dreamweaver thumbnails?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sbouwer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 dec 2004
Hallo,
Wie weet hoe je thumbnails van foto's maakt in dreamweaver? En niet zo dat foto's op een fotopagina terecht komen, maar ik wil in tekst op een bestaande pagnia foto's invoegen en die graag als thumbnail i.v.m. laadtijden. In Frontpage kon dat wel, maar hoe kan ik dat doen in dreamweaver??
ALvast bedankt

Welkom op Helpmij :) Ik verplaats de vraag naar een geschiktere sektie

Ik weet niet hoe het in Frontpage werkt, maar Dreamweaver maakt zelf geen thumbnails. Thumbnails maak je met een grafisch programma, bv het gratis programma Irfanview
Je kunt wel de hoogte en breedte van een plaatje kleiner opgeven dan de werkelijke hoogte en breedte, maar dan moet toch het grote plaatje worden geladen.

thumbnails dreamweaver

oke. Thumbnails gaat inderdaad niet direct in dreamweaver, maar bv. in fireworks of een ander grafisch programma. Het punt is niet zozeer hoe ik kleine plaatjes maak, maar hoe krijg ik een thumbnail op een bestaande dreamweaverpagina, waarop je na klikken de grote foto te zien krijgt? (Ik wil dus geen aparte fotopagina waar alles bij elkaar staat, want er moeten ook korte verhaaltjes bij). Groet.

Dat gaat niet automatisch in Dreamweaver. Elk plaatje staat in een aparte html pagina.
Er zijn programmaatjes voor. Photoshop heeft die mogelijkheid, maar is een beetje erg duur, Arles Web Page Creator is ook een mogelijkheid en google eens op (foto)webalbum.

Re: thumbnails dreamweaver

Geplaatst door sbouwer
maar hoe krijg ik een thumbnail op een bestaande dreamweaverpagina, waarop je na klikken de grote foto te zien krijgt?
Zet de thumbnail op de pagina.
Selecteer de thumbnail.
Klik in het menu Modify op Make link.
Selecteer dan in het venster de grote foto waar de thumbnail naar verwijst en klik op Select.
Die foto wordt dan wel in een wit, leeg browservenster getoond.
Als je die grote foto's op een webpagina wilt tonen, zul je voor elke grote afbeelding een aparte html-pagina moeten maken.
De link van de thumbnail moet dan natuurlijk naar die html-pagina verwijzen.
In de bijlage zie je hoe ik dat op mijn site heb gedaan; de thumbnails verwijzen naar aparte html-pagina's voor elke foto.

Thumbnails maak je met IrfanView heel makkelijk.
Klik in het menu Bestand op Miniatuurweergaven. Er verschijnt een nieuw venster.
In het menu Extra > Opties kun je formaat en achtergrondkleur van de thumbnails instellen.
Blader naar je map met foto's en selecteer alle foto's waar je thumbnails van wilt maken.
Klik dan in het menu Bestand op Geselecteerde bestanden als aparte afbeeldingen opslaan.
Blader vervolgens naar de map waar je ze wilt hebben en klik op OK.
IrfanView geeft de thumbnails ook direct nieuwe namen. Als de originele afbeelding bijv. plaatje.jpg heet krijgt de thumbnail de naam plaatje_t.jpg.

Guus.

Laatst bewerkt:
Wat Guus aangeeft is allemaal wel waar, maar kost ontzettend veel tijd als je het voor veel foto's moet doen. Kijk daarom maar eens naar webgallery of webalbum generators/programs, die nemen een hoop werk uit handen en er zijn ook gratis programma's tussen. Ik heb nu geen tijd om voor je te zoeken.

Geplaatst door miem
Wat Guus aangeeft is allemaal wel waar, maar kost ontzettend veel tijd als je het voor veel foto's moet doen. Kijk daarom maar eens naar webgallery of webalbum generators/programs, die nemen een hoop werk uit handen en er zijn ook gratis programma's tussen.
Als je heel veel foto's hebt kost het inderdaad veel tijd om al die aparte pagina's te maken, maar dat kun je ook door IrfanView laten doen.
In plaats van Geselecteerde bestanden als aparte afbeeldingen opslaan kies je dan voor Geselecteerde bestanden in HTML-bestand opslaan.
Voor elke foto wordt dan automatisch een html-document aangemaakt.

Guus.

Als je naast Dreamweaver ook Fireworks geïnstalleerd hebt, kan je het gewoon door Dreamweaver zelf laten doen (met bijkomend voordeel dat zowel de thumbnails als de originele foto's perfekt geoptimaliseerd worden).

Ga in Dreamweaver naar menu Commands - Create web Photo Album. Vul de vragen in en wacht tot het album gegenereerd is, met alle pagina's waar de originele foto's in staan.
Open dan de index.html en de pagina waar de thumbnails moeten komen, zet ze naast elkaar en sleep de juiste thumbnail naar de juiste plek in je eigen pagina. Dreamweaver past zelf het pad aan.

Je kan de pagina's opmaken met CSS, door een link naar je CSS bestand in de head op te nemen. (Als je veel foto pagina's hebt, gaat dat het snelst met "Find and Replace".)

Laatst bewerkt:
thumbnailprobleem opgelost

Hallo,
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie goeie adviezen. Op dit moment kan ik het meeste met de ideeen van Guus. Guus, bedankt. Ik doe het nu met modify link en je ziet de foto's in een wit browserscherm. Vooralsnog prima. Misschien dat ik t.z.t. inderdaad voor iedere foto een eigen pagina aanmaak, vanwege de passende achtergrond kleur die ik dan kan meegeven.
Voorlopig vind ik het fijn om zo te doen. Grootste voordeel van deze manier (en daar was ik ook naar op zoek) is dat ik de foto's precies daar kan zetten waar ik het wil, met tekst erbij. Als ik met veel meer fotos te maken krijg zal een album aanmaken misschien handiger zijn. Ik ga het voorlopig zo doen. Nogmaals dank voor jullie meedenken en tot 'ziens'.
:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan