Dreamweaverpagina's voor verschillende browsers maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

maanmeisje2

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2009
Berichten
12
Hallo iedereen,

ik herinner me vaagjes dat ik een keer heb gelezen dat je in Dreamweaver verschillende versies van een pagina/website kan maken, geschikt voor verschillende browsers (waaronder ook mobile). En dat je website dan 'ziet' welke browser een bezoeker heeft en dan automatisch de goede versie voor die browser laat zien. Volgens mij was het echt iets heel simpels dat je gewoon in de ontwerpmodus zou kunnen doen (voor mensen die niet zo veel verstand hebben van code zoals ik :confused:). Ik kan hier alleen nergens iets over terugvinden, weet iemand toevallig wat ik bedoel en waar je kan vinden hoe dat moet?

Ik zou dit graag willen gebruiken, omdat ik wat dingen wil, en wat lagen positioneren die er in alle browsers anders uit zien, maar als ik het maak zodat het in alle browsers hetzelfde er uit ziet vind ik het niet mooi.

Alvast bedankt!

Oh ja, ik heb dreamweaver versie CS5 op een windows 7 computer.
 
Laatst bewerkt:
Heel interessant, maar dit gaat alleen over mobile. Wat ik bedoel is dat je voor elke soort browser (dus firefox, IE, Safari etc maar ook een mobile browser) een aparte versie van een pagina/website kan maken, en niet alleen maar hoe je een website voor mobile kan maken (al is het op zich wel interessant). En op het moment dat iemand met safari dan naar mijn website gaat, krijg hij de safari-versie te zien. En op het moment dat iemand met firefox er naar toe gaat, krijgt hij de firefox-versie te zien etc.
 
Hallo maanmeisje2

Om je site te kunnen zien in de verschillende browsers kan je in Dreamweaver deze bekijken via voorvertonen ( het pictogram van de aardbol als je een pagina opend staat naast titelvakje ). Het is wel de bedoeling dat je de verschillende browsers op je PC hebt staan. Als je klik op het simbool voorvertonen opend er een paneeltje en onderaan kan je dan klikken op Browserlijst bewerken en dan de verschillende browsers toevoegen.

groetjes billscot :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik al gezegd, ik wil iets wat er op dit moment in alle browsers verschillend uit ziet. En als ik het zo maak dat het er in alle browsers hetzelfde uit ziet, moet ik de layout aanpassen, en dat wil ik niet want dat vind ik niet mooi. Dus als ik verschillende versies van een pagina kan maken ziet het er bij alle browsers precies zo uit als ik wil en als ik het mooi vindt.

@billscot dat was mijn vraag niet. Ik weet hoe de site er in verschillende browsers uit ziet, en dat is dus niet overal hetzelfde, dat is nu juist het probleem. Niet dat ik niet weet hoe het er uit ziet.
 
Laatst bewerkt:
Hoi maanmeisje2,
Even controleren of ik het nu goed begrijp. ;)
  1. Ik dacht eerst dat je persé een pagina wilde maken die er in de verschillende browsers anders uitzag (bv. een IE-bezoeker ziet een IE-symbooltje, een Firefox-bezoeker ziet een FF-icoontje, enz.
    - Maar dat is het dus niet. Correct?

  2. Je zegt: "ik wil iets wat er op dit moment in alle browsers verschillend uit ziet."
    Dat betekent: het ziet er nu wel verschillend uit, maar dat wil ik niet, en daarvoor wil ik een andere pagina toedienen n.a.v. welke browser het is. Zodat het eindresultaat op elke browser juist wel hetzelfde is.
    - Dat is het dus wel. Correct?

  3. Je zegt: "En als ik het zo maak dat het er in alle browsers hetzelfde uit ziet, moet ik de layout aanpassen, en dat wil ik niet want dat vind ik niet mooi."
    Dat betekent: met de huidige layout kan het niet anders dan dat het er verschillend uitziet in verschillende browsers (maar je wilt die layout niet veranderen. want de layout is erg mooi).
    - Ook correct?
Achtergronden van deze vragen:
  • Bij een goed gemaakte layout (lees html+css combinatie volgens de standaarden) moeten in principe alle browsers hetzelfde laten zien. En als scripts een rol spelen: ook foutloze cross-browser scripts.
  • Ik kan me haast niet voorstellen dat bij alle browsers de opmaak er verschillend uit komt te zien. Wel dat een aantal het op de ene manier doet, en een aantal op de andere manier: bv. Firefox, Chrome, Opera, Safari en Internet Explorer 9 zien er hetzelfde uit, maar IE7 en IE8 wijken af. Maar niet echt allemaal anders.
  • Als je voor elk merk browser (en/of versie!) een verschillende pagina zou willen toedienen, moet er een "browser-sniffer" aan te pas komen, d.w.z. een script (javascript of php). Maar dat is een riskante zaak, omdat browser-sniffers ingewikkeld en hoogst onbetrouwbaar zijn (browsers vermommen zich bv. soms als concurrent om de statistieken e.d. te beïnvloeden, en wat browsers van de toekomst gaan doen is niet te voorspellen).
  • Als het alleen om één of meer Internet Explorers gaat ten opzichte van de hele bups van de rest, dan is daar wel een mouw aan te passen (via zg. "Conditional Comments").
Maar, aansluitend op vraag 3 hierboven, ik vraag me af waarom browsers verschillend op de pagina/opmaak reageren, en of de pagina niet zo te maken is dat èn de mooie layout hetzelfde blijft, èn de alle browsers geen verschillen te zien geven, en toch geen per-browser-pagina nodig is.

Ik begin ook wel heel erg benieuwd te worden om live te zien wat er aan de hand is! :)
Anders blijven we toch een beetje op filosofisch niveau.

Heb je een link naar een online (test)pagina met die verschillend uitpakkende opmaak?

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan