• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel maken in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

hylke1234

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 mei 2014
Berichten
3
Goedendag,

Voor de uitkomst van een onderzoek wil ik een draaitabel maken.
In de bijlage heb ik een afbeelding bijgevoegd met een voorbeeld van hoe mijn database er uit ziet (voor het gemak heb ik in dit voorbeeld fruit als variabelen genomen). Je ziet enkele hoofdvariabelen (kleur, consistentie, smaak) met verschillende subvariabelen (bij kleur bijvoorbeeld groen, geel rood, oranje).

Wat je in de afbeeldingen ziet is een puntensysteem, waarbij er steeds 100 punten verdeeld zijn (zie kolom 'totaal'). Als de kleur groen is, kan dit alleen een appel zijn en krijgt de appel 100 punten. Als de kleur geel is, krijgt de banaan 90 punten en de appel 10 punten, en zo voort met de variabelen kleur, consistentie en smaak.

Nu mijn vraag:
Mijn doel is een 'draaitabel' te maken waarbij de verschillende subvariabelen in een drop-down menu kunnen worden aangegeven, en dat hier een score uit voortkomt. Bijvoorbeeld bij de volgende invoer: Kleur=geel. Consistentie=zacht en Smaak=Zuur. De score die hier dan uit voort zou moeten komen volgens de tabel:
Geel: 90p banaan, 10p Appel.
Zacht: 50p aardbei, 50p banaan
Zuur: 40p aardbei, 60p appel.

Waarna de punten voor de verschillende fruitsoorten moeten worden opgeteld, dus:
Banaan: 90+50 =140punten
Appel: 10+60 = 70 punten
Aardbei: 50+40 = 90 punten

Kan iemand mij hiermee op weg helpen, of aangeven of dit uberhaupt mogelijk is en in welke hoek ik het moet zoeken.

Alvast hartelijk dank!

Vriendelijke groet,

Hylke


fruit.png
 
Goedenmiddag,

Bedankt dat je er naar gekeken hebt. Dit is precies wat ik zoek ja, geweldig. Ik kan deze tabel niet testen, want dan krijg ik de melding "Werk de tabel bij met behulp van de opdracht gegevens vernieuwen", maar dit ziet er wel uit hoe ik het voor ogen had.

Hoe kan ik een dergelijke tabel maken, of heeft een dergelijke tabel een naam zodat ik er zelf achteraan kan.

Dank je wel, groet Hylke
 
Beste mensen,

Hartelijk dank voor de hulp, ik heb een oplossing gevonden.

Vriendelijke groet,

Hylke
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan