• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel met cellen (leeg)

Status
Niet open voor verdere reacties.

graaff

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2010
Als ik een draaitabel maak en plaats een veld in de rij waarbij het bronbestand lege cellen bevat, dan komt hier (leeg) te staan. Het liefst wil ik hier niets hebben staan. Is dat mogelijk?
Ik heb al gekeken bij tabelopties bij weergeven voor lege cellen. Maar wat ik hier ook neerzet (leeg) verdwijnt niet.

Je kan via de keuzelijsten (de pijltjes) aangeven dat je geen lege cellen wil zien.

Zoniet, een rechtermuisklik op (Leeg) en Verbergen kiezen.

Nee dat is niet de bedoeling. Waar nu (leeg) staat moet dan niets (null) komen te staan. Ik wil ze dus wel zien maar niet met enige inhoud.

Zie de bijlage. Ik heb alleen de draaitabel moeten plakken als waarden omdat ik anders boven de 100kB uitkwam.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wel zoals je gedaan hebt: plakken als harde waarden en aanpassen. Maar niet in de draaitabel zelf.

door gebruik te maken van een gedefinieerde naam voor het bereik van je gegevens van je draaitabel kan je dat toch bekomen. Voorwaarde is wel dat je kolom waarop je wilt werken (hier componentnaam) een aaneengesloten bereik van niet-lege cellen is, anders krijg je toch die leeg er zo bij. Ik heb daar nu deze gedefinieerde naam van gemaakt
Code:
DR_data	=VERSCHUIVING('Uit LIMS'!$A$1;;;AANTALARG('Uit LIMS'!$A$1:$A$20000);9)
Zoals je kan zien, bepaalt die nu een bereik van 9 kolommen breed en zoveel rijen als er niet-lege cellen zijn in A1:A20000 van Uit LIMS.
Dit werkt heel netjes, je bestand zal ook niet direkt zo'n monsterachtig grootte aannemen als in het geval je daar direkt A1:I20000 had neergezet, maar ik zeg duidelijk erbij, neem hiervoor een kolom waar er altijd gegevens instaan !!!
Doe de test anders eens en maak A6 leeg en je zal zien dat A16 vergeten wordt.
draaitabel staat op je 2e werkblad vanaf A53, die is niet helemaal wat je wilde zien, maar het dient enkel als voorbeeld.

ik bedacht me plotseling, als je die gedefinieerde naam zo neerzet, dan gaat hij tot de rij van de laatste niet-lege cel in de A-kolom, dan ga je alleen maar nat als A16 leeg zou zijn !!!
Code:
DR_data2	=VERSCHUIVING(Test!$A$1;;;MAX(ALS(Test!$A$1:$A$20000<>"";RIJ(Test!$A$1:$A$20000);""));9)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet wat je precies bedoeld maar als ik het goed zie heb jij ook Cel C65-C68 (leeg) staan. Wat ik eigenlijk wil is dat hier helemaal niets komt te staan. Wel dat hij deze als lege cel ziet en dus niet zal verbergen.

je kan natuurlijk ook via voorwaardelijke opmaak voor het ganse of een deel van het gebied waar de draaitabel zal komen bepalen dat als er in die cel "(leeg)" komt, hij de tekstkleur van die cel wit (of zelfde als achtergrondkleur) moet maken.
Dan hoef je je data niet af te lopen om die lege cellen in spaties om te zetten.
zie bijlage

Bijlagen

Op zich is beiden een goede basis. Hier had ik nog niet aan gedacht. Het punt is dat ik de draaitabel maak uit een bestand (LIMS) dat wekelijks kan wisselen. De uitkomst van een draaitabel wordt dan in Word geplakt en een tekst bij vermeld. Het idee nu is dat ik in Word alle cellen met (leeg) moet vervangen noor niets. Daar wil ik eigenlijk van af. Als ik nu alle lege cellen moet vervangen door een spatie dan is dat net zoveel werk. Dit kan ik oplossen met een tussentabel =als(LIMS!a1="";" ";LIMS!a1). Dit werkt inderdaad goed.
Voor wat betreft de voorwaardelijke opmaak werkt ook want hij kopieert de opmaak mee in Word. Het staat er wel maar je ziet het niet (tenzij je in Word de opmaak weer terugzet.

Dank jullie wel.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan