• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel en grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

keesbl

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2008
Hallo mensen,

Ik heb een draaitabel op een werkblad met een aantal kolommen, met gegevens uit een ander werkblad, zoals minimum temperatuur, maximum temperatuur, neerslag.
Nu wil ik een grafiek hebben die de gegevens van 1 kolom uit de draaitabel weergeeft, dus alleen neerslag bv.
Als ik nu een grafiek maak gebaseerd op de kolom met neerslag, krijg ik ook de gegevens van de andere kolommen uit de draaitabel te zien. Hoe krijg ik een grafiek met alleen de gegevens uit 1 kolom van de draaitabel?

Ik werk met excel 2007

Kees

Kees,

Upload eens een voorbeeld.
Want dat zegt nog altijd meer dan 1000 woorden.

Hallo,

Sorry voor de ate respons.
Hierbij een voorbeeldbestand. Wat ik wil is per kolom een grafiekje. Dus op het tabblad Draaitabel wil ik een grafiekje van de hoeveelheid neerslag, een grafiekje van de maximale temperatuur of van de minimale temperatuur.
Dus niet alle gegevens in 1 grafiek, maar drie apart grafiekjes met de verschillende waarden van de hoeveelheid neerslag, en min. en max. temperatuur.

Kees

Bijlagen

ik werk nog met 2003, zodat als ik een oplossing formuleer, ze misschien een klein beetje zal afwijken van de 2007-versie, maar apart daarvan, denk ik dat je de oplossing in VBA moet zoeken :
* je maakt dus vooraf gewoon 1 grafiek met dan een keuzemogelijkheid wat je wilt zien (neerslag, min temp of max temp) of alle 3 de grafieken.
* daarna laat je via een event dat je draaitabel vernieuwd is een macro lopen die checkt waar je gewenste kolom in je draaitabel staat en die dan de bereiken van je x en y in je grafiek gaat aanpassen.
Maar ben je wel voor zo'n oplossing te vinden ?

Dank voor je antwoord,

Ik heb geen kennis van VBA, dus dat lijkt voor mij geen optie. Ik had gedacht dat ik in het gegevensbereik van de grafiek instellingen kon veranderen. Dat gaat dus helaas niet zo lukken.

Kees

je hoeft eigenlijk geen kennis te hebben van VBA, enkel macros toelaten en je bent vertrokken.
Je kiest een bepaalde grafiek in B18 en klaar is Kees.
Mogelijks zou de code verbetert kunnen worden moest ik 2007 onder ogen hebben.

Dit was een snel voorbeeldje, als het in de richting van je gewenste antwoord is, dan kan de layout etc nog verbeterd worden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank je wel Cow18

Dit is inderdaad wat ik wil. Ik zie dat je wat bereiken hebt benoemd en dat je wat programmacode achter het werkblad hebt gehangen.
Ik probeer dit te doorgronden, en dan ga ik er mee verder. Als ik weer ergens vast loop, meld ik me weer!

Nogmaals bedankt!

Kees

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan