• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

(draai)Grafiek opmaak vastzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarijeO

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2011
Berichten
17
Allen,

Op basis van een draaitabel over urenregistratie heb ik een draaigrafiek gemaakt (Excel 2003).
Het is een staafgrafiek, waarbij ik de waarden Binnen Einde heb geplaatst, met getalnotatie . Dat werkt prima!
Het probleem is dat wanneer ik een gegeven wijzig in de grafiek, bijvoorbeeld een waarde selecteer uit de drop down keuzes, hij de opmaak niet behoudt.
De gegevenslabels staan dan Buiten Einde en de getalnotatie is uu:mm.

Weet iemand hoe ik deze opmaak kan vastzetten?

Tevens vraag ik mij af hoe ik nul waarden kan verbergen. Via Extra Opties, kan ik de nullen in de draaitabel laten verdwijnen, maar deze blijven zichtbaar in de grafiek. Terwijl er geen staaf is door waarde nul, staat het getalletje 0 wel op de x-as.
Iemand een oplossing?

Alvast bedankt!

P.s. door bedrijfsprivacy redenen plaats ik in eerste instantie geen bijlage. Indien dit nodig is, zal ik hem op verzoek ombouwen.
 
Laatst bewerkt:
Voor het 2e probleem kun je de 0 veranderen in NA()
Dit wordt dan niet weer gegeven in een grafiek.

Voor het 1e probleem lijkt mij het best dat je toch een xls voorbeeldje probeert te plaatsen.
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Voor probleem 1 zal ik vanavond een bijlage toevoegen met fictieve waarden (ik kan blijkbaar niet uploaden op mijn werk).
Let op de waarden binnen de staven in de grafiek.

Voor probleem 2 begrijp ik jouw oplossing niet.
Ik mag de draaitabel niet aanpassen, en ik kan de brondata wel handmatig zoeken/vervangen, maar deze data ververst continu, waardoor er weer 00:00 staat.
Hoe kan ik NA() invoegen?

Gr, Marije
 
Laatst bewerkt:
Hier een klein vbtje met NA() als waarde in een grafiek.
 

Bijlagen

  • grafiek NA().xls
    53 KB · Weergaven: 232
Bedankt voor het voorbeeld!
Dat is nu gelukt!

Voor de NL'se gebruikers onder ons: je moet NB() gebruiken.
En in de tabelopties van de pivot heb ik "weergeven voor foutwaarden" moeten aanvinken (en dan geen waarde invoeren). Doe je dit niet, dan staat er "#N/B" in de grafiek.

Trouwens, wanneer de data in jouw voorbeeld verandert, dan verandert de grafiek mee EN blijft de opmaak behouden. Bij mij is dat ook zo als ik data verander.
Maar mijn grafiek is gebaseerd op een draaitabel, waarbij je selecties kan maken van verschillende data in dezelfde grafiek. En dat is waar het misgaat met de opmaak...

Vanavond upload ik de bijlage.
Alvast bedankt voor jouw hulp zover!

Groet


Aanvulling:
Ik heb nu de nullen (0:00:00) vervangen door lege cellen, staat wat netter in mijn data sheet.
Dan wel even "weergeven voor lege cellen" aanvinken (invoer leeglaten).
Zelfde resultaat in grafiek, maar mooiere data sheet!
Deze update voeg ik nu toe aan mijn importmacro, zodat ook overschreven data gelijk weer goed staat.
 
Laatst bewerkt:
Helaas een correctie op mijn eerdere bericht.
Het gedeelte van de 0:00:00 vervangen met replace, werkt alleen handmatig.
Wanneer ik in VBA het volgende opneem:

Code:
    Cells.Replace What:="0:00:00", Replacement:="", LookAt:=xlPart, _
        SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
        ReplaceFormat:=False

Dan herkent hij 0:00:00 niet en gebeurt er niets.
Ik kan niet alleen 0 vervangen, want dan worden alle getallen waar 0 in voorkomt vervormd. Ook bij een zoekopdracht waarbij wordt aangegeven dat de gehele celinhoud 0 moet zijn, dan vindt hij niets.

Kan iemand verklaren waarom bovenstaande code (opgenomen met recorder) niet werkt wanneer ik de macro wil uitvoeren?
Aanpassingen welkom!


Tevens staat nog steeds het originele probleem #1 open.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand een oplossing voor mij?

Vooral het punt om de waarden bij de draaigrafiek vast te zetten op Binnen, zou heel fijn zijn!

Bedankt!
 
je laatste bijlage is niet te openen, kan je hem opnieuw plaatsen ?
 
ik zit wat te stoeien met je draaitabel, bepaalde zaken filteren en dan terug alle categorien en eigenlijk blijven daar bovenin je staven steeds de uren staan in je -formaat. Je draaitabel zelf had die notatie niet, dus die had je eventueel kunnen aanpassen.
Eigenlijk weet ik niet wat je wenst te verbeteren/aan te passen.
 
Cow bedankt voor het kijken.
De vraag is helaas niet meer relevant voor mij, want ik heb de sheet moeten afronden zonder dat het is gelukt. Layout was niet belangrijk genoeg voor management.

Het ging erom wanneer je een selectie maakt in de draaigrafiek en niet in de tabel. Dan verandert de layout van de grafiek. De waarde notatie staat inderdaad vast wanneer ik de draaitabel notatie verander, maar de positie van de waarden binnen/buiten de staven en de kleuren van de staven veranderen nog wel wanneer er iets wordt geselecteerd in de draaigrafiek.
Of is dat alleen bij mij zo? Dan ligt het misschien aan algemene instellingen van Excel of een vinkje bij tabel- of grafiekinstellingen.....

Ik blijf nieuwsgierig, ben benieuwd wat het uiteindelijk is geweest.
 
ik werk met 2007 en wanneer ik in de draaitabel of in de draaigrafiek werkt is er geen verschil in werken. Kleuren, orientatie, positie blijven gelijk, dus ik kan je niet helpen :(
 
Misschien maakt 2003 / 2007 inderdaad het verschil.
Het ziet er ook uit als een fout van microsoft, dus die hebben ze dan bij 2007 opgelost...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan