• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel aanpassen of een andere manier

Status
Niet open voor verdere reacties.

alex8686

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2014
Berichten
62
Hallo iedereen,

Weet iemand hoe ik een draaitabel kan aanpassen of weet iemand een manier voor mij probleem?

Ik heb een lijst met verschillende klanten. En al die klanten hebben een order of een offerte gekregen. Echter is het zo dat er klanten zijn die geen order hebben.

nu wil ik zien wie alleen een offerte heeft en geen order en andersom ook. Je zou dat met ALS functie kunnen doen, maar ik denk niet dat dit een oplossing is als ik over 10.000 klanten in me lijst heb en ook andere variabelen in mijn lijst heb staan. Ik heb een voorbeeld document aangemaakt.

Wie heeft een heldere oplossing hiervoor :S

Mijn dank,

Alex

Bekijk bijlage test draaitabel.xlsx
 
Lijkt dit er een beetje op?
 

Bijlagen

  • test draaitabel.xlsx
    14 KB · Weergaven: 59
Hallo Harry,

bedankt voor je reactie en je input ik waardeer het enorm!

Ik kwam hiermee ook zojuist net en toen dacht ik dat ik er was. maar wat ik dan bedoel is:

In de voorbeeld die jij net had gemaakt staan nu 10 x offertes en 2 maal orders, je zou nu kunnen zeggen schakel die orders uit bij de "kolomlabels" en dan ben je er.

Wat ik bedoel is: hij geeft nu 10 offertes aan, en 2 orders..... 2 klanten (de bovenste) hebben al een order dus die is nu niet zo belangrijk ik wil uitfilteren alle klanten die geen order hebben dus totale som moet 8 offertes zijn en niet 10. Snap je wat ik bedoel. Mijn uitleg is ook krom dat begrijp ik....
 
Misschien is een draaitabel ook niet beste oplossing? Maar ik heb al een blad met offerte regels en een blad met order regels met daarin verschillende variabelen.

Daarna nog een blad waar deze 2 bladen samen gevoegd zijn.

nu heb ik diverse tabellen gemaakt, maar kom bij deze niet uit...

Dus hij geeft nu 10 offertes aan. maar hij moet die klanten niet mee rekenen die al een offerte hebben.

En soms heeft een klant 3 offertes maar 2 orders dan wil ik zien welke welke offerte dat is... (dat geen order heeft)
 
Kun je niet beter daar gewoon een filter opzetten, dan filter je de orders er uit en hou je de "schone " offertes over.
 
@VenA, de vraag op http://www.helpmij.nl/forum/showthre...33#post5696033 heeft betrekking tot mijn vraag hierboven alleen daar ging het om een dashboard die is aardig gelukt dankzij JOU. en nu gaat het om attributen binnen die dashboard. Als ik deze vraag daar had gesteld zouden mensen dan waarschijnlijk niet reageren of aangesproken voelen, omdat onderwerp anders was geformuleerd.

Ik zal voor de gemak die andere sluiten hoor! Want ik zit hiermee nu. Morgen wil ik mijn database uitbreiden met document nummer per medewerker en dan heb ik totale plaatje.

maar nu ben ik met deze aan het stoeien. weet jij toevallig iets hierop!??!

Alvast bedankt,

Alex
 
@hellboy01 ,

bedankt voor je reactie.

Zo'n filter is niet handig hij verbergt alle orders. Wat opzich goed is dat wil ik wel... maar wat ik wil zien is alle klanten die nooit een order heeft gehad,,,,

Dus dan zou totaal niet 10 offertes zijn, maar 8

Snap je wat ik bedoel? Dan zou je bijvoorbeeld kunnen kijken, is deze offerte afgesloten? Zo niet... wat is de reden dat de klant deze niet heeft gekocht enz...
 
Iemand al een idee hoe deze opgelost zou kunnen worden? Want google weet hem ook niet :S

Mijn dank voor de input
 
Klinkt als aardige paniek in de tent. Iets belooft wat je niet waar kan maken? Mij is de vraag niet duidelijk en het voorbeeldbestandje lijkt niet op het het bestand dat je in het andere draadje geplaatst hebt.
 
Nee het is niet "iets beloven wat ik niet waar kan maken".. ik ben gewoon heel goed analytisch ingesteld VenA!

Ik ben mijzelf aan het voorbereiden voor alle mogelijke vragen die gesteld kunnen worden... Als je het hebt over opvolgen en goed bewaken van je aangeboden offertes. Zoals ze dat noemen het analyseren en optimaliseren van een proces;

Nee klopt is niet zelfde bestand.. ik heb die ene aardig gevuld... met gegevens...


denk je dat er een code geschreven moet worden? :S
 
Kijk...

Je hebt 2 soorten documenten: Orders en Offertes.

Wat wil je zien?

Alle offertes die geen order document hebben zoals je in mijn voorbeeld in de bijlage kunt zien hebben Klant A en B een offerte en een order.

nu wil ik zien wie geen order heeft. Als je de filter uitzet voor de orders dan zie je die klant A en B nog steeds en dat mag niet,... Snap je waar ik naar toe wil?

Gr,

Alex

Bekijk bijlage test draaitabel.xlsx
 
Als een klant heeft 5 offertes en 3 orders, hoe bepaal je dan welke order bij welke offerte hoort?
 
Er staan dubbele waarden in het voorbeeldje. Waardoor er eigenlijk niets mogelijk is. Klant D met docnr 107354 en status 'offerte' Wat moet hiermee gebeuren?
 
@VenA

Klant D met docnr 107354 en status 'offerte' hij heeft alleen aangevraagd hij heeft niets gekocht hij moet blijven in die tabel...
Klant A & B moeten daar weg omdat ze al een Order document hebben
Stel dat Klant A 2 offertes ipv 1 heeft, dan heeft die dus 1 order document en dat betekent dat 1 offerte document zelfde prijs heeft als 1 order en die moet je dan tegen elkaar weg strepen dus dan blijft die klant ipv 2 offertes nu maar 1 over...

Dan kan je laten zien dat Klant A nog 1 offerte over heeft en jij moet hem bellen om de status van die offerte op te vragen....

Zo iets?
 
In de bijlage heb ik met matrixformules 2 kolommen toegevoegd aan de brondata: "Order bij offerte" en "Offerte bij order".
Ik hoop dat dit een eenmalige exercitie is om de gegevens beter te structureren, zoals offertes en orders in verschillende tabellen.
Het aan elkaar koppelen van gegevens op basis van prijs en klant zal geen onderdeel gaan uitmaken van het "Handboek voor de beginnende programmeur". En zeker niet van het "Handboek voor de professionele programmeur".
 

Bijlagen

  • test draaitabel1 MB.xlsx
    14,7 KB · Weergaven: 45
Ik zou er dan 1 of 2 dubbele sorteringen op loslaten , dusdanig dat je bovenin je nieuwe kolom krijgt te staan " klant/offerte/order" diegene die de order en offerte matchen komen dan bovenin de kolom direct onder elkaar te staan en alles wat single is staat onderaan.
gewoon een beetje creatief met kolommen invoegen, filteren sorteren omgaan en alle combinaties uittesten tot je je gewenste resultaat krijgt. Ik zie ook dat jullie werken met doorlopende doc nummers voor order en offerte , dat is niet handig. Ik zou zeggen geef je offertenummer een aanvullende code als die order wordt, weet je wat bij wat hoort en ben je meteen van je sorter /filter probleem af.
want dan hoef je alleen maar de afwijkende nummers eruit te vissen om de offerte order combo's te weten en wat dan overblijft kun je gaan nabellen. en dan kun je nog een sortering maken op klant met de sortering op gemuteerde offerte/ordernr dan krijg je op klantnaam een rijtje met offerte.order vervuld en nog open offerte onder elkaar. success ermee. de sleutel zit in je offerte koppelen aan je order. Misschien is een xtra kolom om zo je offerte naar order aan te vulle nal voldoende die je meeneemt in je sortering. success.
 
hallo allemaal,

bedankt voor jullie input, inspanning, ideeen en adviezen.

ik ga aan de slag!

gr,

Alex
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan