Hoi Bob,
Ben ik weer.

Ik zie dat het eigenlijk wel logisch is:
- Als een html-element een hoogte in % heeft, dan is dat een percentage van het omringende element.
- Het <object> met een hoogte van 100% zit in een <div>.
Maar die <div> heeft geen hoogte opgekregen: die moet dus ook 100% worden.
- Nu wordt de <div> zelf ook weer omringd door een ander element: de <body>. Het hoogte-percentage van de <div> is dus een percentage van de hoogte van de <body>.
Maar de <body> heeft geen hoogte opgekregen: die moet dus ook 100% worden.
- En de <body> zelf zit in het <html> element, dus de body-hoogte wordt een percentage van de <html>-hoogte.
Maar de <html> heeft ook geen hoogte opgekregen: die moet dus ook 100% worden.
In feite ga je het hele trappetje omhoog tot je aan de <html> bent. Dat is het hoogste element van de pagina, verder kom je niet.
En mis je onderweg een tussenstap, dan gaat het feest niet door.

Nu schaalt alle keurig mee met het vensterformaat, in alle browsers.
Hier is de test:
Als je via de broncode de html-hoogte of de body-hoogte of de div-hoogte weghaalt, zie je de randen inkrimpen en de flash kleiner worden. En als je bv. de html-hoogte op 50% zet, komt alles in de bovenste schermhelft.
Zonder de randjes moet in de css worden toegevoegd:
Code:
html,
body,
div {
height: 100%;
}
Dan wordt het deze:
Blijven nog 3 vragen over:
- Waarom doet Dreamweaver dit niet uit zichzelf?
Ik denk omdat DW er van uitgaat dat een flash-object op een pagina (meestal) in een <div> met een expliciete hoogte zit (in px opgegeven) om goed in de rest van de pagina te passen. Maar het zou wel vriendelijk van DW zijn als die een seintje gaf als een omringende div (of de stapjes hoger) geen opgegeven hoogte hebben.
- Waarom hoeft dit niet te gebeuren met de breedte?
Omdat de breedte van een block-element zoals een <div>, en ook de <body>, altijd 100% van de schermbreedte is; tenzij een andere breedte is opgegeven.
- Waarom doet Internet Explorer het wel?
Tja, IE heeft altijd last gehad van een ongezonde uitbreidingsziekte, en met IE6 en eerder was dat nog veel erger: een eigenwijze browser die zich niet aan de standaarden houdt.
Is dat 'm?
Met vriendelijke groet,
CSShunter
_____
PS: Met het tijdelijk plaatsen van bordertjes om de elementen kan je vaak zien hoe het ermee gesteld is.
Dit is het origineel met ingekleurde randjes van de verschillende elementen.