• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel, resultaatblad automatisch de juiste breedte en opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peekhamer

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2012
Ik maak veel gebruik van draaitabellen ivm financiele rapportages, al dan niet automatisch gemaakt via macro.

Wat ik vervelend vind is als je dubbelklikt om een drilldown te zien; dan opent Excel een nieuw werkblad en plaatst daar de resultaten.
Echter de kolombreedte moet altijd handmatig worden aangepast en de opmaak ook, ik gebruik namelijk bijna altijd duizendtalnotatie.

Weten jullie een handige manier om dit automatisch te laten plaatsvinden?

De DT's worden vaak gemaakt via geautomatiseerde uitvoer via macro.

Categorie gemakkelijk: benut het NewSheet event van het Workbook.
Categorie moeilijk: vang het doubleclick event af en presenteer op een geprepareerde sheet (met een querytable) een drill down op maat.

dat vereist dus een andere opbouw van mijn sheets. Nu bouwt ie via macro een draaitabel etc. maar ik moet eigenlijk alleen de brondata steeds verversen, dan kan ik de rest intact laten.
Thanks, ik ga eens wat proberen.

Even toch nog een vraag in het verlengde van de draaitabellen.
Ik laat via de macro automatisch slicers invoegen, dat werkt erg prettig.

Als ik nu op een verkregen resultaat dubbelklik, dan krijg ik vervolgens een resultaatblad van alles, in ieder geval, niet van de selectie die ik zojuist gemaakt heb. Die moet ik dan op het resultaatblad alsnog handmatig selecteren via filter.
Kennelijk filtert een slicer niet hard maar is het alleen een presentatie actie?? "Sliceritems" is een andere waarde dan "Pivotitems"...

Als ik naar de (even snel opgenomen) code kijk dan ziet die er als volgt uit:
Code:
With ActiveWorkbook.SlicerCaches("Slicer_Relatie")
        .SlicerItems("Relatie1").Selected = True
        .SlicerItems("Relatie2").Selected = False
        .SlicerItems("Relatie3").Selected = False
Range("L7").Select
Selection.ShowDetail = True
(In L7 staat het resultaat van de sliceractie)

Is dit aan te passen of moet je dan ook weer gaan denken in de richting van doubleclick afvangen??
Via het afvangen is het wel mogelijk om de naam van het tabblad aan te passen naar een herkenbaar formaat, waarmee je vervolgens verder zou kunnen borduren qua code..

Kan je even een voorbeeldje uploaden met wat je nu hebt?

Dit is niet zo'n heel handige bijlage. Jouw macro('s) verwijzen naar jouw personal.xlsb. Wat in mijn optiek niet een erg logische plek is als je nog aan het ontwikkelen bent:confused:

de macro functioneert goed, het gaat meer om de slicer.
Als je met de slicer kiest dan krijg je de aangepaste weergave zoals je vraagt. als je dubbelklikt voor bijzonderheden dan zie je alsnog de ongefilterde lijst.
Dit heeft niet met mijn macro te maken maar meer met hoe excel 'slicert' denk ik?

Rechts-klik in de slicer en zoek de opdracht met Verbindingen.

Wat is de reden dat je pivots en slicers via een macro maakt? Normaal gesproken is dat een eenmalig iets.

Ja dat is een goeie... gewoon omdat het kan denk ik. niet echt een reden voor.
In principe net zo handig om een "framework" te bouwen en dan alleen nieuwe data in te laden. Alleen moet je dan ook weer actie laten ondernemen (verversen, lijst aanpassen)
Nu plemp ik er data in en druk op 1 knop.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan