Installeren software vanaf host locatie lukt niet in Hyper V

Matjes

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2016
Ik heb een W11 computer met daarop Hyper V met een VM met ook W11. Op de host computer heb ik diverse grote installatiebestanden staan voor applicaties welke ik in de VM wil installeren.
De installatiebestanden op de host kan ik bereiken via de \\tsclient\ verbinding maar na het starten van de .exe komt er een foutmelding: “Windows installer staat verbinding via een Extern bureaublad-verbinding niet toe", waarna de installatie wordt afgebroken.
Ik zal de bestanden graag vanaf de host installeren naar de VM en niet eerst naar de VM kopieren.
Weet iemand hier een oplossing voor om dit uit te kunnen voeren? Heb de \\tsclient\ ook al gemapt naar een drive letter maar dan herkend het installatiebestand de bestandlocatie niet meer na het uitvoeren van de .exe.
Tips en/of de oplossing is zeer welkom

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanwaar is je bericht vet gedrukt?

Ik had het bericht op een telefoon getypt en geplakt naar het veld maar ik kreeg de vette tekst daarna niet gewijzigd naar normaal. Het gaat nu al beter zoals je kan zien.

De beste oplossing is toch even het bestand kopiëren naar een lokale map op de VM (zoals C:\Temp) en het vandaaruit draaien. Alsdus ChatGPT.

Ja dat gaat inderdaad goed en is op zich een oplossing. Maar het zijn grote programma’s van meer dan 5GB en het kopieren van de bestanden gaat erg traag. Dat moet ik dan voor meerdere VM’s doen. De mooiste oplossing op langere termijn is natuurlijk als de native installatiebestanden op de host kunnen blijven staan.

Laatst bewerkt:
Als je via TS (RDP) bestanden gaat kopiëren dan is dat altijd zeer traag. Dus die route zou ik niet gaan.

Kijk eens of Hyper-V het delen van een lokale map ondersteund (VirtualBox kan dat bijv. wel). Indien nee, dan kun je een gedeelde map maken op je host en die als netwerkshare benaderen vanaf je VM. Hoef je niks te kopiëren.

Hyper V kan wel mappen delen vanaf de host maar dat gaat via een tsclient verbinding. Dat van die netwerkshare is wel een idee! Dat ga ik eens proberen.

Is in ieder geval een heel stuk sneller. RDP is totaal niet geschikt voor bestandsoverdracht

Terug
Bovenaan Onderaan