Draadloze router samen met "gewone" router?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnyBoy

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2000
Hallo,

momenteel gebruik ik een gewone "vaste" router waarop 2 pc's aangesloten zijn. Binnenkort zal ik 1 of 2 laptops bijkopen en zou ik een draadloze router, met de nodige kaarten of usb-sticks, willen gebruiken. Kan ik de oude router aansluiten op het draadloze model (zodat er nog plaats overblijft voor bijkomende pc's)? Zou deze opstelling kunnen werken? :confused:

Dan zou je hem in moeten stellen als switch, dan is dat mogelijk.
De DHCP uitschakelen en het ip nummer van de andere als gateway gebruiken voor alle pc's.

En wat ook kan is een draadloze router kopen met 2 of meer lan aansluitingen. Kan je oude router weg, kost tegenwoordig niet zo gek veel meer als een draadloze router zonder lan aansluitingen. en kies (als het budget het toelaat) een laptop met ingebouwe wifi. scheelt weer aan antenne's die uitsteken.

Ikzelf heb achter de bekabelde router een draadloze (Accespoint) router, werkt perfect.

Zet wel beveiligingen op, zodat niet de gehele buurt eropkan.

als je router het niet ondersteund om als switch te werken ( 2e router ) moet je spanning-tree protocol inschakelen en DHCP uitschakelen, ook zou je kunnen proberen de kabel van router 1 naar router 2 bij router 2 in een Switch poort doen en niet in je WAN poort...
we horen nog wel of het lukt:thumb:

Dit zorgt ervoor dat de pc's aangesloten op de 2e router hun gateway zoeken buiten deze router, in de meeste routers is spanning tree gewoon n functie die je aan kan zetten probeer het maar :P

Are you sure about that?
Want zover ik spanning-tree ken, is het een protocol dat voorkomt dat als je meerdere links tussen switches hebt, je verkeer gaat "rondzingen". Hij schakelt dan tijdelijk 1 van de verbindingen uit, en schakelt hem weer in als hij door heeft dat de hoofd-verbinding eruit ligt. Heel mooi voor redundantie dus ;)
En de default gateway? Die moet je toch opgeven (of krijgen ze van dhcp) en dan doen ze op de normale manier (via arp enzo) toch contact leggen?
Je kan een tweede router wel in bridge-mode zetten soms. Dan doet ie zich voor als een normale router, en doet ie geen NAT-bewerkingen. Moet je nog steeds wel je dhcp aanzetten op die.

Amaai, al die oplossingen !

Ja mensen,

ik zal dit alles zeker eens uitproberen. Laat wel iets weten ofdat het lukt (eerst nog een laptop aankopen hé).
Alvast bedankt voor de vele tips.

groeten,

Johny :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan