• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaigrafiek van meerdere draaitabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick_Klein

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Hallo,

Ik ben opzoek naar een manier om gegevens uit meerdere draaitabellen weer te geven in één grafiek.

Zie voorbeeld.
Hierin heb ik twee draaigrafieken. Om de gegevens visueel te vergelijken wil ik graag een grafiek toevoegen. Ik kan natuurlijk een statische grafiek toevoegen zoals in het voorbeeld. Het huidige resultaat (de grafiek) is precies wat ik zoek. Nadeel hiervan is dat als ik via slicers ga filteren, de grafiek niet dynamisch is. Ik kan natuurlijk een draaigrafiek toevoegen, dan is de grafiek ook dynamisch. Alleen weet ik niet of (en hoe) ik één draaigrafiek zou kunnen maken van meerdere draaitabellen.

Is hier een oplossing voor?
Eén van de oplossingen waar ik aan zat te denken is om één draaitabel te maken met meerdere bronbestanden. Zie in het voorbeeld "blad 5". Dat lijkt in het voorbeeld wel te werken, echter in het originele bestand kan één datum vaker voorkomen, dus kan ik geen relatie tussen de tabellen aanmaken.

Ik hoor graag jullie ideeën. Dank alvast!

Bijlagen

echter in het originele bestand kan één datum vaker voorkomen, dus kan ik geen relatie tussen de tabellen aanmaken.
Wat bedoel je hiermee?

En wat moet er gebeuren als een datum in een tabel wel vaker voorkomt?

In de brongegevens kan er bijvoorbeeld staan:

1-12-21 5%
1-12-21 7%
1-12-214%

De draaitabel die ik daarvan nu gemaakt heb heeft de resultaten gegroepeerd op jaren en maanden. Per maand krijg ik dus een gemiddeld percentage. Het gemiddelde percentage per maand wil ik plotten in een grafiek.

Kun je dan een representatief voorbeeldje plaatsen?

Met Power Query is veel mogelijk, waaronder "tabellen aan elkaar knopen" en gemiddeldes nemen (groeperen).

Ik heb het bestand wat uitgebreid met extra data. Tevens ook nu gegroepeerd op maand.
Ook nog wat uitleg toegevoegd in het voorbeeld. Hopelijk helpt dit :)

Bijlagen

Dat is inderdaad precies wat ik zoek.
Maar nu de hamvraag: hoe kan ik dit reproduceren? Daar kom ik niet helemaal uit...

Enige uitleg:
1. In menu "gegevens" zie je de optie "Van tabel/bereik" (naast gegevens ophalen). Dit heb ik gedaan voor zowel tabel1 als tabel2.
2. In Power Query (menu Gegevens ophalen > Power Query-editor starten als je er niet in zit) kun je dan de stappen zien die ik losgelaten heb op de tabellen. De belangrijkste is dat ik ze gegroepeerd heb op datum en het gemiddelde heb berekend. Voorbeeld van methode bijvoorbeeld hier: https://www.youtube.com/watch?v=1xV6IIvEHIc&ab_channel=BrianGrant. Zijn wel meer voorbeeldfilmpjes te vinden op youtube.
3. Daarna heb ik de "query's samengevoegd als nieuw" (in menu start > onderdeel "combineren") (voorbeeldfilmpje bijvoorbeeld hier: https://www.youtube.com/watch?v=zIs-qgGs-kI&ab_channel=GeekyVeep)
4. Ik heb een aangepast kolom toegevoegd om de rij met datums compleet te krijgen
5. De complete nieuwe samengestelde tabel heb ik geladen naar een draaigrafiekrapport en slicer toegevoegd. Vandaar kun je het zelf weer oppakken denk ik.

Nogmaals: bestuur de stappen, je kan er doorheen lopen van boven en naar beneden en zie wat ze doen. Druk op het tandwieltje naast de stappen om de instellingen te bekijken. Zoek op youtube naar voorbeelden. Heeft mij enorm geholpen om handig met Power Query te worden.

Top, is gelukt nu.
Dank voor de tip over power querys. Daar zal ik me eens in gaan verdiepen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan