• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel beginnersprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

keesbl

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2008
Hallo experts,
Ik ben net begonnen met me te verdiepen in draaitabellen. En ik loop nu tegen een (klein) probleempje op.
Ik krijg het niet voor elkaar om de gegevens te presenteren zoals ik ze wil hebben. Zie bijgevoegd voorbeeld.
Op tabblad Gegevens staan de basisgegevens, op het tabblad Draaitabel geef ik aan waar ik tegenaan loop.
Wie weet raad??
Ik werk met office 2007 en Windows Vista

Dank,

Kees

Bijlagen

Hallo popipipo,

Dit is inderdaad precies wat ik bedoel. Dank!

Maar hoe heb je de kolomkoppen van de supermarkten in het veld Waarden gekregen?
Als ik ze daar naartoe sleep, krijg ik de aantallen, of de som, of de andere mogelijkheden die te vinden zijn onder de Waardeveldinstellingen.
Kun je me een voorzetje geven?

Bedankt,

Kees

Ik heb het inmiddels gevonden, gewoon de betreffende cel aanpassen.

Als ik een supermarkt naar waarden sleep, komt er automatisch Aantal van
Ik wil hier graag standaard Som van

Hier kom ik niet uit. Wie weet een oplossing?

Kees

Klik daarna éénmaal met je linkermuistoets op de supermarkt.
Dan onderste mogelijkheid selecteren (eng: value field settings)
Daar kun je dan de som selecteren.

Hallo popipipo,

Dat was me al duidelijk geworden, maar wat ik wil is dat niet Aantal van ... maar Som van... standaard wordt gekozen, dus zonder dat ik het handmatig hoef te veranderen.

Overigens, als ik de gegevens verander, wordt de draaitabel niet automatisch aangepast. Dat zal een instelling zijn, maar die kan ik niet vinden. Kun je aangeven waar die verstopt is?

Alvast bedankt!

Kees

Waar de standaard instelling is weet ik niet
Refreshen gebeurt via Alt F5 (cursor in draaitabel)

Dank je wel,

Op een paar kleine schoonheidsfoutjes draait nu alles redelijk naar wens!

Kees

Ik heb nog een probleempje waar ik niet uitkom, en dat is de waarde uit een cel uit de draaitabel gebruiken om bv vertikaal te zoeken.
Zie de bijlage op het tabblad Draaitabel.
De somformule in cel j5 werkt wel correct met de gegevens uit de draaitabel.
Hoe kan ik dit oplossen?
Ik werk met Excel 2007

Bedankt!

Kees

Bijlagen

Keesbl,

Is vreemd maar als je goed naar L2 kijkt zul je zien dat de tekst niet helemaal links staat. Ik heb de inhoud als waarde gekopieerd en wat blijkt : er staat aan het begin van de tekst een spatie. Daarom werkt de formule voor vert.zoeken niet.
Als je onderstaande formule in L2 zet werkt het wel. Deze slaat nl. de spatie over.

Code:
=DEEL(B4;2;20)

Het is niet de juiste weg maar het werkt wel. Waar die spatie vandaan komt ben iknog niet uit.:rolleyes:

Dank je Gerard. Het is vreemd waar die spatie vandaan komt, maar jouw formule werkt. Omdat je aangeeft dat dit niet een nette oplossing is, heb je nog een alternatief?
En in item #4 en #6 van deze vraag geef ik aan dat ik graag som van... in plaats van Aantal van... standaard wil krijgen. Weet je waar ik dat kan instellen? Popipipo had daar geen oplossing voor, en ik heb ook nog niets gevonden.

Bedankt zover!

Kees

Laatst bewerkt:
Hallo experts,
Ik ben net begonnen met me te verdiepen in draaitabellen. En ik loop nu tegen een (klein) probleempje op.
Ik krijg het niet voor elkaar om de gegevens te presenteren zoals ik ze wil hebben. Zie bijgevoegd voorbeeld.
Op tabblad Gegevens staan de basisgegevens, op het tabblad Draaitabel geef ik aan waar ik tegenaan loop.
Wie weet raad??
Ik werk met office 2007 en Windows Vista

Dank,

Kees

Hallo Kees,

heel fijn dat je met draaitabellen leert werken. Ik kan het iedereen aanraden. Om draaitabellen goed onder de knie te krijgen kan je les per les kennis opdoen via de link in mijn handtekening (en dan de video's bekijken van Pivot Tables).

Veel plezier ;)

Ik zal het proberen uit te leggen wat ik heb gedaan.
Eigenlijk heb ik de draaitabel niet goed gebruikt.

Ik heb de eng versie van excel dus hier een uitleg met engelse termen.

Via Value Settings en Value Field Settings
zie je:
Source Name : AH
Custum Name sum of AH

In de draaitabel komt dan als kolom kop te staan:
Sum of AH
Sum of Boni

Om in de kolom kop allen de naam vd supermarkt te hebben staan heb ik 'Sum of' in de Costum name verwijderd.
De spatie tussen 'of' en 'AH' kon ik niet weglaten om dat je dan een fout krijgt die luidt: 'field name already exists'
Door de spatie heb je toch 2 verschillende namen en in de draaitabel zie je geen verschil.

Dank je popipipo voor je uitleg, het is nu duidelijk waar die spatie vandaan komt.

Kees

Hallo sickofitall,

Informatief, die internetpagina. Is er zoiets ook voor Excell 2007 en in het Nederlands?

En Gelens, met de functie Waarde heb ik dit probleem nu opgelost.
Nu alleen nog het probleem van Aantal van ... en Som van ...

Kees

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan