Draadloze internetverbinding beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvdmaden

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2001
Ik zag dat mijn draadloze ADSL internetverbinding niet beveiligd is (zie bijlage). Hij is de laatste tijd wat traag, dus wellicht dat er ook iemand anders gebruik van maakt. Ik gebruik een SpeedTouch 510 modem (voor één pc) in combinatie met een Belkin Wireless Acces Point. Hoe en waar kan ik mijn draadloze verbinding goed beveiligen?

Bijlagen

• draadloos.jpg
    draadloos.jpg
    37 KB · Weergaven: 131
Belkin is een van de producenten met een hele goede handleiding.Heb je die niet ?

De handleiding heb ik inmiddels gevonden: maar liefst 134 bladzijden dik, daar zal het dus zeker instaan.

Ik moet dus de installatie-interface openen door naar het interne IP-adres van de browser te surfen. Dit zou 192.168.2.1 moeten zijn, maar daar kom ik er helaas niet mee op. Is het altijd dit nummer, of kan ik nog iets anders proberen?

Geplaatst door rvdmaden
Ik moet dus de installatie-interface openen door naar het interne IP-adres van de browser te surfen. Dit zou 192.168.2.1 moeten zijn, maar daar kom ik er helaas niet mee op. Is het altijd dit nummer, of kan ik nog iets anders proberen?
Ik heb geen ervaring met de Belkin maar ik denk dat je eerst even een UTP kabeltje moet trekken van het accesspoint naar de pc om deze te kunnen configureren.
Als je dat nog nooit hebt gedaan is de kans groot dat er mensen mee zitten te liften op je internetverbinding.
Standaard staat het AP open.

Geplaatst door Admin_Frisian

Ik heb geen ervaring met de Belkin maar ik denk dat je eerst even een UTP kabeltje moet trekken van het accesspoint naar de pc om deze te kunnen configureren.
Als je dat nog nooit hebt gedaan is de kans groot dat er mensen mee zitten te liften op je internetverbinding.
Standaard staat het AP open.

Het UTP kabeltje is getrokken, en de LAN-verbinding werkt. Ik heb de draadloze verbinding even uitgeschakeld (zie bijlage). Maar toch kom ik er nog niet op, ik krijg de melding "Er zijn geen resultaten gevonden voor "192.168.2.1"."

Het UTP-kabeltje loopt van de laptop naar een mini-hubje, vandaar uit loopt een UTP-kabeltje naar de Belking router en nog eentje naar de SpeedTouch 510 modem. Zou dit een probleem moeten zijn? De Belkin heeft maar één UTP-aansluiting, dus die kan niet tegelijk aan laptop en modem. Of hoeft dat voor het instellen niet?

Bijlagen

• lan.jpg
    lan.jpg
    12,9 KB · Weergaven: 59
om te configureren gebruik je alleen laptop en Belkin, dus: laptop - netwerkkabel - Belkin en niets anders tussen, geen hub, geen modem... moet lukken

Heb ik geprobeerd, maar het lukt helaas niet. Ik krijg bijgaande melding ("Beperkte of geen verbindingsmogelijkheden"). Als ik vervolgens op "herstel verbinding" klik, krijg ik een melding dat het IP-adres niet vernieuwd kan worden.

Bijlagen

• netwerk.jpg
    netwerk.jpg
    33 KB · Weergaven: 67
ok, ga naar eigenschappen van TCP/IP van je netwerkadapter en geef daar faste IP adressen en dan opnieuw proberen (gateway is IP adres van je Belkin)

Bedoel je de eigenschappen van de LAN-verbinding, of van de 1394-verbinding? Nu staat alles op "automatisch een ip-adres toe laten wijzen". Bij standaard gateway vul ik dus 192.168.2.1 in? En bij IP-adres en subnetmasker?

De 1394 Firewire staat hier buiten.

Je moet een ip-adres invullen in de range van de Speedtouch dus 10.0.0.15x en de gateway is enblijft je Speedtouch dus de 10.0.0.138.

Subnetmask is en blijft 255.255.255.0

Suc6

Ik heb de gegevens ingevuld (zie plaatje), maar daarna kan ik dus niet meer via de LAN-verbinding op internet komen. En de Belkin-router benaderen via 192.168.2.1 gaat ook niet. Doe ik wat fout, of moet ik nog ergens anders naar kijken?

Bijlagen

• ip.jpg
    ip.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 74
hij wil alleen Belkin configureren, dus Speedtouch staat hier buiten (en tijdens configuratie ook losgekoppeld), dus Gateway is IP van Belkin 192.168.2.1, IP van PC kan 192.168.2.5 bijvoorbeld zijn

Geplaatst door DN
hij wil alleen Belkin configureren, dus Speedtouch staat hier buiten (en tijdens configuratie ook losgekoppeld), dus Gateway is IP van Belkin 192.168.2.1, IP van PC kan 192.168.2.5 bijvoorbeld zijn

Alles leuk en aardig,om de Belkin in te komen is het logisch dat je dit doet via 192.168.etc
Maar er staat een Speedtouch voor en het is op het www niet mogelijk dat 2 systemen met elkaar communiceren die een afwijkende range van elkaar hebben als het gaat om ip nummers.

Geplaatst door DN
al iets verder gekomen ... ¿¿¿¿¿

Sorry, ik moest werken vandaag, en kan er dus nu pas weer naar kijken!

Ik heb de gegevens ingevuld zoals gemeld (zie plaatje), maar ook dan kom ik niet via 192.168.2.1 op de Belkin.

Misschien dat upsidaisy gelijk heeft en dat het idd aan de SpeedTouch ligt. Maar... wat moet ik dan doen om toch in de Belkin te komen??

Bijlagen

• tcp.jpg
    tcp.jpg
    37 KB · Weergaven: 78
Nee, nog helemaal niets. Ik zit nu van ellende maar weer met een kabel te internetten... Ik snap er ook helemaal niks meer van, allemaal ip-adressen, gateways en subnestmasks...

Als er ergens een stap voor stap instructie beschikbaar zou zijn, met de precieze ip-nrs die ik overal in moet vullen en hoe ik uiteindelijk mijn Belkin kan configureren met de SpeedTouch ervoor, zou dat het makkelijkst zijn.

Geplaatst door upsidaisy
Alles leuk en aardig,om de Belkin in te komen is het logisch dat je dit doet via 192.168.etc
Maar er staat een Speedtouch voor en het is op het www niet mogelijk dat 2 systemen met elkaar communiceren die een afwijkende range van elkaar hebben als het gaat om ip nummers.
Hieruit opmakend moet je de Belkin en de speedtouch onder één range brengen?
Lees meer hierover:
Klik
Klik
Klik

Dank voor de link-tips, met name van die laatste heb ik aardig wat bijgeleerd, maar toch kom ik er nog niet helemaal uit zonder hulp. T.z.t. zal ik idd de Belkin (met IP-nummer 10.0.0.138) en de SpeedTouch (192.168.0.1) in dezelfde range moeten hangen, maar voorlopig moet ik eerst nog de Belkin instellen zodat de verbinding beveiligd is.

Daarom heb ik de Belkin rechtstreeks (zonder Speedtouch) met een UTP-kabel aan m’n laptop gehangen. In de TCP-IP-instellingen van de LAN-verbinding heb ik het volgende ingevuld:

IP Address: 192.168.2.2
Subnet mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.2.1
Preferred DNS: 192.168.0.1

Toch kom ik nog niet in de instellingen van de Belkin. Wat doe ik fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan