• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

draaitabellen verschillend groeperen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 494852
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 494852

Ik heb 2 draaitabellen in 1 exel bestand maar als ik er 1 wil groeperen groepeert de andere automatisch ook. Dat wil ik niet. In opgave 3a moet er niet gegroepeerd worden en in opdracht 3c moet er wel gegroepeerd worden op 2 per groep. kan iemand hierbij helpen?
de dataset is van wiskunde les dus geen echte data.

Bijlagen

Leg eens uit wat je bedoelt met 'groeperen' en 'groeperen per 2'?
Jongens en meiden tezamen?

Greetz/Excelbat

Volgens mij kan het alleen door een nieuwe dataset te genereren. In de bijlage dmv PQ een extra tabje met identieke gegevens (kan je ook inladen in een data model) Nu werken de draaitabellen onafhankelijk van elkaar.

Voorbeeldjes met x tabjes die niets met de vraag te maken hebben kan je net zo goed weglaten. (heb ik dan ook maar even gedaan)

Bijlagen

Leg eens uit wat je bedoelt met 'groeperen' en 'groeperen per 2'?
Jongens en meiden tezamen?

Greetz/Excelbat

Ik wil het "aantal van huiswerk" die kolom wil ik groeperen. (boven de kolom staat rijlabels) dat doe je door op die data te gaan staan en dan rechtermuisklik. dan kan je op groeperen klikken en dan moet je invullen hoe groot de groepen moeten worden. Ik wil hierbij invullen 2. Het wordt dan als volgt gegroepeerd: 0 t/m 1, 2 t/m 3, enzovoort.

Het lukt mij wel om deze kolom te groeperen het probleem is dan alleen dat de draaitabel op tablad "opdracht 3a" ook gaat groeperen op dezelfde manier. Maar ik wil dat alleen de draaitabel bij opdracht 3c groepeert en niet die bij opdracht 3a.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitgelegd heb.

Bron van beide draaitabellen is Tabel2 in ruwe data. Voeg in deze tabel één lege kolom extra toe. Voor de ene draaitabel gebruik je dan als bron Tabel2 zonder deze extra kolom, voor de andere draaitabel gebruik je dan als bron Tabel2 met de extra kolom. Echter elk voordeel heb z'n nadeel: betekent ook dat je twee pivotcaches krijgt, dus als je de ene pivot ververst, dan zal je vervolgens ook de andere pivot moeten verversen.

Greetz/Excelbat

P.s.: ik hanteer dus eigenlijk hetzelfde idee als in #3

Laatst bewerkt:
je zal aan het lint de oude "draaitabel-menu" moeten toevoegen.
Als je dan die optie gebruikt, dan krijg je, wanneer je de 2e draaitabel aanmaakt, de vraag of "je geheugenruimte wil sparen ..." (zie schermafdruk) .
Daar moet je dan neen op antwoorden en daardoor kan je apart groeperen.
(technisch : dat heeft inderdaad met de cache te maken, zoals hierboven al was aangegeven, maar daar met een andere manier van oplossen, door daarvoor een andere bron te kiezen)

Bijlagen

• Schermafbeelding 2021-05-24 023537.png
    Schermafbeelding 2021-05-24 023537.png
    71,9 KB · Weergaven: 28
  • Schermafbeelding 2021-05-24 023028.png
    Schermafbeelding 2021-05-24 023028.png
    15,8 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan