Draaitabel in Excel obv Access laat labels niet zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuksterb

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2010
LS.,

Ik heb in excel een draaitabel gemaakt op basis van een tabel die in Access staat. In die tabel kun je in de velden een keuze maken uit 3 opties:
1. laag
2. hoog
3. nvt

In de ingevulde tabel in Acces zie ik de labels "laag", "hoog" en "nvt" staan. Als ik in Excel een draaitabel maak op basis van deze tabel, zie ik alleen de bijbehorende nummers staan. Dus als "laag" is ingevuld, dan geeft de draaitabel "1" aan. Ik wil in mijn draaitabel "laag" zien.

Wie weet wat er mis gaat?

Gr. Luuk

Je hebt ongetwijfeld een opzoektabel gebruikt in je tabel voor het veld. Iets wat ik altijd afraad, omdat je nooit ziet wat je nu opslaat. Gebruik in tabellen bij voorkeur alleen tekstvelden, en alleen keuzelijsten voor waarden die je zelf intypt. Bij 3 opties zou ik dat zowiezo al op die manier doen, een tabel lijkt mij dan een beetje overdadig, maar goed. Of, wat ook nog kan, je hebt een keuzelijst met waarden gemaakt met twee kolommen, waarvan de eerste kolom een getal is, en de tweede de tekst. Het resultaat is hetzelfde als met de tabel: je ziet de tweede kolom, maar Access bewaart de eerste (met het getal).
En op een formulier vind ik dat prima, maar in een tabel is dat dus heel vervelend. Nu kun je het probleem alleen maar oplossen door een query te maken, waarbij je de brontabel van de keuzelijst toevoegt aan de hoofdtabel. I.p.v. het veld uit de hoofdtabel pak je nu het veld Omschrijving uit de zoektabel.

Ik kan het blijven zeggen, dus ik doe het nog maar een keer: gebruik geen opzoeklijsten op basis van tabellen in een tabel, maar tekstvelden. In een tabel moet je kunnen zien wat er is opgeslagen.

Beste OctaFish,

Bedankt voor je snelle reactie. Met een Query zou het inderdaad opgelost moeten kunnen worden. Ga ik zo proberen.
Ik heb een voorkeur voor opzoektabellen, omdat in vrije invoervelden (tekst) de kans groot is dat iemand typefouten maakt, of verkeerde tekst invoert. Dat wil ik met opzoektabellen voorkomen.

Groet, Luuk

Kies dan, bij dit soort lijsten, voor <Lijst met waarden>, zoals ik aangaf. Dan hou je de tabellen ook nog enigszins overzichtelijk. Of gebruik tabellen zonder ID nummering, want die heb je voor opzoeklijsten uiteraard helemaal niet nodig; vermoedelijk heb je maar één veld in de opzoektabel, en als je van dat (tekst)veld het sleutelveld maakt, ben je ook klaar.
Overigens gaat het mij om de tabellen; voor gebruikers heb je uiteraard formulieren, waarin je wel opzoeklijsten kunt maken. Ik mag tenminste hopen dat je de gebruikers niet in tabellen laat wroeten... Mijn stelling blijft dus: in tabellen wil je altijd en overal de echte gegevens zien :)

Laatst bewerkt:
Bedankt!
Ik los het nu op met een Query, omdat ik anders teveel werk heb om mijn formulieren en andere tabellen opnieuw te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan