• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

draaigrafiek met twee y-assen

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoCompy87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2006
Hallo,

Ik heb een draaigrafiek opgesteld, maar ik wil graag een tweede y-as eraan toevoegen. Op dit moment heb ik een staafdiagram met op de x-as datums en op de y-as de som van de omzet. Als het kan wil ik een tweede y-as waarop de som van de afzet komt te staan. Deze zou dan als een lijn door de grafiek kunnen lopen zodat per dag uit de staaf de omzet blijkt en uit de lijn de afzet.

Heeft iemand een oplossing? Alvast bedankt!

Heb je de lijngrafiek al? Zo neen, maak die eerst aan.

Zo ja, klik met rechtermuisknop op de grafiek, kies Gegevensreeks opmaken, dan het tabblad As in het dialoogvenster dat je krijgt, en vervolgens kies je de Secundaire as.

Wigi

Hmm... ik kom er toch niet helemaal uit... Ik heb twee print screens van fictieve gegevens als bijlage; één van de draaitabel en één van de draaigrafiek.

In de draaigrafiek staat op dit moment dus per dag een gestapelde kolom voor de omzet en een gestapelde kolom voor de afzet (dat was ik net vergeten om erbij te zeggen...) Als ik een gegevensreeks wil opmaken dan kan ik inderdaad een secundaire as toevoegen als een lijngrafiek. Maar het probleem is dat de groepen (hier: brood, pistolet, zoet, enz.) de gegevensreeksen vormen.
Als ik ervoor kies om omzet en afzet als gegevensreeks te nemen krijg ik het volgens mij niet meer voor elkaar om de kolom van de omzetgegevens te stapelen met de groepen...

(Ik hoop dat het nog duidelijk is, anders zal het tijd worden voor een voorbeeldbestandje.)

Bijlagen

• draaitabel.jpg
    draaitabel.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 189
  • draaigrafiek.jpg
    draaigrafiek.jpg
    27,8 KB · Weergaven: 381
Ik hoop dat het hiermee iets duidelijk wordt... Het gaat dus om een gestapelde staafdiagram (voor de omzet), samen in één grafiek met een lijndiagram (voor de afzet).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan