• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

draaigrafiek met grondsoorten op juiste volgorde [excel 2010]

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrtntje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jun 2009
Ik probeer een draaigrafiek te maken van grondsoorten met een bepaalde laagdikte met bijbehorende omschrijving.
Het lukt me niet om een legenda te maken met alleen de unieke waarden van de kolom omschrijving, zonder dat de volgorde van de grondlagen door elkaar worden gegooid.

Als ik alleen omschrijving kies als legendaveld, worden de grondlagen niet meer op de juiste volgorde getoond, maar op alfabetische volgorde.
Als ik alleen de laagnummers kies als legendaveld, worden mijn lagen mooi op volgorde getoond, maar ben ik mijn omschrijving kwijt.

Als ik laagnummers en omschrijving combineer, krijg ik een legenda en grafiek die onleesbaar is. Dezelfde omschrijvingen krijgen een andere kleur, omdat het laagnummer eraan toegevoegd wordt.

Weet iemand hier een oplossing voor? Ik heb de excelsheet toegevoegd met de gegevens.
Ik kan er bijna niet meer van slapen! :shocked:

Bijlagen

Zou je er mee geholpen zijn door een combi kolom aan te maken in kolom G bijvoorbeeld met de inhoud:
Code:
=F2&"  "&D2&E2
en dat uit te zetten met de laagdiktes per laag?
Wil je anders uitzetten (omschrijving eerst) dan een extra kolom erbij met
Code:
=E2&"  "&D2&F2
Die " " zit je op die plaatsen waar je het voor de leesbaarheid nodig vindt, kun je dus ook weglaten... (ook de extra &)

Zou je er mee geholpen zijn door een combi kolom aan te maken in kolom G bijvoorbeeld met de inhoud:
Code:
=F2&"  "&D2&E2
en dat uit te zetten met de laagdiktes per laag?
Wil je anders uitzetten (omschrijving eerst) dan een extra kolom erbij met
Code:
=E2&"  "&D2&F2
Die " " zit je op die plaatsen waar je het voor de leesbaarheid nodig vindt, kun je dus ook weglaten... (ook de extra &)

Hee Andre,

dankjewel voor je bericht, maar dit is niet de oplossing die ik zoek. Op deze manier zit ik nog steeds met meer grondsoort omschrijvingen dan nodig is.
Ik wil graag de unieke grondsoorten overhouden in de legenda, zonder dat de laagvolgorde aangepast wordt in een boring.

Dan moet je zorgen dat de grondsoort uit een unieke kolom gehaald wordt ipv telkens de herhaling van die grondsoort in te typen.....toch?
Die unieke kolom kan dus alleen maar groter worden door meer verschillende grondsoorten.
Geel is gedaan....
Je zou er ook een keuze vakje van kunnen maken waar je de waarde kiest uit kolom G ipv mijn methode met =

Bekijk bijlage 580885_Construc-V2.xlsx
En daar borduur je op verder (komt me nu slecht uit om er verder naar te kijken).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan