Draadloze verbinding met Asus RT-N66U router maar geen IP

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Goedemorgen,
Ik heb een probleem met het verkrijgen van IP adres bij een paar Windows 7 laptops. Ze krijgen draadloos verbinding met het access point maar krijgen geen IP adres via DHCP van de router en ik begrijp niet waarom. Ze krijgen (natuurlijk) wel APIPA adres.
Met de vorige draadloze router ging het wel goed overigens. Het zijn ook vrij nieuwe laptops.
Ik zal schema plaatje toevoegen.

Wat zou ik kunnen doen?

HelpmijIPschema.JPG

Zitten er beperkingen in die switch die een ip-adres heeft (normaal heeft een switch geen ip-adres..)
Je handelt je hele verkeer wel complex af...
Wat is de reden dat de server de DNS moet afhandelen, kun je toch ook auto laten doen door de 1e Asus?
Wat is het effect als je het verkeer via een switch laat regelen die zelf buiten de dhcp zit?

Bedankt André voor zo snel reageren :thumb:

Het is een manageable switch dus die heeft zeker een (vast) IP adres, anders kan ik hem niet benaderen. ;)

DNS door de router laten doen is een denk ik wel goed idee. Vanwege het bedrijfsnetwerk dacht ik dat het beter door de server gedaan kon worden. Maar goede onderbouwing heb ik daar niet voor.

Wat is er complex aan?

En nog een aanvulling, de W7 laptop die geen IP adres krijgt geeft aan dat het netwerk onbekend is.

andre@home. Ik vind het nogal duidelijk. Is niet anders dan het gemiddelde MKB netwerk.

Je geeft geen typenummers op. Probeer voor de aardigheid eens een SSID met enkel kleine letters en zonder cijfers. Voor het wachtwoord mag je wel alle karakters gebruiken.

Interne DNS is wel handig om interne IP adressen aan namen te kunnen koppelen. Een externe DNS kan alleen zaken op het publieke internet voor je opzoeken.

@Roger, ja natuurlijk; lokale IP naar naam was de reden waarom DNS bij de server ligt... stom ;-)

SSID is nu in hoofdletters met een cijfer. Zal daar een andere naam in kleine letters van maken. Kom ik een dezer dagen op terug.
Wat is de wijsheid achter die gedachte?

Thanks!

Geen wijsheid, maar praktijkervaring. Er is namelijk geen internationale afspraak welke tekens in een SSID mogen zitten. Heb het al eens meegemaakt dat ik in de webinterface van een AP keurig een SSID kun invullen met hoofdletters en cijfers. Kreeg daarna ook altijd een connected melding op de laptop, maar geen netwerkverbinding. Na omruilen van AP en 3 dagen prutsen heb ik uit pure frustratie de SSID gewijzigd naar kleine letters. Vanaf dat moment werkte het.

Overigens heb je niet heel toevallig VLANs op je switch gedefinieerd?

Wat je ook nog kunt proberen is om de niet werkende laptop een vast IP in de juiste reeks te geven en te kijken of je de DHCP wel kunt pingen.

Mijn "gebrek" tav MBK-systemen.. ik zit meer in de thuissfeer...
Succes met het vinden v/e oplossing!

@André, no problem! Bedankt voor meedenken.

@Roger, ja vaak gaan die dingen zo: praktijkervaring. Thanks.
Vlan's niet gedefinieerd maar zal het nog checken.
IP vast adres werkt overigens, dan kan ik router ook pingen. Maar wat heb ik aan die wijsheid zeg maar? Want laptop moet ook op ander netwerk met DHCP goed werken.

Nog een paar dingen die je kunt checken:
a. Hoe lang is de DHCP leaseperiode? Als die (te) lang is én de router is ondertussen niet herstart dan kun je uit het aantal beschikbare DHCP uitgeefbare ip-adressen lopen.
b. Hoe groot is de DHCP lease-pool? Als die te krap is (al dan niet gecombineerd met een lange DHCP lease-tijd, zie a.) dan ben je snel door je pool heen.
c. Heb je MAC filtering aangezet op de router? Standaard staat het uit, maar misschien heb je het (alsnog) aangezet. Als het aan staat: Zet het uit.

Tijs.

Volgens het plaatje geeft DHCP 150-200 uit. Zou genoeg moeten zijn.

Als vast IP werkt dan heeft het aanpassen van de SSID geen zin. Probleem zou wel eens in de config van het AP kunnen zitten. Zie ook de post van dnties.

@RogerS: Kleine correctie:
Mijn posting gaat niet over de configuratie van de AP (want ik ga ervan uit dat die hoogstwaarschijnlijk gewoon goed is, o.b.v. dat een vast ip-adres wel werkt).
Vandaar dat mijn posting zich juist richt op de DHCP server (oftewel de router boven aan het plaatje).

Ik ga ervan uit dat je dat ook bedoelt, maar er staat (waarschijnlijk per abuis) "[...]in de config van de AP kunnen zitten.[...]"

@topicstarter: Er staan in jouw plaatje 2 RT-N66u vermeld. Gegeven je startposting neem ik aan dat de tweede (=onderste in jouw plaatje) zich puur als accesspoint gedraagt, niet als router en ook niet als dhcp server.

Tijs.

Van welke DHCP server krijgt de wel werkende laptop zijn IP adres. Mogelijk meerdere DHCP servers aktief?

@Tijs, bedankt voor meedenken!
a. leasetime is van 86400 seconden dus een dag.
b. 50 ruim voldoende
c. MAC niet aan

Inderdaad Tijs, de 1e Asus is als router ingesteld en de 2e Asus als Access Point.
@RogerS Alleen de 1e Asus heeft DHCP reeks.

Ik vermoed dat het toch bij Windows ligt. Krijg ook melding dat er verbinding is met unknown network.
Jammer want kan pas over 1 1/2 week een en ander testen dan is men weer terug van vakantie...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan