• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel als Pareto weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas web

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
Goedemorgen,

ik zit met een probleempje....
Ik heb verzameling van data (>2750 rijen en 10 kolommen) waarbij ik dmv een draaitabel gegevens uit haal. Dit gaat allemaal goed, echter wil ik graag het draaitabel in een paretovorm hebben.
Wat ik ook probeer, het wil niet lukken. Ook al via Google een hoop gezocht, maar eigenlijk niets gevonden :(

Is er hier iemand die weet hoe dat moet en of het überhaupt wel mogelijk is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bas

Wil je een grafiek, of een "running total" of ...?

Ow oeps,
niet helemaal duidelijk geweest in m'n vraag inderdaad....

Ik gebruik de draaigrafiek om gegevens makkelijk en overzichtelijk weer te geven. (het is een verzameling van stopstanden van meerdere productiemachines)

Draaitabel.PNG

Hoi Eric,

dank je wel voor je snelle reacties. Zo'n vergelijkbaar artikel had ik ook gevonden, maar dat is niet wat ik bedoel.

In de bijlage vind je een gedeelte van het bestand. Graag wil ik dat de draaigrafiek in pareto staat. Ook als ik daarna bv een andere machine kies.

Weet jij hoe dat moet? (en of het mogelijk is)

Bekijk bijlage Stopstandanalyse_test.xlsx

Matrijs = Machine?

Op basis van aantal minuten van hoog naar laag?
Minuten in relatie tot? Machine-Oorzaak-crash of Machine-Crash? of..?

FFS is machine, en dan wil ik het aantal minuten in de grafiek van hoog (links) naar laag (rechts) gesorteerd hebben. Met daaronder de stopstand redenen.

De stopstand is verdeeld in hoofdgroepen en subgroepen, dus bv
- oven
-->vervuiling
--> storing

- matrijs
--> vervuiling
--> storing
--> lassen
etc.

Dan wil ik graag de minuten in relatie tot bv:
oven->storing
matrijs -> lassen
gietmachine-> storing
oven->vervuiling
etc

Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd, mocht je nog meer info willen hebben hoor ik het graag.

In ieder geval alvast hartelijk dank voor de tijd die je er in stopt!

Laatst bewerkt:
Om het wat duidelijk te maken heb ik hieronder nog even een voorbeeldje: (deze is handmatig gemaakt, en het aantal keer dat de storing optreed mist nog, maar dit is wat ik ongeveer bedoel)
voorbeeld pareto.PNG

Voeg aan jouw Tabel op "Input" sheet 1 kolom toe: Cat+oorzaak (=[@Categorie]&" "&[@Oorzaak])

Maak draaitabel/grafiek aan op deze kolom (rijen) en de minuten op waarden, sorteer de waarden aflopend

(wil je ook nog een lijn toevoegen, volg dan de stappen uit de link die ik je gaf)

Hey,

dat was ik nu toevallig ook aan het proberen (ik zoek en probeer me suf de hele tijd) maar ik kan dan niet sorteren:

categerie samengevoegd.PNG

Of zit ik verkeerd te kijken?

(dit is uiteraard nog maar een test, de boel netjes maken doe ik wel als ik het werkend heb ;) )

En dan nog "waarden weergeven als % van eindtotaal" (rechts-klik in draaitabel), dan is je 80% gemakkelijker te bepalen.
Of als je geen zin hebt om tot 80 op te tellen: "% voorlopig totaal in..."

Goedemorgen Eric,

hartelijk dank voor je hulp! Ik moest nog even zoeken om de waarden in de draaitabel te sorteren, maar ik moest dus op een waarde klikken en dan sorteren ipv op de kolomtitel en dan op zoek gaan naar de sorteerfunctie.

Ik ben hier erg mee geholpen! Dank je wel!

Bas

:thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan