• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabellen: deeltotaal versus algemeen totaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThurMeijer

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2012
Berichten
13
Allen,

naar aanleiding van mijn vraag inzake INDEX/VERGELIJKEN wil ik toch maar eens gaan kijken of ik mijn dashboard niet anders kan inrichten en toch voornamelijk met draaitabellen kan gaan werken.

Ik loop echter tegen een gebrek aan kennis aan, waarvan ik hoop dat ik dit hier kan ophalen.

PROBLEEM:
ik ben bezig een dashboard te maken voor de verkopen van bepaalde merken en artikelen. Op basis van de keuze in een slicer wordt een DH aangewezen en wil ik voor die DH het vergelijk maken met het totaal. Dus hoe ontwikkelt deze DH zich tov het totaal.
Ik ben aan het zoeken naar een oplossing om deze gegevens in één draaitabel te krijgen: "Omzet DH ditjaar", "Omzet Totaal ditjaar", "Omzet DH vorigjaar", "Omzet Totaal vorigjaar". Op basis daarvan kan ik dan verhoudingscijfers maken.

Ik wil deze exercitie op meerdere niveau's doen, dus als ik het 'trucje' ken kan ik dit breed toepassen.

Voorbeeldbestand bijgevoegd: Bekijk bijlage ArtikelenDraaitabellen.xlsx

Ik ben bewust weggebleven van het creëren van meerdere draaitabellen, omdat ik anders een dashboard krijg met enorm veel draaitabellen.

Hebben jullie hiervoor wellicht ideeën/tips?

Bij voorbaat weer enorm bedankt!
 
Gebruik een extra kolom in de basistabel.
 

Bijlagen

  • ArtikelenDraaitabellen.xlsx
    839,1 KB · Weergaven: 39
een stapje in de goede richting

VenA,

dank voor je antwoord. Het is een stapje in de richting, maar niet helemaal wat ik zoek. Wat je nu met die extra kolom creëert, is de jaaromzet over alle merkeigenaren en DH's heen. Ik wil het echter per merkeigenaar zien.

Als ik de hulpkolom aanpas naar SOMMEN.ALS, kan ik meer voorwaarden toevoegen en kan ik dus de jaaromzet per Merkeigenaar en jaar berekenen.

En dat is dan nog maar voor dit voorbeeld. vervolgens zou ik het bijvoorbeeld ook op basis van merkeigenaar en categorie willen zien. De huidige opzet zou dan te star zijn, of ik zou allerlei kolommen moeten toevoegen aan de brondata, en die wil ik juist zo schoon mogelijk houden. Maar daar ga ik nog wel even over puzzelen...

Zit ik alleen nog met de jaarkeuze. Ik wil dat de gebruiker één periode kan kiezen en dat dit vervolgens vergeleken wordt met dezelfde periode een jaar eerder. Het kiezen van die ene periode is het probleem niet, dat kan de slicer afhandelen. Maar hoe bepaal ik dan in de draaitabel de periode een jaar eerder? Ik wil het '******proof' maken en de gebruiker maar één periode laten kiezen.
 
Ik denk dat je een beetje op zoek moet naar het beste van 2 werelden.

Draaitabellen zijn soms heel handig, maar soms worden ze ook snel groot en onoverzichtelijk.
Ik heb geprobeert jou vragen te vertalen en 2 oplossingen te maken met verschillende methoden.

1x met een oplossing waarbij je een (verborgen) draaitabel gebruikt en met de functie DRAAITABEL.OPHALEN gegevens uit die draaitabel vist
Om een DH lijst per leverancier te kunnen maken heb ik een dynamisch bereik gemaakt op basis van een hulp draaitabel.
hiervoor heb ik een slicer met merkeigenaar op jou testpagina gezet. lees instructie daar over de werking.

Ik heb voor de DH's bewust niet voor slicers gekozen maar voor een gegevensvalidatie lijst omdat je in slicers makkelijk meerdere waarden kunt selecteren terwijl een dropdown je dwingt tot 1 keuze.

de andere oplossing werkt met sommen.als

Alles bij mekaar heb ik misschien geen pasklare oplossing gemaakt maar je hebt denk wel weer wat bouwstenen waar je het beste uit kan selecteren voor jou situatie.
 

Bijlagen

  • ArtikelenDraaitabellen (3).xlsx
    764,6 KB · Weergaven: 47
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan