• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel geeft optelling hele kolom ipv correcte waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visara

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2019
De inhoud van 3 mapjes is verbonden met een Excel bestand dmv Power Query en ze zijn in het Data model geladen.

De drie bestanden bevatten allen een kolom met het ProductID. Op basis van dit ProductID zijn de verschillende bestanden met elkaar verbonden in het Data Model.
connected data.JPG

Als ik een draaitabel maak van de gegevens krijg ik als waarde een optelling van een hele kolom ipv de waarde die hoort bij het ProductID. Ik kan me geen situatie voor stellen waar iemand iets aan dat resultaat heeft, en het is sowieso niet wat ik nodig heb.
Ik weet dat ik dit kan doen met een gewone VERT.ZOEKEN of de verticaal-zoeken-functie in het Data Model: LOOKUPVALUE. Maar die zou ik toch niet nodig moeten hebben? Waar zou de verbinding tussen tabellen anders goed voor zijn?

Als mijn vraag niet helemaal duidelijk is en u wilt mij wel helpen: ik heb mijn vraag met wat verduidelijkende screenshots in de pdf-bijlage gezet.

Met vriendelijke groet,
Visara

Bijlagen

Hallo,

Mijn aanname is dat je een denkfoutje maakt.
Ieder ProductID heeft meerdere waarden.
Zie bijlage.

Bijlagen

Je heb sowieso niets aan een totaal, ncoh per rij, noch per kolom

Bedankt voor jullie reacties
@snb: Inderdaad, ik ben niet geïnteresseerd in optellingen van deze gegevens. Wat ik wil bereiken lijkt op het resultaat zoals bij verticaal zoeken.

@peter59
Bedankt voor je reactie. Je veronderstelt een foutje bij mij, ik denk dat het eerder mijn gebrek aan kennis van deze materie is. Wat ik voor ogen heb kan makkelijk in Access, maar lukt me hier niet.
Laat ik mijn vraag anders stellen:
Hier in een screenshot twee situaties. De bovenste is bereikt dmv Append tables/queries in het Data Model.
De onderste is hoe ik de data graag in het Data Model zou willen hebben. Is dat mogelijk? Als dit niet mogelijk is, begrijp ik niet wat die "Relationship" tussen tabellen dan voor zin heeft.
voorbeeld_ongewenst_gewenst.JPG

Hallo,

Als het goed is dan voldoet deze aan je verwachtingen.
Zie bijlage.

Bijlagen

Geen dank.
Kan je dit ook eens laten zien v.w.b. acces?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan