• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thmo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Thmo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 mei 2018
Hallo,

Voor mijn onderzoek heb ik stukken tekst uit interviews gecodeerd, en onder overkoepelende thema's gezet (zie tabel) De stukken tekst met hun code staan in de kolommen, die zijn gekoppeld aan de codes in de rijen bovenaan, met daarboven de twee lagen van thema's.

Ik zou graag een draaitabel willen maken waarin onder de thema's bovenaan de thema's en codes daaronder komen te staan, waarbij de stukken tekst (rijen en kolommen aan elkaar gekoppeld door de '1') bij de codes ook zichtbaar zijn.

Op dit moment kan ik er alleen een draaitabel van maken als ik alleen in de kolommen werk, en dus de thema's achter de stukken tekst plaats. Helaas wordt het daardoor een stuk minder overzichtelijk.
Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

Bijlagen

Je opzet van jouw datacollectie is vergelijkbaar met een draaitabel, dus mijn inziens niet zo te gebruiken om daar weer een draaitabel van te maken.

Als ik jouw oplossing goed begrijp (per regel de thema's en categorie benoemen) dan sluit ik mij hier bij aan. Dat dit minder overzichtelijk wordt lijkt mij niet belangrijk, voor een overzichtelijke weergave kan je dan de draaitabel gebruiken.

Ook zijn er programma's om te coderen en presenteren (met gratis proefperiode) zoals Atlas.TI of NVIVO.

Ik ben het een met KristiaanL: Het overzichtelijk maken van data wil je juist in een draaitabel doen.

Als je toch perse deze kant op wilt kun je ook in kolom D een formule plaatsen:
D4:
Code:
=INDEX($E$3:$K$3;1;MATCH(1;E4:K4;0))
en doortrekken naar beneden.

Vervolgens kun je een draaitabel maken van kolom A t/m D en kolom D verbergen.

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie antwoorden!
Inderdaad is de draaitabel om het overzichtelijk te kunnen maken, maar het zou fijn zijn als ik zoals in mijn voorbeeld ook overzichtelijk ermee kan werken, om dan de draaitabel te kunnen gebruiken in mijn uiteindelijke scriptie, dat lukt met dit voorbeeld niet.

Mochten jullie een idee hebben hoe ik de overkoepelende thema's ook kan koppelen aan de open codes, dan hoor ik dat graag, anders doe ik het hiermee!

Dat was precies het laatste missende deel. Super bedankt!

Erg blij mee!

Je zult het ontbrekende deel wel gemist hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan