• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel probleem met weektotalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jcb1958

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2013
Beste

Ik heb een sheet gemaakt waar ik de resultaten van beleggingen bij houd voor mezelf. Ik doe dat met draaitabel(len). Ik heb alleen nog een probleem met de verschillen van de weektotalen, zodat ik kan zien p/w wat de winst/verlies is. Ik kom er niet uit.

Ik wil graag totaal verschil p/w zien in een draaitabel
dus totaal verschil van week 23, 24, enz

Kan dat met een berekend veld? of iets anders?

zie voorbeeld bestand

Bijlagen

Dit is een mogelijkheid (met min en max in de draaitabel).

Zie de groene cellen voor het resultaat.

Ik krijg een ander antwoord als jij.

Bijlagen

Dit is een mogelijkheid (met min en max in de draaitabel).

Zie de groene cellen voor het resultaat.

Ik krijg een ander antwoord als jij.

Vreemd dat je een ander resultaat krijgt; moet toch echt de resultaten zijn van totaal die week en dat is in jouw geval niet zo. zie voorbeeld met daarin de juiste resultaten

Bijlagen

De oplossing van Oeldere is het simpelste. Voorwaarde is wel dat je de gegevens goed gesorteerd houdt. En ik zou geen E2-E1 gebruiken want nu is het geen kolom formule meer (als je een nieuwe regel toevoegt kopieert excel de formule niet bij).
Vervang E2 door [@Waarde] en gebruik Verschuiving([@Waarde], -1, 0) voor E1. Nu is de formule in de hele kolom hetzelfde.

Ok, nu wel met de goede bedragen.

Met een hulpkolom in de data.

Daarna een draaitabel.

Zie het groene kader.

Beste Oeldere

Allereerst bedankt voor de gegeven oplossing. In werkelijkheid bevat de datasheet meerde fondsen. Dan werkt de formule van je niet meer. Is dat op een andere manier op te lossen? Ik heb de datasheet aangepast en als voorbeeld er weer bij gedaan. De kolom waarde heb ik niet gevuld uit privacy-overwegingen.

Bijlagen

Sorteer de tabel op Fonds/Datum en gebruik de formule:
Verschil = IF( [@Fonds] <> OFFSET( [@Fonds],-1,0), 0, [@Waarde] - OFFSET( [@Waarde], -1, 0 ))
Wel je draaitabel nog wat aanpassen.

Sorteer de tabel op Fonds/Datum en gebruik de formule:
Verschil = IF( [@Fonds] <> OFFSET( [@Fonds],-1,0), 0, [@Waarde] - OFFSET( [@Waarde], -1, 0 ))
Wel je draaitabel nog wat aanpassen.

Beste Pixel
dank

werkt niet helaas

1e >> ik heb een nederlandse Office
2e>> krijg een fout melding bij invoer van de formule (zie bijlage)

Kan je misschien de sheet aanpassen met de formule erin al?

Bijlagen

Bij de Nederlandse versie dien je de , (komma) te vervangen voor een ; (puntkomma).

Bij de Nederlandse versie dien je de , (komma) te vervangen voor een ; (puntkomma).

Oeldere

dat werkt idd zo met die aanpassing, alleen kloppen de totalen niet p/w. Volgens mij wordt de laatste dag niet meegenomen in het weektotaal.

Is het misschien een idee om met de formule draaibestand.ophalen een nieuwe tabel te generen en vanuit die tabel de weektotalen te berekenen?

Het is altijd verstandig een bestand toe te voegen met alle relevante informatie (i.p.v. alleen fonds).

Het is verstandig een excel bestand, zonder gevoelige informatie te uploaden, zodat forummembers hun wijzigingen ook kunnen testen in je bestand.

Het is altijd verstandig een bestand toe te voegen met alle relevante informatie (i.p.v. alleen fonds).

Het is verstandig een excel bestand, zonder gevoelige informatie te uploaden, zodat forummembers hun wijzigingen ook kunnen testen in je bestand.

Ok

ik heb een nieuw voorbeeldbestand gemaakt met:

-Data
-draaitabellen
-oude tabellen zoals ik het voorheen invoerde

Zoals je ziet is het in de sheet "oude tabellen" wel juist met de weektotalen en maandtotaal

in sheet Data gebruik ik in kolom Verschil (nadat ik deze heb gesorteerd op fonds) de formule = ALS( [@Fonds] <> VERSCHUIVING( [@Fonds];-1;0); 0; [@Waarde] - VERSCHUIVING( [@Waarde]; -1; 0 ))

Is er een oplossing om het met Draaitabel ook juist te krijgen?

Bijlagen

1. Kijk eens naar de sortering van je brondata, die is niet op datum (per fonds)
2. Vervang die 00-00-00 door een echte datum. Bijv 1-1-2015 of 31-5-2015
Om te testen hoe een verschil kan ontstaan:
- selecteer in je brondata alle verschillen die moeten bijdragen aan week 23 en bekijk rechts op de statusbalk van excel de som.
- dubbel klik op het totaal van week 23 in de draaitabel (dat heet een drill down) en controleer of alle regels die moeten bijdragen getoond worden.

1. Kijk eens naar de sortering van je brondata, die is niet op datum (per fonds)
2. Vervang die 00-00-00 door een echte datum. Bijv 1-1-2015 of 31-5-2015
Om te testen hoe een verschil kan ontstaan:
- selecteer in je brondata alle verschillen die moeten bijdragen aan week 23 en bekijk rechts op de statusbalk van excel de som.
- dubbel klik op het totaal van week 23 in de draaitabel (dat heet een drill down) en controleer of alle regels die moeten bijdragen getoond worden.

Frans

Bedankt voor je oplossing.

Als ik het goed begrijp moet ik de data aangepast sorteren >>> eerst op fonds en met niveau toevoegen op datum.
De datum 00-00-00 vervangen door bijv. 1-1-2015 moet ik nog even bekijken. Dan moeten de data iets anders worden ingericht

Voor zover ik het nu kan bekijken kloppen de totalen voor week en maand nu wel

Thx

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan