• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel opgebouwd uit celbereik met behulp van een verwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dallas10

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2008
Berichten
18
Beste Helpmij-ers,

Ik heb een excelbestand met daarin een tabblad met de naam [1003] (2010, maart).
Daarin worden gegevens ingevuld. Deze gegevens worden binnen hetzelfde tabblad in een draaitabel verwerkt.
Bij het maken van de draaitabel wordt netjes gevraagd om het celbereik van de gegevens voor diee draaitabel aan te geven.
Tot nu toe niets bijzonders.

Nu wil ik een tabblad [1004] voor de volgende maand maken. Dat doe ik door het tabblad in z'n geheel te kopieren en daarna de naam van dat tabblad aan te passen. In te voeren gegevens wijzigen/deleten/nieuw invoeren en klaar.
Niet dus. Helaas wijzigt nu de verwijzing naar de het bereik voor de draaitabel niet automatisch mee.
Voor de draaitabel in het tabblad [1004] wordt nu namelijk (nog steeds) verwezen naar de gegevens van het oorspronkelijke tabblad [1003].

Is er een manier om bij het kopieren van tabbladen dit automatisch te koppelen naar het nieuwe, gekopieerde tabblad?
Of kun je bijvoorbeeld een cel vullen met het bereik en de verwijzing in de opbouw van de draaitabel laten verwijzen naar die cel, zodat je een eenvoudig aan te passen celbereik kunt creeren, namelijk door de gegevens in die ene cel te corrigeren?

*Update: niemand?

Met vriendelijke groet,
Dallas10
 
Laatst bewerkt:
een stukje VBA zou dat kunnen klaarspelen voor jou.Alleen, wil je dat ?
 
Waarom draai je het niet om?
Je kopieert het tabblad, het oude hernoem je naar [1004] en het nieuwe noem je [1003].

Richard
 
@richard1970:
Het herbenoemen van het originele bestand lijkt mij niet te gaan werken (correct me if I'm wrong):
[1003] kopieren naar [1003 (2)]
[1003] herbenoemen => [1004]
[1003 (2)] herbenoemen => [1003]
Je hebt dan weliswaar de originele gegevens in [1003] bewaard, maar de verwijzing in de draaitabel blijft nog steeds verwijzen naar het originele tabblad dat nu [1004] heet. De data in dit tabblad muteren houdt in dat bij F9 herberekenen de draaitabel in [1003] wordt ververst met de data van [1004]. En daarmee verlies je de inhoud van de draaitabel van die maand of niet?

@cow18
Zo heel, heel soms maak ik een heel simpele macro (bv wekelijks terugkerende bewerking van cellenbereik selecteren en dan wissen), maar daar red ik het deze keer volgens mij niet mee. Nog niet geprobeerd overigens, maar ik denk dat ik dan bij de draaitabel tegen hetzelfde probleem aan blijf lopen.
VBA zou een mogelijkheid zijn, ware het niet dat ik daar niet in thuis ben. Dat is een excelstap te ver voor mij, in ieder geval om dat vanaf het begin op te zetten.
Een voorzetje?

In ieder geval al bedankt voor jullie reacties,
 
in bijlage een stom voorbeeldje met 3 macros.
- AanmaakWerkbladMetDraaitabel = maakt een kopie van het actieve werkblad en vraagt daarvoor eerst de naam. Er wordt er van uit gegaan dat je die draaitabel met een gedefinieerde naam gegeven hebt. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je geheugen- en schijfruimte bespaart. Die naam wordt eveneens gekopieerd en aangepast waarna in de kopie-draaitabel naar die nieuwe gedefinieerde naam verwezen wordt.
- DeleteUnusablePivotItems = een algemene macro om draaitabellen te vernieuwen en op te schonen
- FinalTest = een macro die je toont dat alles netjes verlopen is. Daar moet je dus op 1 rij telkens dezelfde werkbladnaam tussen de enkele aanhalingstekens zien terugkeren

Lukt dit ?

bart
 

Bijlagen

  • KopieerBladMetDraaitabel.xls
    48,5 KB · Weergaven: 56
@cow18

De komende dagen heb ik weinig tijd om je bijlage te testen, maar zodra ik met het bewuste bestand aan de slag ga, zal ik het zeker bekijken.
:thumb: Bij voorbaat dank voor je hulp!

Groet,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan