• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel maken van één cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brockenspook

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2018
Beste Allemaal,

Doormiddel van een 'filterformule' die ik op dit fora vond, kan ik doormiddel van het selecteren van een naam via een filtermenuutje. De gegeven naam op een vaste plek krijgen. Zoals te zien is in onderstaand bestand. Vervolgens heb ik doormiddel van de als-functie verschillende waarden gekoppeld aan de verschillende namen. Het doel is om hiervan een draaitabel te maken. Echter staan alle waarden dus maar in één cel. Het uitspreiden van de waarden is in de werkelijke situatie helaas niet mogelijk door de ruimte die dit in beslag gaat nemen, ook is het bestand interactief dus er kunnen gedurende de tijd veranderingen in de aantallen optreden. Is dit mogelijk? En zo ja, hoe?

Met vriendelijke groet,
Brockenspook

Bekijk bijlage Van filter naar draaitabel.xlsx

Bijlagen

Hoi Brockenspook,

Niet uit onwil, maar ik begrijp totaal niet wat je nu wilt.

Je hebt het over filterformule, draaitabel en dat je de waarden koppelt aan namen. Daarnaast heb je in A28:B48 een tabel staan met alle namen en waarden. Welke gegevens heb jouw echte bestand beschikbaar en wat wil je als resultaat?

Verduidelijking (hopelijk)

De tabel van A28:B48 heb ik niet in het daadwerkelijke bestand. Het draaitabel op het andere tabblad zou het resultaat moeten worden. Momenteel heb ik dus gebruik gemaakt van een 'filterformule' doormiddel van de functie subtotaal (A1:C21). De naam in B23 en het getal in B25 zullen uiteindelijk in de draaitabel moeten komen. Echter zullen de andere namen en getallen daar ook in moeten komen, zoals te zien in het tabblad draaitabel. Ik hoop dat ik het hiermee iets duidelijker heb gemaakt. Als je verder nog vragen heb stel ze gerust :).

Met je huidige opzet: Nee

Doordat je de waarde via een ALS formule koppelt aan namen zal dit niet interactief worden. Je moet de telkens de formule aanpassen als er wijzigingen plaatsvinden.
Je kan een ALS formule wel afhankelijk maken in plaats van harde verwijzingen, maar dan zal je dus naar cellen moeten verwijzen.
Ik denk dat de oplossing is om jouw vraag precies tegenovergesteld te benaderen: je maakt een tabel met de namen en waarden (evt op een ander/verborgen tabblad), op basis van deze tabel maak je een keuze/filter functie via gegevensvalidatie en vert.zoeken.

Je gebruikt nu een draaitabel, maar op basis van dit voorbeeld voldoet een gewone tabel. Vandaar dat ik deze oplossing aandraag.

Bedankt voor het meedenken. Echter zijn in het daadwerkelijke bestand de waarden al interactief en wordt er dus verwezen naar andere cellen. Deze waarde is echter een totstandkoming van een heleboel formules en verwijzingen. Dus een tabel met alleen deze gegevens is er niet. Deze zal ik dus graag doormiddel van een functie of iets dergelijks 'opbouwen' uit de cellen B23 en B25. De reden voor een draaitabel is dat ik hier vervolgens een grafiek van wil maken.

Als de waarden al interactief zijn is het onnodig om de draaitabel op te stellen, maar kan je dus simpelweg een tabel opbouwen met dezelfde formules en verwijzingen (dat dit er een heleboel zijn maakt voor Excel niet uit). Ook op basis van een tabel kan je een grafiek maken.

Zoals misschien al duidelijk is denk ik dat er een simpelere oplossing is;) Plaats anders een representatief voorbeeldbestand.

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, maar ik wil de hele riedel aan formules en verwijzingen liever niet nog een keer doen. Omdat ook al heb ik de formules, dit enorm veel tijd kost (ik schat in ieder geval 10 uur). Voor Excel maakt het inderdaad niet uit, maar voor mij dus wel :|. Ook een representatief voorbeeld bestand zal dus behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Maar ik zal de tabel dus opbouwen met dezelfde formules en verwijzingen. Ik zal deze vraag voor nu nog even openhouden, indien iemand een andere oplossing heeft. Maar in ieder geval bedankt voor je hulp!

Opgelost

Ik besef zojuist dat ik natuurlijk gewoon het tabblad kan kopiëren het filtertje kan aanpassen en dan verwijzen naar de desbetreffende waarde (behoorlijk stom van me). Dat zal veel tijd schelen, dus dan zal ik het op deze manier oplossen. Nogmaals bedankt voor de hulp!

Voordat je verder gaat kan je er beter voor zorgen dat je eerst alle onnodige spaties kwijt raakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan