Drie op kleur geijkte beelschermen, twee kaarten, wie weet raad?

Status
Niet open voor verdere reacties.

HarrieF

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2007
Ik werk veel met Photoshop en DTP programma's. Om makkelijk te kunnen werken zou ik het liefst met drie beeldschermen werken (3 x 1280 x 1024) Ik heb er nu twee maar kom daaraan te kort. Ik ben toe aan een nieuw systeem en probeer het volgende op een rijtje te krijgen. Wie kan mij daarbij helpen:

Eisen:
- 3 beeldschermen van gelijke resolutie, om een grote investering in nieuwe IPS-kwaliteit TFT panels te voorkomen blijft ik het liefst bij mijn huidige schermen.
- 3 afzonderlijk op kleur te ijken graphics engines.
- één desktop over de drie schermen
- hoge 2D resolutie (met het oog op de toekomst) en snelheid. 3D performance is van minder belang
- m'n nieuwe moederbord dient Raid 1 te ondersteunen en het liefst een Quad processor.

Wat ik tot nu toe te weten ben gekomen:
- Er zijn geen videokaarten met drie DVI uitgangen en drie engines. Ik heb dus twee kaarten nodig met elk twee DVI uitgangen met eigen Ramdacs.
- De meeste moederborden bieden 1 PCI-E 16 x slot en 1 slot met een lagere PCI-e snelheid (4x 2x 1x). Voor zover ik het nu begrijp is het niet mogelijk om hier twee gelijkwaardige PCI-E videokaarten van 16x in te plaatsen
- Zowel ATI (crossfire) als Nvidia (SLI) hebben een concept waarbij twee 16x kaarten met elkaar kunnen communiceren en samenwerken. Voor zover ik weet is dit de enige mogelijkheid om twee kaarten gelijkwaardig met elkaar te kunnen laten werken.

Mogelijke oplossing:
1 Een Asus Striker Extreme met twee Nvidia kaarten die SLI ondersteunen.
2 Een ATI crossfire moederbord met 2 maal PCI-E op 16x heb ik nog niet gevonden.

Vragen:
1. Kan ik van de Asus Striker oplossing verwachten dat deze aan mijn eisen (hierboven) voldoet?
2. Kent iemand een oplossing die gebaseerd is op een ATI crossfire systeem.

Hartelijk dank

Harrie.

Je kunt op 2 PCI-e kaarten, SLI of Crossfire als je die niet in een bridge laat werken, gewoon 4 beeldschermen aansluiten.

Of de Martox oplossing, de TripleHead.

Bedankt, LangePier,

Heb ik dan wel een moederbord nodig met 2x een PCI-e 16x slot?

Harrie.

Bedankt Maarten,

Weet je misschien ook of je voor twee videokaarten altijdtwee PCI-e 16x slots nodig hebt?

Harrie

Tja er bestaan wel kaarten (nvidia quadro volgens mij) die eigenlijk 2 videokaarten zijn, en maar 1 slot nodig hebben. Zo kan je dus eigenlijk quad SLI hebben.

Zoals dit

Maarja deze kaarten zijn dus bedoeld voor ontwikkelaars die hele zware producten maken, en ze zijn bovendien erg duur :D

Verder kan je ook SLI hebben met 2 agp x8 sloten, maar je hebt voor de alledaagse kaarten altijd 2 sloten nodig.

Wat een verwarring, een quadro heeft een gpu met 4 cores maar gewoon 2 DVI uitgangen, die op de foto in de link werken in SLI modus, dan heb je 4 uitgangen, maar dan heb je er wel dubbele nodig.

2 videokaarten NIET is sli of crossfire hebben 4 uitgangen, wat de bedoeling is.
Die in sli of crossfire laten werken hou je er 2 over, dat is toch niet de bedoeling?:o

Ik denk dat ik zelf niet duidelijk ben geweest, excuus daarvoor.

Het gaat mij er om of ik, als ik twee PCI-express video kaarten wil gebruiken, altijd een moederbord moet gebruiken dat tenminste twee PCI-express 16x slots heeft. Daarvan zijn er namelijk niet zoveel.

Deze vraag is voor mij van belang omdat ik nog niet goed begrijp of een moederbord met bijv. 1 keer een 16x slot en 1 keer een 4x slot ook te gebruiken is. Van dat type zijn er veel meer, maar voor zover ik nu begrijp zijn deze niet te gebruiken voor de configuratie die ik zoek.

Ik lees trouwens net in de handleiding van de Asus Striker Extreme dat ook de videokaarten van hetzelfde type moeten zijn en dat ze allebei in een blauw 16x slot moeten zitten.

Mijn vraag is dus eigenlijk beantwoord: je hebt altijd een moederbord nodig met twee blauwe 16x slots. Maar het zou fijn zijn als iemand dat kon bevestigen.

Nogmaals dank,

Harrie.

Bijna alle sli en crossfire borden hebben 2 x een pci-e x16 slot, er zijn er zelfs met 3, waarvan er eentje dan wel in 8x modus werkt.

Inderdaad dus, maar omdat je NIET in sli modus gaat werken, hoeven zo ook niet van hetzelfde type te zijn, alleen zul je zeker moeten weten dat ze beide gebruikt kunnen worden, vroegah had je borden die OF met 1 kaart kon werken OF met 2 exact dezelfde is SLI modus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan