• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel sorteert uren verkeerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

namruuh

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2006
Ik heb in Excel 365 een draaitabel met de rijlabels gegroepeerd per maand, dag en uur. Nu sorteert Excel de uren standaard op de volgende manier:

0
1
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
2
20
21
22
23
3
4
5
6
7
8
9

Ik snap de sortering technisch gezien, maar het is niet logisch. Hoe krijg ik deze data netjes volgordelijk op uur gesorteerd?

zonder voorbeeldje moeilijk na te bootsen, maar de gemakkelijkste workaround zal vermoedelijk zijn een extra kolom toe te voegen aan je data met daarin een formule in de richting van tekst(a1;"uu") en die dan verder te gebruiken in je draaitabel

Hierbij een voorbeeld. Een extra kolom toevoegen kan altijd, maar vind ik een workaround voor iets waarvan ik logischerwijs verwacht dat het zou moeten werken. Zeker aangezien de brondata variabel is wil ik zo min mogelijk hierop hoeven aan te passen.

Het zal vast iets simpels zijn, maar ik heb alles al geprobeerd te sorteren, en krijg het niet voor elkaar.

Bijlagen

Zet Uur in een aparte kolom (=Uur(cel)) en gebruik die in je draaitabel.

Dat is wat cow18 ook voorstelde, en is voor mij echt een last resort. Het is toch vreemd dat sortering op uur niet werkt?

Je sorteert niet op uren maar op letters die op cijfers lijken.

Dat is wat cow18 ook voorstelde, en is voor mij echt een last resort. Het is toch vreemd dat sortering op uur niet werkt?
Cow stelde de functie Tekst voor; daar heb je denk ik niet zoveel aan omdat Tekst (de naam zegt het al) een Tekstwaarde oplevert, daar waar jij een getal zoekt. En dan is Uur beter.

@Octa

Bij opmaak "hh" (of "uu") wordt een voorloopnul toegevoegd. Dan gaat het sorteren van tekst op dezelfde manier als de sortering van getallen.

Je sorteert niet op uren maar op letters die op cijfers lijken.

Dat is precies wat er lijkt te gebeuren. Excel stelt wel uit zichzelf voor om data te groeperen in uur/dag/maand, maar lijkt dan de uren als letters te zien.
Als er niets anders opzit, dan voeg ik wel een extra kolom toe, maar ik vind dit wel een tekortkoming in Excel.

Wat ook een mogelijkheid is, is de volgende;
Via cellen opmaken, ga naar aangepast en geef hier aan wat de opmaak moet zijn.
In dit geval 00.
Dan werkt het ook.
Snel uit te voeren door dit direct voor de gehele kolom in te stellen.
Groet,
Manusje

In de bijlage heb ik (in Excel 2010) de draaitabel opnieuw gemaakt en dan is het resultaat m.i. wel zoals gewenst.

Rara?

Bijlagen

Nou ja zeg... dat is wel precies wat ik zoek. Je zou denken dat nieuwer beter is, maar dat gaat dus mooi niet op.:rolleyes:

Wat ook een mogelijkheid is, is de volgende;
Via cellen opmaken, ga naar aangepast en geef hier aan wat de opmaak moet zijn.
In dit geval 00.
Dan werkt het ook.
Snel uit te voeren door dit direct voor de gehele kolom in te stellen.
Groet,
Manusje
Dat werkt helaas niet. De brondata-opmaak aanpassen heeft geen effect, en omdat het rijlabels zijn kan ik ook de celopmaak daar niet aanpassen. Zelfs als ik dit op celniveau doe gebeurt er niets.

Laatst bewerkt:
Werkt ook gewoon in Office 365 zonder enige aanpassing aan de brontabel.

Bijlagen

:thumb:
Wat heb jij gedaan en wat doe ik verkeerd? Is het ergens een instelling die ik verkeerd heb staan?

Ik heb gewoon Excel het werk laten doen. Wat jij gedaan hebt weet ik niet.:)

Gevonden (maar niet verklaard): bij het aanmaken van de draaitabel heb ik het vinkje 'gegevens toevoegen aan gegevensmodel' uitgevinkt, deze stond standaard aan. Nu werkt de sortering wel, en zie ik ook netjes de uren 01 02 etc.

Geen idee hoe, maar opgelost dus:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan