netwerk en kunnen verbinding maken.
De laptop met windows XP en een interne netwerkkaart ziet 8 draadloze netwerken in de lucht, behalve het netwerk van mijn schoonouders.

Ik heb de volgende conclusies getrokken.
De router werkt goed, 2 computers hebben keurig verbinding.
De netwerkkaart in de laptop werkt goed, hij ziet andere netwerken in de buurt, kan ook verbinding maken met het onbeveiligde netwerk van de buren.

Waar gaat het fout? Ik heb met de laptop naast de router gezeten, maar ook op andere plekken in huis. Nergens wordt het netwerk gevonden.

Wie heeft een idee?
Alvast bedankt voor het meedenken :)

komen de ondersteunde draadloos typen overeen? op welk draadloos type staat je router/modem ingesteld?(a,b,g,n?)

Bijvoorbeeld:
het kan zijn dat je 2 pc's zowel a,b als g ondersteunen en je laptop alleen a en b. en dat je router g gebruikt.

Ook kan het zijn dat de netwerkkaart in je laptop niet de beveiliging ondersteund die je router/modem gebruikt (bijv wpa2). Om dit uit te sluiten kun je bijvoorbeeld je beveiliging tijdelijk op "wep" zetten.

succes ermee!

komen de ondersteunde draadloos typen overeen? op welk draadloos type staat je router/modem ingesteld?(a,b,g,n?)

Bijvoorbeeld:
het kan zijn dat je 2 pc's zowel a,b als g ondersteunen en je laptop alleen a en b. en dat je router g gebruikt.

Ook kan het zijn dat de netwerkkaart in je laptop niet de beveiliging ondersteund die je router/modem gebruikt (bijv wpa2). Om dit uit te sluiten kun je bijvoorbeeld je beveiliging tijdelijk op "wep" zetten.

succes ermee!

Allereerst hartelijk bedankt voor het meedenken.

Ik ben iets essentieels vergeten op te schrijven zie ik :o
Tot vorige week werkte het allemaal perfect. De laptop kon gewoon via de draadloze router online.

Mijn schoonvader zegt niets met de router gedaan te hebben. Alleen de stekker eruit gehaald om hem te resetten, toen hij merkte dat hij niet meer online kon.

Ik heb nog geprobeerd om de laptop met systeemherstel terug te zetten naar een datum dat het draadloos internet nog wel werkte, maar dat werkte ook niet.

Mijn schoonvader zegt niets met de router gedaan te hebben. Alleen de stekker eruit gehaald om hem te resetten, toen hij merkte dat hij niet meer online kon

Dus is er toch iets met de router gebeurd. Log eens in in de router met een PC die met een draad is verbonden. Waarschijnlijk is door de reset ook de netwerksleutel alsook de netwerknaam opnieuw op de fabrieksinstellingen gesprongen.

Dus is er toch iets met de router gebeurd. Log eens in in de router met een PC die met een draad is verbonden. Waarschijnlijk is door de reset ook de netwerksleutel alsook de netwerknaam opnieuw op de fabrieksinstellingen gesprongen.

Zou in dat geval de andere computers niet hetzelfde probleem moeten hebben?

Hoi,

Ja, dat klopt. Als je desktops ook wireless verbonden zijn, gaat mijn theorie niet op.
Ik zoek even verder

Inmiddels is het probleem min of meer opgelost. Een vriendelijke buurman heeft de hele beveiliging van de router uitgezet. Het netwerk is nu niet meer beveiligd, maar de draadloze netwerk kaart in de (vrij oude) laptop ziet het netwerk weer.

Het idee is dat de router een beveiligingsupdate heeft gekregen, die de verouderde netwerkkaart niet meer ondersteunde.

Klinkt dat logisch voor de meedenkende leden hier op het forum?

Met vriendelijke groet,
Semarja

Erg dom van de buurman dat die dit gedaan heeft.
Nu kan iedereen in de buurt op jouw pc''s kijken,inclusief de bedraade pc's.
Het zou kunnen dat de SSID uit stond in de router,dan laat de router jullie netwerk niet zien.

Laatst bewerkt:
Erg dom van de buurman dat die dit gedaan heeft.
Nu kan iedereen in de buurt op jouw pc''s kijken,inclusief de bedraade pc's.
Het zou kunnen dat de SSID uit stond in de router,dan laat de router jullie netwerk niet zien.

Even voor de volledigheid, in mijn eerste berichtje heb ik al uitgelegd dat het niet om mijn netwerk gaat, maar dat van mijn schoonouders.

En het netwerk was wel te zien op hun 2 andere computers, maar niet op de laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan