• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omzet bepalen, meerdere factuurfrequenties

Niezina

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 jun 2025
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het volgende. Binnen de organisatie waar ik werk wordt er op diverse wijze gefactureerd. Er wordt zowel vooraf als achteraf gefactureerd, maar ook de factuurfrequentie is nogal divers (per week, per 4 weken, per maand, per kwartaal, per jaar). Nu willen wij graag de omzet per maand weten, maar doordat de periode van de factuur overlappend is over één of meerdere maanden is dit lastig eruit te halen. Wij werken met diversen factuursjablonen en iedere sjabloon heeft zijn eigen frequentie (zie uitleg in bijgevoegd excel). Deze excel is vrij kort, maar er gaan per maand ongeveer 500 facturen de deur uit.

Zou iemand mij kunnen helpen om de omzet per maand te kunnen bepalen?

Alvast bedankt.

groet
Niezina

Bijlagen

Ik denk dat je eerst een tabel moet maken van je gegevens, of direct een draaitabel. En verwijder de samengevoegde cellen dan in de tabel. Voeg een kolom toe met maand en de bijbehorende formule, en ga zo verder.

@opa Maarten
Ik weet niet welke bijlage je precies hebt geopend, maar het voorbeeldbestand bevat geen samengevoegde cellen en is al opgemaakt als een tabel.

@Niezina
Ik zie dat je voorbeeldbestand een .xls-formaat heeft.
Welke versie van Excel gebruiken jullie?
Daarnaast graag wat meer toelichting en uitleg: vul ook in wat op de verschillende plaatsen de gewenste uitkomsten zouden moeten zijn.
Er staan meerdere kolommen met data in het bestand.
Welke kolom is hierbij eigenlijk van belang?

@peter59
Wij gebruiken de versie xlsx. Dit bestand komt echter uit een ander programma waardoor het de versie 97-2003 heeft. Ik heb een nieuw bestand toegevoegd met de versie xlsx i.p.v. zoals het uit het programma komt.

In kolom J heb ik bij een paar regels uitleg gegeven. Waar het eigenlijk om gaat is dat het bedrag in kolom I toegewezen moet worden aan de periode waar de factuur over gaat. Dus wanneer de factuur over de periode 01-01-2025 t/m 31-12-2025 wil je het bedrag delen door 12 en iedere maand laten terugkomen. Die is nog niet zo moeilijk :). We hebben echter ook facturen die over een deel van één of meerdere maanden gaat. Dus bijvoorbeeld periode 15-5-2025 t/m 30-06-2025 moet deels in mei vallen en deels in juni.

Per factuur sjabloon heb ik bovenaan in de excel proberen te verduidelijken of de factuur vooraf of achteraf gaat. Alleen bij het sjabloon standaard kunnen wij een datum meegeven welke dan komt te staan in kolom F en G. De overige sjablonen gaat op basis van de datum in kolom B in combinatie met kolom C en D.

Ik hoop dat ik het zo iets duidelijker heb gemaakt.

Alvast bedankt.

groet
Niezina

Bijlagen

Zonder me al teveel met de inhoud te bemoeien. In het algemeen is het niet handig om op die manier de omzet te berekenen. Omzet tel je op de factuurdatum.

Voorbeeld. Je factureert achteraf over de periode 5-1 t/m 4-5. Leuk als ik dan de omzet uitsmeer over die maanden, maar in de cashflow gaat je dit dus een probleem opleveren. Centjes komen namelijk pas in mei binnen. Zelfde voor de BTW, enz.

Als je er al iets mee wilt, dan zou ik gewoon de hele facturen bij elkaar tellen en delen door het aantal verstreken maanden (al dan niet tot op de dag nauwkeurig).

Ik heb het even geprobeerd.
Er zijn zó veel varianten dat het wat mij betreft totaal niet betrouwbaar overkomt.
Kortom: het lijkt gewoon niet te werken.
Kijk ook even naar de reactie van @RogerS — misschien zit daar wel (een deel van) de oplossing in.
Ik weet natuurlijk niet of dat de bedoeling is, of wat er nou precies achter al die verschillende ‘smaakjes’ zit.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan